سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

فریب کانال های بورسی را نخورید!

  • کد خبر: ۳۷۴۵۱
  • ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
فریب کانال های بورسی را نخورید!
در گذشته تعداد اندکی از مردم در بازار بورس مشغول دادوستد بودند و معمولا اطلاعات کافی از این بازار داشتند، اما اکنون باتوجه‌به تحولاتی که به‌تازگی در بازار سرمایه رخ داده، توجه و استقبال مردم از این بازار بسیار گسترده و چشمگیر شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، در این بین موضوعی که به چشم می‌آید، این است که به‌نسبت این استقبال مشکلات و حواشی بسیاری پیرامون این بازار رخ داده است که یکی از آن‌ها ایجاد کانال‌های مشاوره بورسی و کانال‌های تلگرامی بورس در فضای مجازی است که با عنوان‌های کانال سیگنال بورس یا کانال تحلیل بورس تلگرام مشغول ارائه اطلاعات و سیگنال‌های مختلف در زمینه بورس و سهام هستند.
 
 

ورود پلیس فتا به موضوع سیگنال‌فروشان بورس

چندی پیش در همین زمینه، مدیرعامل بورس تهران با اشاره به ورود پلیس فتا به موضوع سیگنال‌فروشی در فضای مجازی گفت: پلیس فتا این موضوع را پیگیری می‌کند و تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بورس و پلیس فتا دراین‌باره منعقد شده است تا همکاری فنی لازم با بورس در این زمینه انجام شود و امکان برخورد قضایی با متخلفان وجود داشته باشد.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا نیز درباره فعالیت کانال‌ها و صفحات بورسی فعال در فضای مجازی به هم‌وطنان هشدار داده و گفته بود: شاهد افزایش فعالیت کانال‌ها و صفحاتی هستیم که اقدام به فروش سیگنال یا سرمایه‌گذاری در بورس می‌کنند.

سرهنگ علی محمد رجبی با اشاره به افزایش حجم معاملات در بورس و استقبال مردم برای سرمایه‌گذاری در آن در روز‌های گذشته اظهار کرده بود: معمولا با جذاب‌شدن یک حوزه، مجرمان و کلاهبرداران نیز در آن حوزه فعال می‌شوند و سعی می‌کنند از فضای به وجود آمده برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.
 
 

به قوانین توجه کنید تا گرفتار کلاهبردار‌ها نشوید

سبدگردانی، بازارگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری و فعالیت‌هایی مانند آن‌ها از جمله مشاغل تخصصی و تأثیرگذاری است که در کنار تشکیلات بازار سرمایه ایران می‌تواند به رشد علمی و آگاهانه و همچنین رونق بازار بورس کمک کند، اما متأسفانه به‌دلیل استقبال عظیمی که در ماه‌های گذشته از حضور در بازار بورس شده است، به‌تناسب همان شاهد حضور افراد غیرمتخصص و گا‌هی کلاهبردار در قالب چنین مشاغلی هستیم.

برای اینکه از این اتفاقات پیشگیری شود، بهتر است نگاهی به قوانین مرتبط با این حوزه داشته باشیم. در ابتدا باید توجه داشت که براساس قانون تجارت الکترونیک مصوب سال۱۳۸۲ هویت هر ارائه‌دهنده خدماتی که در فضای مجازی مشغول دادوستد است، باید محرز شود و خدمات‌گیرنده باید از هویت طرف مقابل کاملا آگاه باشد.
 
 

هویت و نام تجاری خدمات‌دهنده باید آشکار باشد

براساس ماده۳۳ قانون مذکور هویت و نام تجاری خدمات‌دهنده باید کاملا برای خدمات‌گیرنده آشکار باشد. همچنین بر اساس ماده۵۳ باید هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغ یا مشاوره به‌نفع اوست، برای خدمات‌گیرنده مشخص شود. در ماده۵۴ تأکید شده است که تأمین‌کنندگان نباید از خصوصیات ویژه معاملات به روش الکترونیکی برای مخفی‌کردن حقایق مربوط به هویت یا محل کسب خود سوء‌استفاده کنند.
 
 

قانون بازار بورس اوراق بهادار

قانون دیگری که می‌تواند به کمک پیشگیری از مشکل بیان‌شده به کار آید، قانون بازار بورس اوراق بهادار مصوب۱۳۸۴ است که مشخصا درباره نحوه فعالیت مشاوران سرمایه‌گذاری و سبدگردانان نکاتی را مشخص کرده و حتی برای متخلفان جریمه‌هایی در نظر گرفته است. در بند۳ ماده۴۶ این قانون گفته شده است هر شخصی که اقدامات وی نوعا منجر به ایجاد ظاهری گمراه‌کننده از روند معاملات اوراق بهادار یا ایجاد قیمت‌های کاذب یا اغوای اشخاص به انجام معاملات اوراق بهادار شود، به حبس تعزیری از ۳ ماه تا یک‌سال یا به جزای نقدی معادل ۲ تا ۵ برابر سود به‌دست آمده یا زیان متحمل‌شده یا هر ۲ مجازات محکوم خواهد شد.
باید توجه داشت که طبق ماده۲۸ قانون بازار اوراق بهادار، تأسیس نهاد‌های مالی از جمله کارگزاری‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری، سبدگردانان، تحلیلگران و… منوط به ثبت نزد سازمان بوده است و فعالیت آن‌ها با نظارت سازمان باید انجام شود. در بند یک ماده۴۹ گفته شده است هر شخصی که بدون رعایت مقررات این قانون با هر عنوان به فعالیت‌هایی از قبیل کارگزاری، کارگزار/معامله‌گری یا بازارگردانی که مستلزم دریافت مجوز است، مبادرت کند یا خود را با هر یک از عناوین مزبور معرفی کند، به حبس تعزیری از یک تا ۶ ماه یا جزای نقدی معادل یک تا ۳ برابر سود به‌دست آمده یا زیان متحمل‌شده یا هر ۲ مجازات محکوم خواهد شد؛ بنابراین اگر افرادی به هر علتی در این زمینه دچار خسارت غیرقانونی شوند، می‌تواند باتوجه‌به ماده۵۲ این قانون به سازمان بورس اوراق بهادار مراجعه کنند، چون این سازمان مکلف است مستندات و مدارک مربوط به جرائم موضوع این قانون را گردآوری کند و به مراجع قضایی ذی‌صلاح اعلام کند و حسب مورد موضوع را به‌عنوان شاکی پیگیری کند. چنان‌چه در اثر جرائم یادشده ضرر و زیانی متوجه سایر اشخاص شده باشد، زیان‌دیده می‌تواند برای جبران آن به مراجع قانونی مراجعه کند و وفق مقررات، دادخواست ضرر و زیان تسلیم کند.
 
از مشاوران امین و متخصص در بازار سرمایه کمک بگیرید
در همین راستا، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا گفته بود: هم‌وطنان باید بدانند که ورود به بورس قواعد خاص خود را دارد. این کار باید از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری معتبر انجام شود، بنابراین باید به صحبت‌های متخصصان بازار سرمایه توجه کنند و برابر توصیه‌های اقتصادی وارد فضای بورس شوند.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرده بود: برخی از این کانال‌ها و صفحات سعی می‌کنند با جلب اعتماد مردم و هدایت سرمایه‌های آن‌ها به سمت خرید برخی سهام‌های خاص، در پشت‌پرده اقداماتی انجام دهند که می‌تواند به تأثیرگذاری روی بازار بورس یا سرقت اطلاعات و کلاهبرداری منتج شود.

سرهنگ رجبی متذکر شده بود: صرفا به ارائه اطلاعات بورسی کانال‌ها، نمی‌توان اطمینان پیدا کرد و باید برای این کار از مشاوران امین و متخصص در بازار سرمایه استفاده کرد، زیرا هیچ فعالیت رسمی‌ای در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی وجود ندارد که دارای مجوز از یک نهاد قانونی باشد.
 
 

نباید مشاوره بورسی به‌صورت انبوه و از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام شود

با وجود قوانین لازم، شاهد حضور افراد غیرمتخصص و کلاهبردار در قالب مشاوره بورسی هستیم که باید مراقب حضور این‌گونه افراد و کانال‌های بورسی به‌صورت الکترونیکی و مجازی باشیم. حتما فرد خدمات‌گیرنده از هویت فرد مشاور کاملا آگاهی داشته باشد و توصیه می‌شود برای سرمایه‌گذاری در بورس از یک شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی که دارای گروه گسترده مشاوران و کارشناسان و تحلیلگران در این زمینه است، کمک بگیرید.
مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه کسانی حق مشاور دارند که از سازمان ناظر مجوز‌های مربوط به آن را دریافت کرده باشند، افزوده بود: اطلاع‌رسانی و ارائه مشاوره به هیچ وجه نباید به‌صورت انبوه و از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های فضای مجازی انجام شود.

علی صحرایی تأکید کرده بود: کسانی حق مشاوره دارند که از سازمان ناظر مجوز‌های مربوط به آن را دریافت کرده باشند.
وی خاطرنشان کرده بود: مردم باید مراقب سرمایه خود باشند و این کانال‌ها و گروه‌ها را پیگری نکنند. این موضوع هم مانند هر پدیده اجتماعی دیگر نیاز به فرهنگ‌سازی و شناسایی مسیر درست از غلط دارد.

نباید فراموش کنیم پیشگیری بهتر از درمان است و اگر با آگاهی و اطلاعات کامل وارد این بازار شویم و سود‌های لحظه‌ای و عبارات فریبنده چنین کانال‌هایی ما را اغفال نکنند، قطعا بهتر خواهد بود و نه‌تن‌ها در مسیر پرپیچ‌وخم دادرسی قرار نخواهیم گرفت، بلکه می‌توان به روش تازه‌ای برای افزایش سرمایه در راستای تأمین هزینه‌های زندگی به آن توجه کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->