شیدایی: آمادگی برای بحران ها، هدف مسابقات عملیاتی دوام ثامن نخستین شاخص توسعه کشور، آموزش و پرورش است | سخت‌ترین دوره تحصیلی، دوره ابتدایی است زمان پرداخت معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد (مهرماه ۱۴۰۴) پایان مأموریت دزد «ضبط و آچار» در خیابان‌های مشهد (۱۷ مهر ۱۴۰۴) کاظمی عنوان کرد: افزایش ۶۷ درصدی بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴ خبر جدید در خصوص واریز معوقات حقوق بالای ۲۰ میلیون تومان بازنشستگان تأمین اجتماعی (۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح زرد هواشناسی خراسان رضوی در پی پیش‌بینی افزایش شدت وزش باد (پنجشنبه، ۱۷ مهر ۱۴۰۴) شرایط بهره‌برداری مادران شاغل از کاهش سن بازنشستگی چگونه است؟ ناگفته‌های رئیس سازمان بهزیستی از جنگ ۱۲ روزه | روایت اعلام آمادگی ۲۲ هزار پزشک متخصص برای خدمت رایگان در عرض ۲۴ ساعت! درباره مجله «پست و تلگراف» که توسط اداره پست ایران منتشر شده است | اولین نشریه اداراتی ایران مددجویان در راه خانه بخت | آیین اهدای ۳۱۳ سری جهیزیه به زوجین تحت پوشش بهزیستی در خراسان رضوی برگزار شد آیا کودک بدغذا به مکمل نیاز دارد؟ چرا نباید چایی را دوباره گرم کرد؟ شهادت مأمور پلیس مواد مخدر در جاده زاهدان _ نهبندان + (۱۷ مهر ۱۴۰۴) معوقات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی چه‌زمانی پرداخت می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴) | فعلاً خبری از بارش باران نیست نقش کلیدی ژنتیک در درمان کودکان ناکامی در استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در ناوگان پستی خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی کشور (۱۷ مهر ۱۴۰۴) | ورود سامانه بارشی به کشور در اوایل هفته آینده مشهد ۱۰۰۰ پرستار کم دارد | کمبود ۴۰ درصدی پرستار در مراکز درمانی شهر رئیس سازمان بهزیستی کشور: مدارس، کانون جدید فرهنگی و اجتماعی محلات می‌شوند | طرح «سلام»، مقدمه خدمات جدید به اقشار مختلف مردم تشریح اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی | طرح‌هایی برای عبور از ناترازی و توازن مالی در حال اجراست گلایه از  صف‌های طولانی ام آرآی در مشهد  | فقط ۱۹ دستگاه برای چند میلیون نفر هر دمنوشی درمان نیست | هشدار پزشک طب سنتی درباره مصرف خودسرانه دارو‌های گیاهی شربت سرفه ساخت هند کودکان را می‌کشد؛ نخورید! آمار ازدواج و طلاق طی شش‌ماهه نخست ۱۴۰۴ در خراسان‌رضوی | ازدواج اوج گرفت، طلاق عقب‌نشینی کرد مشهد، میزبان اولین مرکز «مهر و گفت‌و‌گو» | اجرای آزمایشی طرح ملی «سلام» در منطقه قاسم‌آباد مشهد + فیلم (۱۷ مهر ۱۴۰۴) بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تأمین‌اجتماعی بابت هزینه درمان | چرا مصوبه سران قوا اجرا نمی‌شود؟ سیگار کشیدن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد
سرخط خبرها

چگونه با دوچرخه بریم سفر؟

  • کد خبر: ۳۵۹۹۱
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
چگونه با دوچرخه بریم سفر؟
سفر با دوچرخه یکی از جذاب‌ترین مدل‌های سفر برای افرادی است که سفر‌های ماجراجویانه را دوست دارند، اما تصمیم به سفر با همین وسیله به‌ظاهر ارزان و ساده هم ماجرا‌ها و هزینه‌های خاص خودش را دارد.
حمید سلطان آبادیان/عکاس و گردشگر | شهرآرانیوز؛ سفر با دوچرخه یکی از جذاب‌ترین مدل‌های سفر برای افرادی است که سفر‌های ماجراجویانه را دوست دارند، اما تصمیم به سفر با همین وسیله به‌ظاهر ارزان و ساده هم ماجرا‌ها و هزینه‌های خاص خودش را دارد.
با وجود نوسان و تغییرات صعودی قیمت‌ها در بازار دوچرخه و متعلقاتش، این وسیله همچنان یکی از دردسترس‌ترین و ارزان‌ترین وسایل نقلیه برای سفر‌های کوتاه یا طولانی معرفی می‌شود. اما کدام دوچرخه برای سفر مناسب است؟ در نگاهی کلی، انواع دوچرخه‌هایی را که در بازار وجود دارد می‌توان به دوچرخه شهری، دوچرخه کوهستان، دوچرخه سایکل‌توریستی، دوچرخه برقی و ... تقسیم کرد.

«دوچرخه‌های سایکل‌توریستی» بهترین انتخاب برای سفر‌های کوتاه یا طولانی است که البته بسته به شرایطی مثل وضعیت جاده، مدت سفر، وضعیت آب‌و‌هوا و ... مدل و نوع آن برای انتخاب تغییر می‌کند.
۲ مورد از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک دوچرخه سایکل‌توریستی خوب دارد، یکی قطر لاستیک و دیگری وزن آن است. در واقع، اگر وزن وسیله نقلیه سفر سنگین باشد، با توجه به اینکه هنگام شروع سفر قرار است کلی وسیله نیز روی آن قرار گیرد، رکاب زدن سخت می‌شود. قطر لاستیک هم به همین منظور طوری طراحی شده است تا چیزی بین «قطر تایر دوچرخه کوهستان» و «دوچرخه جاده» باشد، یعنی نه زیاد پهن و قطور باشد و نه زیاد باریک و صاف.
 
از «دوچرخه‌های جاده» بیشتر برای مسابقات ورزشی روی جاده‌های صاف و آسفالت استفاده می‌شود و «دوچرخه‌های کوهستان» با بدنه‌ای نسبتا سنگین‌تر از دوچرخه‌های جاده و با لاستیک‌های پهن و آج‌دار برای رکاب‌زدن در طبیعت و پیموندن جاده‌های پرفراز و نشیب و خاکی کاربرد دارد. قیمت یک دوچرخه سایکل‌توریستی معمولی حدود ۵ میلیون تومان است.

اما برای انجام سفر، لازم است برای این دوچرخه تجهیزات دیگری نیز تهیه شود. مهم‌ترین این وسایل خورجین‌های عقب و جلو هستند که وسایل سفر را درون خود جای می‌دهند. اندازه این خورجین‌ها و تعدادشان (معمولا خورجین‌های جلو برای سفر‌های طولانی استفاده می‌شود) بسته به مدت سفر قابل تغییر است. نام خورجین (pannier) از کلمه فرانسوی Panier به معنی سبد گرفته شده است. از ویژگی‌های خورجین‌ها می‌توان به جادار بودن، محافظت از وسایل در آب و هوای مختلف و امکان جدا کردن سریع از روی باربند و همراه داشتن وسایل اشاره کرد. آن‌ها به‌سادگی امکان بسته شدن روی باربند را دارند. همچنین امکان استفاده تکی یا به صورت جفت را دارند. هنگام استفاده از خورجین، باید مطمئن شد که در چرخش عادی پا‌ها هنگام رکاب زدن، پاشنه پا‌ها با خورجین در تماس نباشد.
 
خورجین‌های خیلی بزرگ یا اتصال نادرست خورجین می‌تواند سبب برخورد پاشنه به خورجین و دوچرخه‌سواری در شرایط غیرایمن شود. اشیای کوچک ممکن است در خورجین‌های بزرگ گم شوند. به همین علت، به سازمان‌دهی و بسته‌بندی منظم وسایل در خورجین‌ها نیاز است. به عنوان مثال، می‌توان ابزار دوچرخه را در یک بسته، کلید، کیف و تلفن همراه خود را در بسته دیگر و غذا و سایر مواد خوراکی را در سومین بسته قرار داد. این‌کار امکان دسترسی سریع به وسایل مورد نیاز را مقدور می‌کند.
 
چند قمقمه آب، تلمبه، کیت پنچر‌گیری (قبل از سفر حتما باید روش پنچرگیری و انجام بعضی از تعمیرات ساده دوچرخه را آموخت)، آچار مخصوص دوچرخه، چراغ جلو و چراغ خطر برای عقب دوچرخه، قفل و زنجیر چرخ، تایر یدک، آینه بغل، زنگ دوچرخه، برچسب‌های شبرنگ، و رک‌پک (یک کیف دم‌دستی و ضدآب که روی ۲ خورجین عقب نصب می‌شود و در اصل جزو سوم کیف‌های عقب دوچرخه به حساب می‌آید. با اندازه‌ای که دارد می‌توان یک چادر و کیسه‌خواب را درون آن قرار داد).

علاوه بر تجهیزات متعلق به دوچرخه که ذکر شد، وسایلی هم برای دوچرخه‌سوار سایکل‌توریست لازم است که جزو وسایل مهم و شخصی او محسوب می‌شود، وسایلی مانند کلاه ایمنی، پوشش gore-tex برای کلاه ایمنی، عینک مخصوص دوچرخه‌سواری، شورت پد‌دار، دستکش دوچرخه‌سواری، کفش مناسب، بادگیر و تی‌شرت مخصوص دوچرخه‌سواری. داشتن لباس‌های رنگ روشن و شبرنگ برای دوچرخه‌سواری در جاده بسیار مهم است، خصوصا اگر قرار باشد در نور کم (طلوع، غروب یا شب‌ها که اصلا توصیه نمی‌شود) رکاب بزند. معمولا در سفر‌های دوچرخه‌ای زمان رکاب‌زدن از طلوع آفتاب تا کمی مانده به غروب است و به‌جز موارد ضرور و از سر ناچاری، در شب رکاب‌زدن مرسوم نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->