به گزارش شهرآرانیوز، سردار مهدی معصوم بیگی در دومین دوره نشست آموزشی استانداردسازی و تعالی رفتار کارکنان کلانتری و پاسگاهها به صورت ویدئو کنفرانسی افزود: کلانتریها و پاسگاهها خانه امن مردم و پناهگاه مظلومان هستند، مردم پلیس را یار مهربان و مقتدر خود میدانند و از طرفی کلانتریها و پاسگاهها پناهگاه و محل امن برای دادخواهی مراجعان است.
وی ادامه داد: برابر آمارها و بررسیهای به عمل آمده در کلانتریها و پاسگاهها، بیش از نیمی از رضایتمندی مردم به رفتار ماموران مرتبط است لذا این حوزه از نظر ما قابل برنامه ریزی و بهبود است.
سردار معصوم بیگی افزود: برای ارتقاء کیفی رفتار ماموران برنامههای پلیس پیشگیری بر دو موضوع نظارت و آموزش تمرکز داده شده است، بنابراین برنامههای تدوین شده هم در حوزه آموزش به منظور ارتقاء مهارت کارکنان و هم در حوزه نظارت در راستای پایش عملکرد واحدهای انتظامی به طور موثر اجراخواهد شد.
وی با بیان اینکه افزایش مهارتهای "کلامی" و "ارتباطی" که توام است با "رفتار مودبانه و حرفه ای" در برنامههای آموزشی این پلیس قرار گرفته است تصریح کرد: پلیس نظام اسلامی باید متخلق به آداب و رفتار صحیح و قانونمند باشد، "مودب بودن"، "قانونمند بودن" و "مقتدر بودن" سه ویژگی ماموران در مواجهه با مردم و انجام ماموریت است، بنابراین پلیس حرفهای باید دارای اوصاف مذکور باشد.
رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: مردم از پلیس رفتار استاندارد مبتنی بر اخلاق حرفهای میخواهند، رفتاری که متناسب اجرای ماموریت باشد و رضایتمندی مردم را افزایش دهد.
سردار معصوم بیگی با بیان اینکه عمده ماموریتهای نیروی انتظامی بر دوش پلیس پیشگیری است و این پلیس تخصصی بیشترین حجم مواجهه و ارتباطات با مردم را دارد گفت: در واقع خط مقدم مواجهه نیروی انتظامی با اقشار مختلف، کلانتری و پاسگاهها هستند، لذا با عنایت به ماهیت کاری این واحدهای انتظامی که هم به لحاظ ترتیب و توالی ورود به ماموریت و صحنه، اولین نیرو محسوب میشوند لذا نوع و نحوه برخورد ماموران در این حوزهها در آرامش بخشی به مردم و حفظ نظم و امنیت بسیار حیاتی است.
وی ادامه داد: وظیفه و ماموریت پیشگیری از وقوع جرایم توسط کلانتری و پاسگاهها از این جهت که تقدم بر دیگر ماموریتهای آنها دارد و از جهتی اولین ردهای هستند که با امداد خواه در تعامل هستند و امداد رسانی را در حوزه انتظامی انجام میدهند دارای ویژگی منحصر بفردی میباشند، بنابراین ماموران کوپها باید دلسوزانه و با سرعت مناسب ماموریت را انجام دهند، حرکت به هنگام و به موقع انجام دادن ماموریت همراه با دلسوزی در حفظ نظم و امنیت و تسکین امداد خواهان بسیار موثر است.
طی دو روز هزار نفر از کارکنان خدمات قضائی و عناصر گشت کلانتری و پاسگاههای سراسر کشور در دومین دوره کارگاه آموزشی استانداردسازی و تعالی رفتار شرکت کردند.
منبع: ایرنا