اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جای خالی مرکزی برای مطالعات زنان در مشهد

  • کد خبر: ۳۹۲۵۴
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
جای خالی مرکزی برای مطالعات زنان در مشهد
دکتر محدثه جزایی - دبیر شاخه علوم سیاسی خراسان
در دنیایی که هرروز پیچیده‌تر و در آن کار‌ها تخصصی‌تر دنبال می‌شود، تاکنون مراکز پژوهشی و مطالعاتی ریز و درشتی برای شناسایی و حل مشکل‌های شهروندان تأسیس شده است. زنان به عنوان نیمی از اعضای جامعه خواست‌ها و نیاز‌های متفاوتی دارند که شایسته بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر است. چنین خواست‌ها و نیاز‌هایی ضرورت وجود مراکز پژوهشی ویژه برای زنان را آشکار می‌سازد. هدف اصلی پژوهش و مطالعه‌های علمی درباره مسائل زنان، تنها درنظرآوردن آنان در محاسبه‌های شهری نیست بلکه بیش از آن در تلاش است نقش و سهم زنان در تولید محتوای علمی و بررسی مسائل مربوط به امر زنانه را گسترده سازد و از زاویه دید آن‌ها به معضلات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بنگرد. چنان‌که در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، برای تشخص‌بخشی به الگوی زن ایرانی مسلمان، با حمایت امام خمینی (ره)، مرکزی مطالعاتی به همت زنان حاضر در عرصه سیاسی با عنوان «مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل زنان» تأسیس شد. این مؤسسه در سال ۱۳۶۵ با هدف بسترسازی برای بهبود وضعیت زنان توسط چند تن از زنان دغدغه‌مند در کشور تأسیس شد.
 
در سال ۱۳۷۳ از وزارت علوم اجازه تشکیل یک گروه پژوهشی دریافت کرد و با عنوان «مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان» در وزارت کشور ثبت شد. دلایل ِتأسیس و بازگشایی این مؤسسه که بعد‌ها زمینه‌ساز ایجاد مراکز تحقیقاتی دیگر و همچنین رشته‌ای با عنوان مطالعات زنان شد، از ۲ واقعیت داخلی و بین‌المللی ریشه می‌گرفت. نخستین دلیل نیاز به ایجاد این مرکز، نتیجه افزایش حضور زنان در سطح اجتماع پس از انقلاب‌اسلامی و پایان جنگ تحمیلی بود. این حضور تدریجی زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، ادبی و هنری که به بیان خواست‌ها و نیاز‌های زنانه منجر شده بود، خود را در افزایش نوشته‌های مربوط به زنان و بیان نیاز‌های آنان نشان داد. ماهنامه «زنان»، سالنامه «تقویم زنان»، «فصل زنان» و مجلاتی همچون «پیام هاجر»، «ندا»، «حقوق زنان» و «فرزانه» تنها تعدادی از نمود‌های عینی و بارز بیان خواست‌های زنانه در قالب مدرن هستند.
 
واقعیت بیــن‌المــلـلی تأسیس این مــراکــز کنفرانس‌های منطقه‌ای و جهانی سازمان ملل در مورد زنان بود، به‌ویژه کنفرانس ۱۹۹۵ پکن که متعاقب آن توجه ویژه به موضوع‌های زنانه در دستورکار دغدغه‌مندان زن‌پژوه ایرانی قرار گرفت. با گذشت بیش از ۳ دهه از تأسیس نخستین مرکز مطالعات زنان، به نظر می‌رسد اکتفا به وجود مراکز مطالعاتی پراکنده و متمرکز در پایتخت، نسبتی با حجم و گستردگی خواست‌ها و نیاز‌های زنان ندارد. مراکز مطالعاتی ویژه زنان می‌توانند از طریق انجام پژوهش‌هایی هدف‌دار با شناسایی جامعه هدف، به کشف و استخراج ایده‌های نو و هم‌چنین محرومیت‌ها و کمبود‌هایی که نیازمند توجه و رسیدگی است بپردازند. یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت و توسعه مدیریت شهری، اداره محلی و توجه به نیاز‌های شهروندان بادرنظر گرفتن خواست‌ها و مطالبات آن‌هاست. در این میان، زنان با توجه به افزایش سطح تحصیلات و ایجاد حساسیت‌های ویژه نسبت به امور مربوط به خود، بسیار بیش از گذشته باید در نظر گرفته شوند. ناگفته پیداست در شهری مانند مشهد مقدس، مراکز مطالعاتی ویژه می‌تواند خدمات ارزشمندی را برای زنان به‌همراه داشته باشد. اگرچه نهاد‌های حکومتی در راستای سیاست‌های کلان کشور به ایجاد معاونت‌ها و بخش‌هایی برای شناسایی نیاز‌ها و خواست‌ها زنان ایجاد شدند، نهادی پژوهشی، مستقل و با محوریت زنان نیازی ضرور است که جای خالی آن در مشهد حس می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->