سعیده ساجدینیا - دکتر غلامعلی افروز در گفتوگو با شهرآرانیوز، در آسیبشناسی استفاده از کودکان در تبلیغات کاالاها و خوراکیها، گفت: سالها پیش مقالهای با عنوان «بچههای پفکفروش» نوشتم و نسبت به بکارگیری بچههای زیبا برای تبلیغات واکنش نشان دادم و تأکید کردم این برچسبها در فضای اجتماعی بر روی این کودکان نهادینه میشود. برای نمونه به بچهای که در تبلیغات چیپس و پفک حضور یافته بود، تا مدتها میگفتند «حامد پفکی!» یا «رامین آدامسی!»
کودکی که با برچسب بزرگ شود، شخصیت سالمی نخواهد داشت
استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان اینکه «این کودکان با انگیزههای اقتصادی و تجاری مورد سوءاستفاده قرار گرفتهاند»، اظهار کرد: از نظر روانشناختی، کودکی که با برچسب بزرگ شود، شخصیت سالمی نخواهد داشت و این مشکلات تا بزرگسالی گریبان بچههای تبلیغاتی و خانوادههایشان را خواهد گرفت.
استفاده از کودکان در تبلیغات به خصیصههای شخصیتی آنها ضربه میزند
افروز با مقایسه کودکانی که در تبلیغات تجاری بکارگیری میشوند و بازیگر سریال قصههای مجید، افزود: آقای مهدی باقربیگی که در سریالی ایفای نقش کرد که پشت همه قصههایش یک حکمت مهمی بود و حالا در بزرگسالی هم به همه آن گذشته افتخار میکند؛ بنابراین بار دیگر تأکید میکنم که استفاده از کودکان در تبلیغات به خصیصههای شخصیتی کودکان ضربه میزند و خانواده این بچهها بدانند که هر چقدر هم بابت حضور فرزندانشان دریافتی داشته باشند، چند برابر آن را در آینده از دست خواهند داد، زیرا در این چالش، سلامت روانی، باورهای دینی و ارزشهای اخلاقی کودکانشان را قربانی منافع مالی خود میکنند.
این بچهها نمیتوانند همسر و پدر و مادر خوبی باشند
رییس اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت هشدار داد: مطالعات علمی در این باره نشان میدهد که یکی دیگر از آسیبهای مهم پیشروی کودکان تبلیغاتی این است که آنها در آینده نمیتوانند همسر و پدر و مادر خوبی باشند و به یک زندگی به ظاهر هنری مبتلا میشوند و پیامدهای ناخوشایند برای همیشه گریبانگیرشان هست.