سانحه رانندگی در خواف خراسان رضوی هشت مصدوم برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) قتل فجیع جوان ۲۳ ساله تهرانی به جرم دفاع از ناموس تصادف در مسیر سبزوار- خوشاب یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) کاهش مصرف آب در مشهد، نتیجه اقدامات فرهنگی موثر است مسمومیت ۶ عضو یک خانواده با گاز مونوکسید کربن در نزدیکی مشهد (۲ آذر ۱۴۰۳) ۸ محصول غیرمجاز آرایش چشم اعلام شد برخی جاده‌های خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲ آذر ۱۴۰۳) آیا میتوان با زن مبتلا به ایدز ازدواج کرد؟ پروازهای ایران‌ایر به فرودگاه استانبول روزانه شد جزییات حادثه سقوط آسانسور یک ساختمان مسکونی در خیابان قائم مشهد واژگونی خودرو در بجستان خراسان رضوی یک کشته برجای گذاشت (۲ آذر ۱۴۰۳) دستگیری ۳۸۶ متهم به سرقت در اجرای طرح اقتدار امنیت اجتماعی در مشهد زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۴ اعلام شد تلاش‌های ماندگار استاد باقرزاده در توسعه دانشگاه فردوسی و رفاه دانشجویان اختصاص ۲.۲ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام سیستان و بلوچستان آخرین اخبار از تأثیر معدل در کنکور توصیه‌هایی برای محافظت در برابر آلودگی هوا واژگونی خودرو در بولوار وکیل‌آباد مشهد بدون مصدوم و محبوس تنها نشانه پوکی استخوان «شکستگی» است ستاد حقوق بشر به تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران اعتراض کرد اختلافات مالی بین ۳ دوست در تهران منجر به قتل شد شمارش معکوس برای روشن‌شدن تنور نانوایی در محله عمار یاسر مشهد اعترافات مردی که همسرش را با کلنگ در مشهد به قتل رساند + عکس پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، یکم آذر ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در غالب نقاط استان نگرانی وزیر بهداشت از روند نزولی زادوولد در کشور | ثبت کمتر از یک میلیون تولد در سال ۱۴۰۳ بازنشستگان تأمین اجتماعی فعلاً بیمه تکمیلی ندارند! (یکم آذر ۱۴۰۳) | لطفاً بیمار نشوید انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه لبنان در ایران تأکید معاون وزیر نیرو بر ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب در مشهد افزایش مرگ‌ومیر ناشی از «هاری» در ایران کمبود برخی تجهیزات پزشکی در مشهد که حیات بیمار را به خطر می ‎اندازد
سرخط خبرها

سوادی سرمایه‌ساز

  • کد خبر: ۲۹۳۷۵
  • ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
سوادی سرمایه‌ساز
عباس محمدیان - رئیس‌سازمان‌بسیج رسانه‌خراسان‌رضوی
«سواد رسانه‌ای» و افزایش «سرمایه اجتماعی»؛ چه نسبتی میان این دو مفهوم است؟ فکر می‌کنم برای رسیدن به پاسخی قابل اعتنا برای این سؤال باید تعریفی مشخص از هر دو داشته باشیم تا بتوانیم رابطه و نسبت میان این دو را بفهمیم. تعریفی که ویکی‌پدیا برای «سواد رسانه‌ای» عرضه می‌کند این است: «یک نوع درک متکی بر مهارت است که می‌توان براساس آن انواع رسانه‌ها را از یکدیگر تمیز داد، انواع تولیدات رسانه‌ای را از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.» این تعریف با ارائه این نگاه تکمیل می‌شود: «سواد رسانه‌ای آمیزه‌ای از تکنیک‌های بهره‌وری مؤثر از رسانه‌ها و کسب بینش و درک برای تشخیص رسانه‌ها از یکدیگر است.» درباره «سرمایه اجتماعی» نیز چنین می‌خوانیم: «سرمایه اجتماعی مفهومی در جامعه‌شناسی است که در تجارت، اقتصاد، علوم انسانی و بهداشت عمومی برای اشاره به ارتباطات درون و مابین‌گروهی از آن استفاده می‌شود.» این تعریف نیز تکمله‌ای از این قرار دارد: «اگرچه تعاریف مختلفی برای این مفهوم وجود دارد، اما در کل سرمایه اجتماعی به‌عنوان نوعی علاج همه مشکلات جامعه مدرن تلقی شده است.» با اشاره به تعریف پیش‌گفته می‌توان سرمایه اجتماعی را ظرفیتی معنوی و بی‌بدیل دانست که می‌تواند دیگر ظرفیت‌ها را فعال و استعداد‌ها را شکوفا کند. تجربه زیستی انسان هم این را ثابت می‌کند که هرجا این سرمایه زایا و در افزایش بوده است، همه مردم و جامعه از نتایج آن بهره برده‌اند و هرجا هم که به هر دلیل این سرمایه به رکود خورده، دیگر ظرفیت‌ها نیز قدرت فعالیت را از دست داده و زمین‌گیر شده‌اند. به‌عبارت دیگر، سرمایه اجتماعی برای دیگر سرمایه‌ها از قبیل اقتصادی، سیاسی و... به‌سان روح برای کالبد است.
همان‌طور که کالبد بی‌روح را زایش و افزایشی نیست، بدون سرمایه اجتماعی نیز جامعه به هیچ سرمایه دیگری دست نمی‌یابد. اما مطالعه تاریخ به ما نشان می‌دهد که بوده‌اند گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع انسانی، بدون سرمایه اقتصادی و صرفا با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانسته‌اند به‌موفقیت دست یابند. فکر می‌کنم باید به این سرمایه به‌عنوان مفهوم پیشین نسبت به دیگر سرمایه‌ها نگاه کرد. این نگاه هم ضرورت استفاده از رسانه را انکارناپذیر می‌کند، زیرا این رسانه است که می‌تواند به تولید و تکثیر «سرمایه اجتماعی» کمک کند و هم می‌تواند نقشی برعکس بیابد و آتش به خرمن این سرمایه بزند. باید دانست که رسانه به‌عنوان یک برگه سفید، یک ظرفیت است؛ اینکه چگونه و چه کسانی آن را در اختیار گیرند و چه محصولی تولید کنند، موضوعی است که با «سواد رسانه‌ای» باید با آن مواجه شد. شناخت در این حوزه می‌تواند ما را به درکی درست از رویداد‌ها و اتفاقات رسانه‌ای برساند و نحوه مواجهه ما را با آن سامان دهد. رسانه صادق و حرفه‌ای که منصفانه به ماجرا‌ها نگاه می‌کند سرمایه‌افزاست، اما اگر از قاعده انصاف و مروت و حرفه‌ای‌بودن خارج شود سرمایه‌سوز خواهد شد. اگر همین ماجرای بیماری همه‌گیر کرونا را به‌عنوان یک مدل مطالعاتی در نظر بگیریم، خواهیم دید که کارکرد رسانه‌ها و سواد رسانه‌ای جامعه مخاطب، این توفیق را به‌دست داد که در ایران به‌رغم همه مصائب و تحریم‌ها بتوانیم موفق‌تر از کشور‌های توسعه‌یافته عمل کنیم که بدون مشکل و تحریم در مواجهه با این بیماری بیش از ما آسیب دیده‌اند. ما توانستیم با تکیه بر سرمایه اجتماعی متولدشده از اعتماد عمومی به فضای عملیاتی و بهداشتی و مذهبی که رسانه‌ها آن را به جامعه منتقل می‌کردند، جامعه را برای مواجهه با کمترین ضریب خطر با بیماری آماده کنیم. ما توانستیم بر امواج رسانه‌ای غیرعلمی، دشمن‌ساخته و شایعه‌پرداز فائق آییم و نگاه مردم را به‌سمت رسانه‌های صاحب‌هویت و شناسنامه‌دار برگردانیم. نتیجه این اصلاح رویکرد، قاعده‌مندکردن رفتار‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی بود که به‌نگه‌داشت سلامت در جامعه کمک کرد. بازتعریف این مدل موفق و کاربردی در دیگر حوزه‌ها هم می‌تواند کمک کند تا به موفقیت‌های کلان‌تر برسیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->