آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

کنکور ما کنکور بچه‌های ما

  • کد خبر: ۳۹۲۶۲
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
کنکور ما کنکور بچه‌های ما
آزاده آرین - فعال فرهنگی
آن‌هایی که ۳۰ سال پیش کنکور داده‌اند می‌دانند سال آخر دبیرستان، بعد از امتحانات اسفند (ثلث دوم)، کورس آزمون بود. یک دور همه درس‌های سال آخر را امتحان می‌دادیم که معرفی شویم به نهایی. یک دور دیگر هم همان‌ها را نهایی امتحان می‌دادیم. بعدش هم ۲ مرحله کنکور بود و پس از ۴ ماه آزمون‌های جورواجور، اواسط مرداد منتظر نتایج می‌ماندند. آ‌ن‌ها که وضع بهتری داشتند، مسافرتی می‌رفتند و همه یک جور‌هایی استراحت می‌کردند تا راند بعدی ماراتن زندگی.

این قصه با تغییر دوره‌ای سیستم‌های آموزشی، همچنان با تغییرات جزئی به قوت خود باقی بود تا امسال. هرچند انگیزه دانشگاه رفتن در نوجوان‌هایی که همیشه عجله داشتند تا به جوانی برسند، بزرگ شوند و خودی نشان دهند رفته‌رفته کم‌رنگ‌تر می‌شد، ولع دانشگاه اسمی و رشته دهان‌پرکن و افتخارآفرینی نوجوانان برای خانواده‌ها همچنان جزو اولویت‌های آن‌ها به شمار می‌رفت.

امسال همه‌چیز پیش‌بینی نشده تغییر کرد. از همان زمانِ تاریخی که قرار بود ماراتون شروع شود، ابر وحشت بیماری نه‌تن‌ها بر سر نوجوانان و خانواده‌ها و شهر‌ها بلکه حتی روی کشور و جهان سایه شوم ترس را پراکند. حالا اولویت والدین زنده ماندن و زنده نگهداشتن کودکان و نوجوانان و کهن‌سالان است. حتی اگر بچه‌هایشان دانشگاه نروند، کار نکنند، از کسی جلو نزنند و افتخاری برایشان نیافرینند، همین که زنده بمانند، سلامت باشند و فقط باشند، پیروزی مهمی به شمار می‌رود! زندگی روی اصلی خودش را که هدف غایی بقا و اصالت ماندن و امکان تکثیر باشد نشان می‌دهد. هدف اصلی در مسیر بودن، حرکت کردن، ماندن، بودن و جریان داشتن را دوباره اولویت همگان می‌کند و یادآور می‌شود که حضور در جهان، در زمین، در زمان و در لحظه، چقدر از شرکت در ماراتن‌های زندگی ساخت دست ما مهم‌تر است. چقدر این توقف و نگاه کردن به کل زندگی مهم بوده است و چقدر همه ما نیاز داشته‌ایم که لختی بیاساییم و فقط نگاه کنیم، ببینیم که دستاورد این همه دویدن‌ها و مسابقه‌دادن چند مدال بوده است روی سر و سینه همه ما و درک کنیم که زندگی وجوه واقعی‌تر و زیباتری داشته که از ما پنهان کرده، چون دیده است جزئیاتی را اولویت خود قرار داده‌ایم که اهمیت زیادی نداشته است.

در این شرایط، کنکوری‌ها و حتی والدینشان با تغییر دیدگاه و کشف زوایای جدید نگرش مواجه‌اند. با اینکه اولین تعلیق زمان کنکور فشار مضاعفی بر شرکت‌کنندگان وارد کرد، اخبار جدیدی که مبنی بر تغییرات زمانی برگزاری کنکور است و تکذیبش و باز تأییدش و دوباره ... زیاد اذیتشان نمی‌کند. مادران و پدران زیادی را می‌شناسم که دیگر برایشان اهمیتی ندارد فرزندشان دانشگاه برود یا نه! فقط می‌خواهند سلامت باشد و زندگی کند. کیفیت زندگی و رشد و پیشرفت در اولویت دوم به بعد قرار گرفته است و اولین اولویت به‌حق مزمزه طعم شیرین زندگی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->