جزئیات قتل مرد ۶۰ ساله در محمودآباد «پول بده پزشک شو»؛ نسخه خطرناک دولت و مجلس برای سلامت مردم پلنگ جوان در صالح‌آباد بر اثر حمله سگ‌های گله تلف شد عامل ابتلا به کبد چرب با افزایش سن کشف شد هم‌افزایی مسئولان خراسان رضوی برای زندگی بهتر | تدوین ۷سند راهبردی در حوزه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برخورد تنگ‌نظرانه با مشاغل سخت و زیان‌آور | درخواست‌های بازنشستگی و حذف عناوین شغلی مشکلاتی برای برخی بیمه‌شدگان ایجاد کرده است استرس چطور سیستم ایمنی را از کار می‌اندازد؟ دیپلماسی منطقه‌ای باید مشکلات و موانع پیش‌ روی گردشگری در مشهد را برطرف کند پوکی استخوان بیماری خاموشی که بی‌صدا استخوان‌ها را می‌شکند وزیر آموزش و پرورش خبر داد: احداث ۳۲ مدرسه با مشارکت اولیا در راستای ارتقای کیفیت آموزش ۱۱۸ زلزله در کشور طی هفته گذشته ثبت شد | خراسان رضوی در صدر لرزه‌خیزترین استان‌ها حق اولاد بازماندگان تأمین اجتماعی هنوز واریز نشده است (۲۹ مهرماه ۱۴۰۴) حل پرونده سرقت با کمک بساط یک دست فروش | پتوی پلنگی، «مارشال» و شرکایش را لو داد توضیحات پلیس درباره بازداشت یک بازیگر به اتهام تجاوز زلزله نسبتا شدید در سپیدان فارس در حوالی شیراز (۲۹ مهر ۱۴۰۴) سد فریمان خراسان رضوی در خطر حیاتی ناشی از خشکسالی افزایش ۲۰ درصدی صادرات کالا به کشور‌های آسیایی از مرز سرخس، طی نیمه نخست ۱۴۰۴ مشمولان غیرغایب پذیرفته‌شده در کنکور‌های ۱۴۰۴، تا پایان مهرماه فرصت دارند خود را معرفی کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۴) | بارش پراکنده باران، شاید در ارتفاعات شمالی استان  تدوین دستورالعمل جلوگیری از خشونت علیه زنان تا پایان پاییز ۱۴۰۴ مراقبت از کودکان در برابر حوادث سوختگی در فصل پاییز ضروری است زنگ خطر کاهش ید در سبد مصرف ایرانیان کولیوند مجدداً رئیس جمعیت هلال‌احمر شد معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی: هدف اصلی از اصلاح معابر شهری، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است آیا خام‌گیاه‌خواری جایگزین درمان دارویی دیابت است؟ ادعای سکته مغزی تتلو تکذیب شد + جزئیات بازداشت یک بازیگر مشهور سینما به اتهام تجاوز به عنف بازنشستگان تأمین‌اجتماعی: پول بیمه تکمیلی بازنشستگان را چه‌زمانی تسویه می‌کنید؟ اعطای ۳ روز مرخصی به مددجویان بازداشتگاه جوین به دستور رئیس کل دادگستری خراسان رضوی
سرخط خبرها

کرونا به‌مثابه یک متغیر فرهنگی‌اجتماعی

  • کد خبر: ۳۵۰۷۰
  • ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
کرونا به‌مثابه یک متغیر فرهنگی‌اجتماعی
عباس محمدیان - رئیس‌سازمان‌بسیج رسانه‌خراسان‌رضوی
کرونا را فراتر از یک ویروس بیماری‌زا، بلکه باید به‌عنوان یک متغیر بزرگ و مؤثر در حوزه‌های گوناگون بهداشتی، فرهنگی، معرفتی، اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی نگاه کرد؛ متغیری که خیلی از مؤلفه‌های ثابت را هم زیرورو کرده است. جامعه هم البته در مواجهه با این ویروس نوپدید خود را به‌سرعت به‌روزرسانی و رفتار خود را با شرایط جدید متناسب کرد. این متناسب‌سازی رفتاری باعث شد که از رهگذار این «آفت» به‌نوعی «عافیت» هم برسیم. این درست که ویروس به‌ذات خود آلوده‌کننده و بیماری‌آفرین است، اما منشور‌های رفتاری و قرارداد‌های بهداشتی باعث شد که بسیاری از دیگر بیماری‌ها، با سپر بهداشتی و پیشگیرانه مواجه شوند و فرصت عرض‌اندام نیابند. حساسیت مضاعف، مردم را به‌رعایت نظافت فردی و جمعی سوق داد تا به‌فهمی تازه از «النظافه من الایمان» برسیم؛ ایمانی که نظافت، نظم و نسق را لازمه زندگی انسان و برهم‌خوردن این قاعده را با نابه‌سامانی در زندگی مساوی می‌داند. این نوخوانی حدیثی در زندگی به حوزه بهداشت محدود نماند، بلکه جامعه با مفاهیم غریب‌مانده دیگری هم دیدار تازه کرد؛ چون «مواسات» که خط تمیز اخلاق دینی از دیگر گونه‌های اخلاق انسانی شد و عیار بالاتر خود را به‌نمایش گذاشت؛ چه اگر اخلاق همراه و دستگیر انسانی با کمک‌رسانی به‌همنوعان، طلای ۱۸ عیار را به‌میدان آورد، اخلاق دینی‌انسانی که میراث رسول خدا (ص) و فلسفه بعثت ایشان بود، با غمخواری در دستگیری و تکریم در امداد و دلداری در نوع‌دوستی، طلای ۲۴ عیار و خالص را به‌جامعه معرفی کرد تا با مؤلفه‌ای در تراز احسان آشنا شویم و مردمی را ببینیم که «کار خوب» را به «خوب‌ترین» شیوه انجام می‌دهند. به‌دیگر عبارت، اگر دیگران کار خوب انجام می‌دهند به‌هر شکل، اینان کار خوب را به بهترین شیوه به‌انجام می‌رسانند. اگر بخواهیم معادل‌سازی فقهی هم برای این رفتار اخلاقی داشته باشیم، می‌توانیم کمک به دیگران را در قالب عبادات در ۲ نوع توصلی و تعبدی ببینیم. در واجبات توصلی، قصد قربت شرط نیست، مثل نجات‌دادن فرد غریق. همین که برای نجاتش اقدام شود، نتیجه حاصل است، اما در برخی عبادات و واجبات، فرد مکلف، نگاهی فراتر از نتیجه مستقیم و عینی مد نظر دارد و با قصد قربت آن را انجام می‌دهد. از باب اینکه در مثل مناقشه نیست، من رفتار اخلاقی‌دینی ناظر به مواسات را پرتوگرفته از تعبدیات می‌دانم که فقط ایفای نقش اجتماعی نمی‌کند، بلکه در کنار ایفای این نقش در سطح عالی، باعث تعالی اخلاقی و معرفتی فرد کمک‌کننده هم می‌شود. باری، کرونا در حوزه فرهنگ فردی و جمعی ما پیامد‌های نمایانی داشت و دارد که اگر بدان متخلق شویم و این رفتار به ملکه نفسانی تبدیل شود برای مردم، آن وقت به نتیجه خوبی خواهیم رسید که از دل یک اتفاق بد ظهور می‌کند. این نیز می‌تواند ما را به‌فهم تازه از «ان مع العسر یسرا» برساند که گشایش همپای سختی‌ها می‌آید، نه بعد از سختی‌ها. ما در کوران ترک‌تازی کرونا به گسترش اخلاق نوع‌دوستی رسیدیم. در اوج بیماری، امتداد پهلوانی اسطوره‌ای ایرانیان را در شکوه نقش‌آفرینی پزشکان و کادر درمان دیدیم. ما کرامت و بخشندگی مردم را در فصل کوچک‌ترشدن سفره‌ها تجربه کردیم و... این خود تجسم «ان مع العسر یسرا» است. با این نگاه است که می‌توان متغیر‌های پیامد کرونا را به عامل تغییر برای بهترشدن زندگی تبدیل کرد. دنیا، همه دنیا که امروزه پهنه عمل کروناست نیز اگر با این رویکرد رفتار خود را تنظیم کند، قطعا نسبت به قبل از کرونا از زیبایی‌های بیشتری برخوردار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->