به گزارش شهرآرانیوز؛ آیین یادبود چهلمین روز درگذشت بامداد بیات آهنگساز فقید به همراه آیین نکوداشت پدر این هنرمند استاد بابک بیات یکی از برجستهترین آهنگسازان و تنظیمکنندگان در حوزه موسیقی پاپ و موسیقی فیلم عصر جمعه (۱۷ مرداد) با حضور خانواده این آهنگسازان فقید، محمدرضا عقیلی، ستار اورکی، مهدی غفوریان، علی موثقی، بهنام صبوحی آهنگساز و تنظیمکننده، فرهنگ جولایی تهیهکننده رادیو و تلویزیون، نصرالله مدقالچی صداپیشه پیشکسوت، مانی رهنما، مهدی یغمایی، حمید غلامعلی خواننده، بابک صحرایی، فریبا وکیلی، مریم اسدی، سیدعباس سجادی ترانهسرا، سجاد عزیزی آرام ترانهسرا و مدیر کانون ادبی زمستان و جمعی از هنرمندان در بیستمین همایش شعر و موسیقی این کانون در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
برگزاری کنسرت «عاشقانههای بابک بیات»
سجاد عزیزی آرام ترانهسرا و مدیر کانون ادبی زمستان در این آیین با گرامیداشت یاد بابک و بامداد بیات اظهارداشت: دو سالی بود که با بامداد رفاقت داشتم و آیین بزرگداشت استاد بابک بیات را در فرهنگسرای ارسباران برگزار کردیم. بامداد در این آیین حضور داشت و پیانو نواخت و فکر نمیکردیم که قرار است دیگر بامداد در جمع ما نباشد. اکنون این آیین را به مناسبت چهلم بامداد بیات و یادگار استاد بابک بیات برگزار میکنیم، از خانواده استاد که اجازه دادند این برنامه در کانون ادبی زمستان برگزار شود، قدردانی میکنیم.
وی گفت: بامداد آثار متعددی را ساخت و تنظیم کرد که از آنها بیخبریم و فکر میکردیم که نباید به این آثار به دلیل وجود سایه پدر و یک ابر هنرمند توجه کنیم، همه ما نسبت به بامداد بیات کوتاهی کردیم و آن طوری که حقش بود به او توجه نکردیم، بامداد یک هنرمند شایسته و تراز اول بود، تنظیم قطعه خاطرهانگیز «آسیمه سر» محمد اصفهانی و آثار دیگری برعهده بامداد بود اما بسیاری از هنرمندان بعد از بابک بیات نخواستند با بامداد همکاری کنند اما او آثاری را ساخت.
عزیزی آرام با اشاره به اهمیت توجه به ترانهسرایان، آهنگسازان و تنظیمکنندگان در ساخت آثار موسیقایی اظهارداشت: متاسفانه خواننده و شخص اول اثر مورد توجه قرار میگیرد، هیچ وقت تفکر پشت آثار هنری همچون شاعران، آهنگسازان و تنظیمکنندگان و عوامل اجرایی مورد توجه قرار نمیگیرند و این روزها شرایط نامناسب در حوزه فرهنگی هنری باعث شده که خوانندههای خوب هم آثاری را تولید نکنند.
مدیر کانون ادبی زمستان بیان کرد: طی صحبتهایی با بامداد قرار بود کنسرتی به نام «عاشقانههای بابک بیات» را برگزار کنیم که متاسفانه با درگذشت بامداد این کنسرت مسکوت ماند، او دوست داشت، قطعاتی را برای امام رضا(ع) و امام حسین (ع) بسازد که میسر نشد، طی مذاکراتی با دوستان خانواده بیات قرار است کنسرت «عاشقانههای بابک بیات» امسال به پیشنهاد ستار اورکی، به رهبری علی موثقی با اجرای آثاری از بابک و بامداد بیات برگزار شود. همچنین سیدعباس سجادی پیشنهاد تاسیس بنیاد بامداد بیات را برای موسیقی پاپ داد که نیازمند تصمیم خانواده بیات است.
موسیقی زبان دوم بامداد بیات بود
غزل بیات فرزند بابک بیات و خواهر بامداد بیات در این آیین ضمن قدردانی از همراهی دوستانشان در زمان حیات و درگذشت بامداد اظهارداشت: زمانی که پدرم فوت کرد، فکر میکردم داغی سنگینتر از پدرم را تجربه نکنم اما رفتن بامداد مرا به گونهای در هم شکست که گویا بخشی از وجود مرا با خودش برد. تحمل این درد، خارج از توانم است، ما باهم بزرگ شدیم و خاطرات خوبی باهم داشتیم، ۲۰ سال پیش بامداد تصادف کرد و عوارض آن تصادف باعث شد که اکنون او را نداشته باشم و با صدایش خاطرهبازی کنم.
وی گفت: بامداد هنرمند بیصدا، بیادعا و خالصی بود، شاید حمایت خاصی از یکدیگر نداشتیم چون به شخصه انسان قوی هستم اما نبودش را به گونهای احساس میکنم که گویا تکیهگاه خیلی بزرگی را از دست دادم اما چارهای نیست زندگی جریان دارد.
خواهر بامداد بیات افزود: موسیقی زبان دوم بامداد بود، هیچ وقت صحبت روزمرهای باهم نداشتیم و مدام درباره موسیقی با من صحبت میکرد و تا آخرین لحظه زندگیش موسیقی با او عجین و جزیی از روح و جسمش شده بود، اکنون بامداد در کنار پدرم هست و از این بابت که هر دو در کنار هم هستند، آسوده خاطر هستم.
امیر آقاسی خواننده و از دوستان نزدیک بامداد بیات نیز در این آیین خاطراتی را از این آهنگساز فقید بیان و قطعهای را به یاد او اجرا کرد.
بابک بیات موسیقی فیلم را زنده نگهداشت
بیژن شکرریز نویسنده، مترجم، عکاس سینما و کارگردان نیز در این آیین ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده بیات و بیان خاطراتی از آشنایی خود با بابک بیات اظهارداشت: از سال ۱۳۵۳ با بابک آشنایی داشتم و یادی از ایرج جنتی عطایی میکنم که این روزها در بستر بیماری است. بابک بیات در ۲۴ سالگی نخستین موسیقی فیلم خود را برای فیلم «غریبه» به کارگردانی شاپور غریب میسازد که در آن زمان بسیار قابل توجه بود.
وی گفت: بابک بیات در تجربه ساخت موسیقی فیلم، سینما را شناخته بود، یعنی سکانس به سکان را میشناخت و با کارگردانهای متعددی با اندیشه و تفکرهای مختلف همکاری کرد و این نشاندهنده شعور و کار بلدی او داشت. سینما و تلویزیون قابهای متفاوت و استانداردهای مشخصی دارند، بیات این ویژگیها را میدانست و براین اساس موسیقی میساخت.
شکرریز با اشاره به تجربیات زندهیاد بابک بیات در ساخت موسیقی فیلم افزود: او در در طول زندگیاش یکصد موسیقی فیلم و سریال ساخت که عدد کمی نیست، این نشاندهنده توان، شعور و فهم بیات دارد. بیات برای بعضی از سکانسها همچون سکانس نماز باران در سریال «ولایت عشق» مهدی فخیمزاده موسیقی نساخت، شعر را با ملودی بیان کرد. بیات گاهی اوقات به جای دیالوگ با موسیقی سخن میگفت.
این نویسنده و کارگردان بیان کرد: با کارگردانان بسیاری همکاری کردم و به جرات میتوانم بگویم که شاید ما به تعداد اندکی موسیقیدان تصویرشناس نداریم و معتقدم تصویر مساوی است با بابک بیات. او اعجوبه بود و توانست موسیقی فیلم را زنده نگهدارد، اکنون هر فارغالتحصیلی از دانشگاه گمان میکند که میتواند موسیقی فیلم بسازد در صورتی که اینگونه نیست. ای کاش کانون موسیقی فیلم ایران بتواند شیوه و روش بابک بیات را تدریس کند.
فریبا وکیلی ترانهسرا و از دوستان خانواده بابک بیات نیز در این آیین ضمن عرض تسلیت خدمت خانواده بامداد بیات گفت: طی این سالها که با خانواده بیات آشنا بودم، تنها در یک اثر همکاری کردم، زندهیاد بابک بیات ملودی ساخت و من روی آن ملودی شعر گفتم که آن هم مربوط به سریال «آفتاب و زمین» بود که بامداد تنظیم آن را برعهده داشت.
وی گفت: تمام هنرمندانی دوست دارند دیده شوند و آثارشان شنیده شود و مورد تشویق و تمجید قرار بگیرند، وقتی خلاف این باشد قطعا هنرمند از درون افت میکند، هر چند بامداد این محبت را از سمت خانوادهاش دریافت میکرد اما از سمت جامعه هنری مورد حمایت قرار نمیگرفت و کمکار بود و آرزوهای برآورده نشده زیادی داشت. هنرمندان کاربلد باید پشتیبان یکدیگر باشند.
وکیلی سپس ترانهای را به یاد بامداد بیات خواند.
در ادامه حمیدغلامعلی خواننده با یادی از بابک و بامداد بیات گفت: قرار بود کنسرت «عاشقانههای بابک بیات» را اجرا کنیم که این حسرت در دل ما ماند. وی سپس با همراهی حمید مهراد نوازنده پیانو یکی از آثار بابک بیات را با شعر ایرج جنتی عطایی که دهه ۵۰ اجرا شده است، را خواند.
یاحا کاشانی ترانهسرا و خواننده نیز در این آیین به نمایندگی از صندوق اعتباری هنر به خانواده بامداد بیات تسلیت گفت و نکاتی را درباره بیمه هنرمندان و شرایط عضویت در صندوق اعتباری هنر عنوان کرد.
اجرای «گل مینا» به صورت مستقل و توجه بابک بیات
بابک صحرایی ترانهسرا، نویسنده و کارگردان نیز در این آیین اظهارداشت: تصور نمیکردم که روزی برای بامداد که ۶ سال از من کوچکتر است، آیین نکوداشت برگزار کنیم. او را همچنان نوجوان ۱۶، ۱۷ سالهای میبینم که نخستین بار ملاقاتش کردم، نجابت و معصومیت بامداد همیشه با او همراه بود.
وی گفت: مطمئنم در آینده وقتی بخواهند موسیقی ایران را مرور کنند از هنرمندانی همچون بابک بیات، ناصر چشم آذر، آندرانیک آساطوریان و بامداد بیات، نام خواهند برد. بامداد اگرچه در طی دوران زندگیش مقاطعی را کم کار بود اما انقدر تاثیرگذار بود که با همان آثار قطعا تا همیشه نامش به روشنی در حافظه تاریخی موسیقی باقی خواهد ماند. قطعهای را چند روز گذشته از بامداد گوش میکردم که مربوط به ۲۰ سال پیش بود اما گویا این روزها تنظیم شده و بسیار به روز بود و نمیتوانیم تصور کنیم که یک جوان ۱۸، ۱۹ ساله آن را تنظیم کرده است.
صحرایی با اشاره به خاطرهای از ساخت موسیقی قطعه «گل مینا» افزود: دهه ۸۰، ترانهای را به اسم «گل مینا» نوشته بودم که مورد توجه بامداد قرار گرفت و خواست برای آن ملودی بسازد، حامی نیز که نام مادرش میناست تصمیم به اجرای این قطعه گرفت که آن را به مادرش تقدیم کند، «گل مینا» نخستین اثر ما که قصد داشتیم به صورت مستقل از بابک بیات بسازیم، باعث افتخار است که در مکتب، اندیشه و جریان فکری این استاد رشد کردیم و توانستیم به شکل مناسبی ادامه دهیم.
این ترانهسرا بیان کرد: برای اجرای قطعه «گل مینا» استرس، اضطراب و نگرانی داشتیم و بابک بیات هم تصمیم گرفته بود که هیچ نظارتی بر کار ما نداشته باشد، به استودیو رفتیم و بامداد ارکستر زیبای این قطعه را ضبط کرد، حامی ماکت اثر را خواند، هر چند که دو سه بار دیگر نیز اثر را اجرا کرد اما ماکت بهتر از سایر اجراها بود و بهترین اجرای خروجی را گرفتیم به منزل آقای بیات رفتیم و با کلی اضطراب قطعه را گذاشتیم تا آقای بیات گوش کند، خیلی نگران بودیم که نظر او چه خواهد بود آقای بیات هرگز با هنر تعارف نداشت، موسیقی پخش شد آقای بیات گوش کرد.
صحرایی افزود: اواسط موسیقی وقتی به بیت «تو معصومی مثل اندوه بارون» رسید، آقای بیات تحت تاثیر قرار گرفت و گریه کرد و برای ما شادی خیلی بزرگی بود که توانسته بودیم او را تحت تاثیر قرار دهیم تایید و تحسین آقای بیات برای ما اتفاق خیلی بزرگی بود.
افتخار داشتم به آقای بیات، بابا میگفتم
مانی رهنما خواننده موسیقی پاپ و از دوستان خانواده بابک بیات نیز در این قطعهای را به یاد بابک و بامداد بیات اجرا کرد. وی سپس خاطرهای از بامداد بیات را بیان کرد و گفت: فکر میکنم از ۱۲ سالگی بامداد با او خاطره دارم، این روزها انقدر از یکدیگر دور شدیم که فکر میکنم آن زمان یک فصل و دنیای دیگری بود و امروز چیز دیگری است، به خاطرم میآورم که در آلبوم «تموم شد ترانه» با استاد بابک بیات همکاری داشتم که بامداد تنظیم دو قطعه آن را برعهده داشت که این قطعات بسیار زیبا بود و این واقعاً از نبوغ بامداد بود. همونطور که بابک همیشه به باربد میگفت، نابغه من.
رهنما افزود: جوهر هنر و مهربانی و انسانیت در وجود فرزندان استاد بیات و خود او بود، افتخار این را داشتم که به آقای بیات استاد نازنینم، بابا گفتم و او نام پسر از دست رفتهاش را به روی من گذاشت. همواره به یاد این دو عزیز هستم و برایشان طلب مغفرت و حس خوب میکنم، مرگ پایان سرنوشت انسان نیست، در این دنیا قصه به این شکل نمیتواند تمام شود و قطعا بامداد عزیز اینجا حضور دارد. او بسیار پسر با معرفت و مهربان بود. او آثار بسیار خوبی نوشت و همیشه درصدد کار کردن بود و یادگاریهایی از او داریم که مهمترینش مهر و محبت و خوبیهای اوست که در قلب ماست.
همایون خرم، بابک بیات را مولف میدانست
رضا خرم فرزند همایون خرم نیز در این آیین با اشاره به ویژگیهای هنری برخی از هنرمندان و آهنگسازان بیان کرد: پدر من اعتقاد داشت که برخی در حوزه موسیقی دارای علم سرشار از ذوق و قریحه و بسیار قوی هستند و برخی دارای موسیقی کمارزشی هستند، با وجود اینکه پدرم در حوزه موسیقی سنتی فعالیت میکردند، موسیقی پاپ هم گوش میکردند.
خرم گفت: پدرم موسیقی که برای سریال امام رضا(ع) (ولایت عشق) ساخته شده بود را دوست داشت، از نظر پدرم بسیاری از آثار کپی بودند و هیچ نوع ارزشی برای آنها قائل نبود اما معتقد بود آقای بابک بیات مولف است و تقریبا بیشتر آثاری که او ساخته و آهنگسازی کرده را میپسندید. آقای بیات جزو انسانهای اثرگذار بود و انسان اثرگذار همیشه نام و یادش به نیکی میماند.
کاظمی دینان نیز در این آیین با اشاره به اهمیت موسیقی اظهارداشت: موسیقی کد ارتباطی است، خلاقیت موسیقی فرهنگ جامعه را تغییر میدهد و زیبایی موسیقی باعث ایجاد مهربانی در بین انسانها و مثبتنگری میشود. بابک و بامداد بیات را از نزدیک ندیده بودم اما از آثارشان لذت میبردم و با موسیقی مثبتنگر شدم و باید قدردان موسیقیدانان و افرادی که با موسیقیشان لذت زندگی را به ما میآموزند، باشیم.
اجرای قطعهای توسط مهدی یغمایی خواننده موسیقی پاپ با گرامیداشت یاد بابک و بامداد بیات، نوازندگی پیانو داریوش تقیپور و اجرای قطعه «بن بست»، پخش کلیپهای از آثار بابک و بامداد بیات از دیگر بخشهای این آیین بود.
همچنین در این آیین فرهنگ جولایی تهیهکننده رادیو و تلویزیون، نصرالله مدقالچی صداپیشه پیشکسوت، سیدعباس سجادی ترانهسرا و مدیر هنری، علی موثقی آهنگساز، تنظیمکننده و از دوستان خانواده بیات خاطراتی را از بامداد این آیین با اجرای قطعهای توسط حامد کاظمی پایان یافت.
بامداد بیات، آهنگساز، تنظیمکننده و نوازنده پیانو متولد ۱۳۶۴ در تهران فرزند بابک بیات و برادر دوقلوی باربد بیات بود، علاقه و حوزه کاری اصلی بامداد بیات، موسیقی فیلم بود و او در این حوزه آثاری همچون موسیقی متن فیلمهای کوتاه «خانه کجاست» و «عصیان» را ساخته است.
بامداد همچنین در ساخت و تنظیم موسیقی فیلمهای «ساحره»، «دو زن»، «فریاد»، «قرمز»، «دستهای آلوده» و سریال «ولایت عشق» همراه و دستیار پدرش بوده و تنظیم قطعات آلبومهای «دو نیمه رؤیا» و «سام و نرگس» با آهنگسازی بابک بیات و تنظیم قطعه «آسیمهسر» به همراه بهروز صفاریان در آلبوم «نون و دلقک» محمد اصفهانی از دیگر آثار قابل ملاحظه این هنرمند است. بامداد بیات نهم تیر ۱۴۰۴ در ۴۰ سالگی به علت سکته مغزی درگذشت.
منبع: ایرنا