کنکور ۹۹ از حضور آتش‌نشانان تا غیبت داوطلبان

  • کد خبر: ۳۹۹۱۷
  • ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کنکور ۹۹ از حضور آتش‌نشانان تا غیبت داوطلبان
پرونده متفاوت‌ترین کنکور سال‌های اخیر با حاشیه‌های مختلفش امروز اول شهریور ۹۹ بسته می‌شود.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ از چهارشنبه هفته گذشته و با حضور داوطلبان گروه هنر بود که اولین مرحله کنکور سراسری سال ۹۹ آغاز شد. این آزمون سراسری در روز دوم نیز شاهد حضور گروه ریاضی و علوم‌انسانی، و در سومین روز نیز صحنه رقابت علمی گروه علوم تجربی بود و سرانجام امروز صبح با رقابت داوطلبان گروه زبان‌های خارجی، پرونده کنکور سراسری امسال بسته شد تا داوطلبان منتخب، پس از عبور از سد کنکور راهی دانشگاه‌های دولتی کشور شوند.
 
طبق اعلام سازمان سنجش کشور در این ۴ روز ۱۰۶ هزار و ۵۲۹ داوطلب در ۳۴ حوزه از ۲۲ شهرستان خراسان‌رضوی در آزمون سراسری کنکور شرکت می‌کنند. اما روز گذشته با برگزاری آزمون گروه تجربی حجم زیادی از نگرانی‌های ناشی از برگزاری این آزمون به پایان رسید؛ زیرا بیشترین حجم شرکت‌کننده در آزمون سراسری امسال را، چه در کشور و چه در استان، شرکت‌کنندگان در این گروه تشکیل می‌دادند.


عوامل اجرایی ۵۰ درصد بیشتر شدند

در مقایسه با سال گذشته، کنکور امسال با افزایش ظرفیت ۵۰ درصدی عوامل اجرایی همراه بود و این نکته‌ای بود که مرتضی ایمن‌شهیدی، مسئول حفاظت آزمون‌های سازمان سنجش در خراسان‌رضوی، در حاشیه برگزاری سومین روز کنکور سراسری در گفتگو با ایرنا به آن اشاره کرد و این‌گونه گفت: ۵۷۰۰ متقاضی در دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان بزرگ‌ترین حوزه امتحانی این استان، حضور دارند که شامل ۲۷۰۰ زن و ۳۰۰۰ مرد است.


حضور آتش‌نشانان و اورژانس در کنکور

برگزاری منظم این آزمون بزرگ در شهر مشهد بی‌شک تحت‌تأثیر برنامه و همکاری تمام ارگان‌ها و متولیان شهری بود که هرکدام سعی کردند در جایگاه خود و طبق وظایف از پیش برنامه‌ریزی‌شده، نقش به‌سزایی در کاهش احتمال اضطراب داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین افزایش ایمنی و اثرات جانبی شلوغ‌ترین روز آزمون سراسری (دیروز) ایفا کنند. برهمین‌اساس ۲۴ ساعت قبل از آغاز کنکور ۳۵ نفر از نیرو‌های آتش‌نشان سازمان آتش‌نشانی شهرداری مشهد، در قالب ۹ تیم، عملیات ضدعفونی ۹ مرکز پرتردد کنکور در شهر مشهد را به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توسط دستگاه مه‌پاش حرارتی انجام دادند. همچنین به گفته رضا وفایی‌نژاد، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیرو‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد با تجهیزات لازم در ۵ حوزه برگزاری که بیشترین شرکت‌کننده را دارد مستقر شدند تا این آزمون در بهترین شرایط برگزار شود.

 

غایبان کنکور ۹۹

اما در کنار برگزاری منظم و طبق پروتکل‌های بهداشتی کنکور سراسری ۹۹ در مشهد، آمار داوطلبان غایب این آزمون در مشهد جالب توجه بود؛ آماری که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شد و بی‌شک ترس از ابتلا به ویروس کرونا نقش اصلی را در غیبت بیش از ۴۰۰۰ نفر از داوطلبان کنکور، آن هم بدون در نظر گرفتن غایبان گروه تجربی و زبان، ایفا می‌کرد.

در همین زمینه هم نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش آموزش کشور در دانشگاه فردوسی مشهد درباره تعداد داوطلبان غایب کنکور هنر، ریاضی و انسانی به ایسنا این‌گونه توضیح داد که در حوزه دانشگاه فردوسی مشهد که تنها حوزه برگزاری کنکور هنر در مشهد بود، از ۴۹۹۳ نفر داوطلب، ۱۵۶۵ نفر غایب بودند که معادل ۳۱.۳۴ درصد داوطلبان است. در رشته علوم ریاضی در تمام مشهد از ۷۵۹۴ شرکت‌کننده، ۱۰۰۰ نفر معادل ۱۳.۱۷ درصد، و در رشته علوم انسانی نیز از ۱۱ هزار و ۶۹۹ داوطلب، ۱۵۱۱ نفر معادل ۱۲.۹۲درصد در جلسه کنکور حضور نداشتند. جواد ساده با مقایسه تعداد شرکت‌کنندگان در این آزمون نسبت به سال گذشته افزود: داوطلبان گروه علوم‌انسانی، هنر و زبان به ترتیب ۲۶، ۹.۷ و ۵.۳ درصد نسبت به سال گذشته در کشور افزایش داشته‌اند و همچنین تعداد داوطلبان گروه علوم‌تجربی و ریاضی به ترتیب ۲۵ و ۵.۵ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->