چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه عرضه اولیه داریم | میزان نقدینگی مورد نیاز برای خرید «خیمن» چقدر است؟ پیش بینی سقوط بیت کوین تا ۷۶ هزار دلار | بازار رمزارز‌ها قرمزپوش شد (۱۵ بهمن ۱۴۰۳) + نمای بازار معاون وزیر نیرو: برای تأمین آب شرب مشهد دچار زحمت شده‌ایم | وضعیت نابسامان سد دوستی قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۵ بهمن ۱۴۰۳) | سبزی کیلویی ۲۰ هزار تومان پژو ۴۰۸x در ایران‌خودرو تولید خواهد شد + مشخصات فنی برگزاری چهارمین جلسه کمیته مزد امروز (۱۵ بهمن ۱۴۰۳) | آغاز محاسبات سبد معیشت کارگران؟ متقاضیان دو خودرو سورن پلاس و پژو ۲۰۷ بخوانند رئیس شورای عالی استان‌ها: قانون مالیات بر ارزش افزوده در گمرک اجرایی شد خانی: توصیه‌های FATF از سال‌ها پیش در ایران به اجرا درآمده است میزان عیدی کارمندان دولت تعیین شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) استاندار خراسان رضوی: ایران و پاکستان به لحاظ اقتصادی مکمل یکدیگر هستند + ویدئو مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی اعلام کرد: بخشودگی جرائم مالیاتی به مناسبت دهه فجر ۱۴۰۳ افزایش ۱۰ میلیون لیتری تولید بنزین در ایران قیمت امروز تلفن‌های همراه (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و دام سبک و سنگین (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) ۱۳ تفاوت کفش ونس اصل و فیک که باید بشناسید! امکان تمدید و اصلاح پروانه‌های کسب از درگاه ملی مجوز‌ها انعقاد ۴ تفاهم‌نامه در سفر استاندار خراسان رضوی به پاکستان سبزپوشی بورس پس از ۴ روز متوالی منفی | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) افت اندک قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو اعلام شد (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) علت افزایش قیمت سیب زمینی چه بود؟ (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | رشد ۲۰ میلیونی هایما S۵ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | ورود دوباره دلار به کانال ۸۴ هزار تومان قطع انشعاب غیرمجاز هزار باغ‌ویلای مشهد فقط در سال ۱۴۰۳ | آخرین سد تأمین آب شهرستان مشهد در آستانه خروج از مدار است افت قیمت خودرو‌های داخلی ادامه یافت (۱۴ بهمن ۱۴۰۳) | آریسان ۱۱ میلیون تومان ارزان‌تر شد راهکارهای کاهش وابستگی به دلار در گفت‌وگو با کارشناسان | توسعه تجارت با رهایی از یکه‌تازی دلار یک خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت
سرخط خبرها

خودرو چپی را چگونه تشخیص دهیم؟!

  • کد خبر: ۳۶۶۳۵
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۸
خودرو چپی را چگونه تشخیص دهیم؟!
در این جا سعی داریم تا انواع معضلاتی که امکان دارد برای یک خودروی چپ کرده به وجود بیاید و یا در کل مشخصاتی که یک خودروی چپ کرده دارد و می‌توان از روی آن این حالت را تشخیص داد، بررسی کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز، بسیاری از افراد به دلایل مختلف، ترجیح می‌دهند به جای خودروی صفر، خودروی کارکرده یا دست‌دوم را خریداری کنند. خودروی دست‌دوم قیمت کمتری دارد و برای افرادی که بودجه کافی ندارند مناسب‌تر است. همچنین خودروی کارکرده دیگر نیازی به آب‌بندی ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت این‌طور نیست که خرید خودروی صفر همیشه بهترین تصمیم باشد. بااین‌حال، خرید خودروی دست‌دوم همان‌قدر که می‌تواند به‌صرفه باشد، ریسک‌هایی هم دارد. اگر خوب چشم‌تان را باز نکنید، خیلی راحت سرمایه‌تان را به باد خواهید داد.


یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هنگام خرید خودروی دست‌دوم باید مدنظر داشته باشید، آسیب‌های پنهانی خودرو هستند که ممکن است فروشنده یا بنگاه اتومبیل از شما مخفی کرده باشد. به‌طورکلی احتمال زیادی وجود دارد که خودروی دست‌دوم آسیب‌های ناچیزی به‌خاطر برخورد‌های کوچک یا تصادفات معمولی داشته باشد.

اما اگر خودرویی به‌دلیل تصادفات شدید یا رانندگی خطرناک چپ کرده باشد، مسلما آسیب‌های جدی‌تری دیده است و فقط آن را سرپا کرده‌اند. با خرید چنین خودرویی نه تنها جان خودتان را به خطر می‌اندازید، بلکه پولتان را هم دور می‌ریزید. در این مطلب درباره نحوه تشخیص ماشین چپی صحبت خواهیم کرد.


۱. سقف خودرو رنگ شده یا تعویض شده است

خودرو در هنگام چپ کردن، اگر یک‌بر نشود، کاملا برمی‌گردد و روی سقف به زمین برخورد می‌کند؛ بنابراین مهم‌ترین نشانه خودروی چپی سقف آن است. خوب سقف را بررسی کنید. اگر سقف تغییر شکل داده است (شیب پیدا کرده یا در آن ناهمواری‌ها و فرورفتگی‌هایی وجود دارد) یا به‌طور کامل تعویض شده است، ممکن است خودرو چپی باشد.

با این حال این نمی‌تواند نشانه‌ای قطعی باشد. اگر فقط سقف رنگ داشته باشد یا حتی تعویض شده باشد، یک احتمال وجود دارد که چیزی سنگین روی آن افتاده باشد؛ بنابراین برای تشخیص اینکه خودرو چپی است یا نه، باید به نشانه‌های دیگری هم توجه کنید.

نکته: تشخیص اینکه سقف تعویض شده است یا نه ممکن است به راحتی امکان‌پذیر نباشد. اگر حرفه‌ای نیستید می‌توانید از یک مکانیک مورداعتماد خودتان کمک بگیرید. معمولا حرفه‌ای‌ترین تعمیرکاران هم نمی‌توانند هنگام تعویض سقف، همه پرس‌های کارخانه‌ای دور درب‌ها و زوایای سقف و بازو‌های آن را طوری در بیاورند که از چشم یک مکانیک پنهان بماند. شاید بتوانند من و شما را گول بزنند، اما یک مکانیک حرفه‌ای را نه!.
 

۲. رنگ خودرو، اصل کارخانه نیست

نشانه مهم بعدی رنگ خودرو است. معمولا خودروی چپی کاملا رنگ شده است و این فقط به سقف آن ارتباط ندارد. خودرویی که چپ می‌کند و روی سقف برمی‌گردد، معمولا به‌جز سقف به جا‌های دیگر آن هم آسیب می‌رسد. اما چطور مطمئن شویم که خودرو رنگ شده است؟

معمولا با کمی دقت می‌توان رنگ‌شدگی خودرو را تشخیص داد. اگر برخی از قسمت‌های خودرو رنگ شده باشند، تفاوت رنگ به خوبی مشخص است. البته در نمایشگاه اتومبیل با وجود نور‌های فراوان تشخیص آن کمی سخت خواهد بود؛ بنابراین از بنگاه‌دار بخواهید خودرو را در نور طبیعی روز در فضای باز به شما نشان دهد. معمولا تفاوت رنگ در نور طبیعی خیلی ساده‌تر مشخص می‌شود. ازآنجاکه طیف رنگ‌های ترکیبی بسیار زیاد است و هر یک کد مشخصی دارد که نشان می‌دهد هر رنگ با چه نسبتی از رنگ‌های اصلی طراحی و ترکیب شده است، تعمیرگاه اتومبیل هرگز نمی‌تواند همان ترکیب رنگ کارخانه را ایجاد کند.

اگر کل خودرو رنگ شده باشد، تشخیص آن برای افراد غیرحرفه‌ای سخت‌تر است. با این حال اگر کمی دقت کنید می‌توانید متوجه رنگ‌شدگی کل خودرو شوید. کیفیت رنگ کارخانه تفاوت بسیار زیادی با کیفیت رنگ تعمیرگاه دارد. همچنین همه مراحل رنگ کردن خودرو در کارخانه، قبل از کامل‌شدن خودرو انجام می‌شوند؛ بنابراین با بررسی پاشیدگی رنگ در لبه‌ها و درز‌ها و بسیاری جا‌های دیگر که نباید رنگ در آن‌ها مشاهده شود و نیز غیریکنواختی یا زبری رنگ، می‌توانید متوجه شوید که این خودرو در تعمیرگاه رنگ شده است.

ازآنجاکه در هنگام خرید و بررسی خودرو، مسئول فروش مدام سعی می‌کند با روش‌های مختلف و صحبت‌هایش حواس‌تان را پرت کند، احتمال دارد تمرکز کافی نداشته باشید. اگر حس می‌کنید نمی‌توانید از رنگ‌شدگی ماشین اطمینان یابید، خودرو را برای تست رنگ ببرید. در آنجا با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال تشخیص رنگ و استفاده از دستگاه سنجش ضخامت رنگ، به شما اطمینان خواهند داد که رنگ خودرو کارخانه‌ای هست یا نه.


۳. قطعات خودرو تعمیر یا تعویض شده‌اند

در خودرویی که چپ کرده است، علاوه بر سقف، اجزای دیگری هم آسیب می‌بینند. برخی از این اجزا باید حتما تعویض شوند و برخی دیگر را صافکار تعمیر خواهد کرد.
وقتی خودرو چپ می‌کند، فشار واردشده به سقف، به بدنه و ستون‌های خودرو منتقل می‌شود و آن‌ها را از شکل طبیعی خارج می‌کند. ازآنجاکه ستون‌های خودرو (به‌اصطلاح بازو‌های آن) قابل‌تعویض نیستند، باید آن‌ها را به حالت اولیه برگرداند. این بخش کار بسیار دشوار است و شدت ضربه معمولا طوری است که امکان ندارد دوباره همه خطوط و درز‌های خودرو به خوبی سرجایشان قرار بگیرند؛ بنابراین با بررسی خطوط و درز‌ها می‌توانید متوجه چپی بودن خودرو شوید.

داشبورد اتومبیل را بررسی کنید. ازآنجاکه موتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد، پس از اینکه خودرو چپ می‌کند سنگینی قسمت جلوی اتومبیل باعث می‌شود فشار زیادی روی داشبورد و قطعات جلوی خودرو وارد شود؛ بنابراین معمولا داشبورد آسیب می‌بیند و حتی ممکن است آن را تعویض کنند. البته این ممکن است در تصادفات شدید هم اتفاق بیفتد، بنابراین صرف تعویض داشبورد ملاک چپی بودن خودرو نیست.

قطعه مهم دیگر کاپوت خودرو است که در خودروی چپی معمولا آسیب‌های شدیدی می‌بیند و احتمال اینکه بتوان آن را دوباره به حالت اول برگرداند، کم است. معمولا یک مکانیک خبره می‌تواند فرق بین قطعات فابریک کارخانه و قطعات یدکی را متوجه شود.


۴. شاسی‌های خودرو تنظیم نیستند

یکی از مهم‌ترین مواردی که به احتمال زیاد خودتان متوجه نخواهید شد، شاسی‌های ماشین است. در هنگام چپ کردن، فشار زیادی به شاسی‌های خودرو وارد می‌شود که آن‌ها را از حالت طبیعی و از جای تنظیم‌شده‌شان خارج می‌کند. این موضوع بعد از خرید خودرو برایتان دردسرساز خواهد شد. تعمیرکار مورداعتماد شما به راحتی می‌تواند متوجه شود که شاسی‌ها از حالت طبیعی خارج شده‌اند و آن‌ها را با کشیدگی دوباره تنظیم کرده‌اند. حتما درباره این موضوع از کارشناس مکانیک سؤال کنید.

در پایان توصیه می‌کنیم در هنگام خرید خودروی دست‌دوم، حتما با ماشین دور بزنید و به رانندگی با آن خوب توجه کنید. اگر به تعمیرکار مورداعتماد دسترسی دارید، می‌توانید از او خواهش کنید در هنگام دور زدن با شما همراه شود. مکانیک بهتر از شما می‌تواند به غیرطبیعی بودن خودرو در هنگام رانندگی و احتمال چپی بودن آن پی ببرد.

منبع: خودروکارنامه
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->