پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

پشت پرده گرانی ماسک

  • کد خبر: ۳۶۸۷۸
  • ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
  • ۱
پشت پرده گرانی ماسک
برخی از فعالان بازار و همچنین داروخانه‌های فعال در مشهد معتقدند ماسک با قیمت مصوب به دست توزیع ‌کنندگان محلی نمی‌رسد و درنتیجه با قیمت مصوب به دست مردم نخواهد رسید.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ پویش «ماسک با نرخ مصوب» کار خود را رسما آغاز کرده است. در این پویش قرار است نرخ مصوب ماسک ازطریق اطلاع‌رسانی و نظارت تثبیت شود. با‌این‌حال برخی از فعالان بازار و همچنین داروخانه‌های فعال در مشهد معتقدند ماسک با قیمت مصوب به دست توزیع‌کنندگان محلی نمی‌رسد و درنتیجه با قیمت مصوب به دست مردم نخواهد رسید.

طبق اعلام رسمی ستاد لجستیک مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت مصوب برای هر عدد ماسک صنعتی ۱۳۰۰ تومان و هر عدد ماسک کارگاهی ۱۵۰۰ تومان است. اما آنچه در میدان اتفاق می‌افتد، فاصله معناداری با قیمت تعیین‌شده ازسوی مراجع رسمی کشوری دارد.


۱۸۰۰ تومان برای داروخانه، ۲۱۰۰ تومان برای مردم

دکتر محسن نجفی، عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی، دراین‌باره به شهرآرا می‌گوید: واقعیت ماجرا این است که داروخانه‌ها در تهیه ماسک تنها به مسئله قیمت توجه نمی‌کنند؛ استاندارد بودن و کیفیت ماسک اهمیت دوچندان دارد. اکنون در بازار مشهد هر عدد ماسک استاندارد صنعتی با قیمت ۱۸۰۰ تومان به دست داروخانه‌ها می‌رسد که با سود مجاز ۱۵ تا ۱۸ درصدی با قیمتی در حدود ۲۱۰۰ تومان دراختیار همشهریان قرار می‌گیرد.

بازرس انجمن داروسازان ایران ادامه می‌دهد: تاکید ما در انجمن داروسازی به همه همکارانمان این است که تمام مراوداتشان مستند به اسناد مالی باشد. یعنی همه اقلام ازجمله ماسک را با فاکتور رسمی سربرگ‌دار که مشخصات خریدار و فروشنده در آن قید شده است، تهیه کنند.

وی با اشاره‌به تبعات رعایت‌نکردن قیمت در بازار می‌افزاید: متاسفانه شرایطی پیش آمده است که بعضی از داروخانه‌ها به‌دلیل پیشگیری از تبعات تعزیراتی فروش ماسک، به‌طور کل، قید فروش این کالای بهداشتی را زده‌اند. این اقدام خطرناکی است که فروشگاه‌های ابزار، مواد غذایی و حتی قصابی‌ها ماسک می‌فروشند. داروخانه محل عرضه کالای سلامت است. اگر ماسک در محل اصلی آن یعنی داروخانه عرضه نشود، ممکن است در مرحله توزیع، اصول بهداشتی در فروش رعایت نشود و کارکرد لازم را نداشته باشد و حتی سبب شیوع بیشتر کرونا شود.


ماسک استاندارد با قیمت مصوب نایاب است

بازرس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه کیفیت ماسک باید دراولویت باشد، می‌گوید: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون به‌طور مداوم روی مسئله کیفیت ماسک‌های تولیدی تاکید کرده‌ایم. اگر ماسک کیفیت استاندارد را نداشته باشد، کارکرد لازم برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را نخواهد داشت.
نجفی ادامه می‌دهد: حدود ۲۸ مدل ماسک تولیدشده توسط تولیدکنندگان مشهدی را بررسی کرده‌ام و از این تعداد تنها ۷ مدل مورد تایید است. ماسک قرار نیست تنها پوششی ساده باشد؛ بلکه باید استاندارد باشد. در این‌زمینه به همه تولیدکنندگان تذکراتی دادیم و برخی، اصلاحاتی در محصولاتشان ایجاد کردند.
وی ضمن بیان اینکه موضوع قیمت چالشی است و در تعیین قیمت مصوب دقت نظر کافی صورت نگرفته است، می‌گوید: در شرایطی که اوضاع اقتصادی نوسانات شدیدی دارد و قیمت مواد اولیه محصول ماسک نیز تحت تاثیر این نوسانات است، نمی‌توان قیمت ثابت برای این محصول تعیین کرد.

عضو هیئت‌مدیره انجمن داروسازان خراسان رضوی می‌افزاید: همان‌طورکه اشاره شد اغلب ماسک‌های موجود در بازار کیفیت لازم را ندارند و از سویی، ماسک با نرخ مصوب تقریبا در بازار موجود نیست و ما نتوانسته‌ایم با نرخ مصوب، ماسک استاندارد تهیه کنیم. دستگاه‌های دولتی که این نرخ را تعیین می‌کنند، خوب است به مردم بگویند این ماسک را از کدام محل تهیه کنند.


فروش ماسک، منوط به خرید سایر اقلام

نجفی تصریح می‌کند: متاسفانه دیده شده است که برخی مراکز پخش دارو، فروش ماسک با نرخ مصوب دولتی را منوط به خرید سایر محصولات می‌کنند و به نوعی دست به فروش اجباری می‌زنند. به طور مثال فروش ماسک را منوط به خرید اقلام بهداشتی می‌کنند که مشتری به آن‌ها نیاز ندارد.
وی با تاکید بر اینکه باید رویکرد اصلاحی در پیش گرفته شود، می‌گوید: برخورد سلبی منجر به اصلاح شرایط کنونی نمی‌شود. باید کارگروهی با مشارکت نهاد‌های مسئول دولتی، نمایندگان صنفی مرتبط و اهالی رسانه تشکیل شود تا ضمن ایجاد ارتباط دوسویه میان این ارکان، نظارت کافی صورت گیرد و واقعیت‌ها به مردم اعلام شود.


با گران‌فروشی برخورد می‌شود

سرپرست معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در واکنش به این سخنان به شهرآرا می‌گوید: براساس قانون، گران‌فروشی و فروش اجباری کالا تخلف است. به‌صراحت در متن قانون آمده که فروش اجباری کالا به‌همراه کالای دیگر در سطح عمده‌فروشی یا خرده‌فروشی تخلف است؛ براین اساس سازمان صمت آمادگی دارد درصورت ارائه مشخصات شرکت‌های پخشی که گران‌فروشی می‌کنند، با آن‌ها برخورد کند.
 
محمدجواد ساعدی می‌افزاید: در‌صورتی‌که بعداز بررسی‌ها تخلف گران‌فروشی ماسک و فروش اجباری سایر کالا‌ها همراه با ماسک محرز شود، نوع برخورد صورت‌گرفته به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید. وی ادامه می‌دهد: همچنین قرار است با همکاری مسئولان محترم علوم پزشکی، برای بازرسی نحوه توزیع ماسک در داروخانه‌ها، اقداماتی انجام شود.

گفتنی است شهروندان می‌توانند درقالب پویش «ماسک با نرخ مصوب» تخلفات مربوط به گران‌فروشی ماسک را با شماره‌ ۱۲۴ به سازمان صمت اعلام کنند تا این موضوع پیگیرى شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آرش AP
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
0
0
خدا لعنت شون کنه
از مریضی مردم هم پول درمیارن
این داروخانه ها نون توی زخم مردم میزنن
بعضی هاشون خیییییییییلی دزد هستن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->