وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد
سرخط خبرها

نگاهی به نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره ادعای رشوه ۶۵ میلیاردی میرسلیم

  • کد خبر: ۳۹۹۴۱
  • ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
نگاهی به نظر هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره ادعای رشوه ۶۵ میلیاردی میرسلیم
مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری برنا، ادعا کرد که برای لغو تحقیق و تفحص از شهرداری دوره محمدباقر قالیباف، رشوه ۶۵ میلیاردی به رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم پرداخت شده و همه مدارک را برای بررسی این موضوع به دستگاه قضایی ارجاع داده است.
علی قدیری | شهرآرانیوز؛ اسفند۹۵ بود که مجلس دهم طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران را که قالیباف بر مسند ریاست آن بود، در واگذاری املاک و پروژه‌ها به اشخاص حقیقی و حقوقی در دستورکار قرار داد، اما با رأی مخالف نمایندگان مواجه شد. مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در مصاحبه با خبرگزاری برنا، ادعا کرد که برای لغو تحقیق و تفحص از شهرداری دوره محمدباقر قالیباف، رشوه ۶۵ میلیاردی به رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم پرداخت شده و همه مدارک را برای بررسی این موضوع به دستگاه قضایی ارجاع داده است. میرسلیم پیش‌تر نیز این ادعا را با جزئیات کمتر مطرح کرده بود، اما تکرار آن همراه با ارجاع مستندات مدنظرش به دستگاه قضایی، باعث حساسیت بیشتر موضوع شد و واکنش‌های مختلفی را درپی داشت.
 
از مهم‌ترین این واکنش‌ها در روز‌های اخیر، خبر منتشرشده در وب‌سایت مشرق بود. مشرق به نقل از کانال تلگرامی «رزنانس» نوشت: «معاونت حقوقی مجلس اتهامات واردشده از سوی میرسلیم و برخی فعالان رسانه‌ای علیه رئیس مجلس را پیگیری حقوقی می‌کند.» این کانال همچنین نوشت: «برای جلوگیری از مخدوش شدن جایگاه حقوقی ریاست مجلس شورای اسلامی، از افرادی که در روز‌های گذشته در فضای مجازی اتهامات بی‌اساسی را علیه رئیس قوه مقننه مطرح کردند، شکایت صورت می‌گیرد تا اسناد ادعا‌های خود را در دادگاه ارائه دهند. یاشار سلطانی، صدرا محقق و وحید اشتری، سه فعال رسانه‌ای هستند که باید در دادگاه پاسخ‌گو باشند. همچنین از مصطفی میرسلیم به‌دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان، شکایت شده است».

اما درمقابل، میرسلیم در همین باره گفت: «مجلس جایگاه حقوقی والایی دارد و این‌جانب نشنیده‌ام که کسی علیه مجلس شورای اسلامی اقدامی کرده یا حرفی زده باشد و بر اثر آن، مجلس از او شکایت کرده باشد. اینکه یکی از نمایندگان مجلس، مبالغی را با واسطه از شهرداری در سال۱۳۹۵ دریافت کرده است، حرف من نیست، فعلی است که رخ داده است و انکارکردنی نیست. فرد دریافت‌کننده نیز بازداشت شده است و حتما درباره آنچه مرتکب شده است، بازجویی خواهد شد. مستنداتی که دراختیار داشته‌ام، تقدیم دستگاه قضایی کرده‌ام و یقین دارم که دستگاه قضایی با دقت تمام به این موضوع رسیدگی خواهد کرد و ابعاد پنهان آن فاش خواهد شد و این به نفع مجلس انقلابی و به مصلحت نظام ماست».

حال به نظر می‌رسد که با ورود هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان به موضوع بررسی ادعای میرسلیم، این مسئله وارد ابعاد جدیدی شده است. محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، ۳ مرداد در واکنش به ادعای میرسلیم مبنی بر دریافت رشوه از سوی وی، اعلام کرد که در نامه‌ای به رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، از ایشان تقاضا کرده است تا به این موضوع ورود پیدا کند و پس از بررسی، نتیجه را به اطلاع مردم برساند. رضایی ادعای مطرح‌شده را کاملا بیجا و بی‌اساس ارزیابی کرد و گفت که ازاساس کذب است و واقعیت ندارد و می‌خواهم که اگر آقای میرسلیم مدارکی دارند، حتما تحویل هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بدهند.


میرسلیم مستندات محکمه‌پسندی ارائه نکرد

حال پس از گذشت قریب به یک ماه، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نخستین نظر خود را در این‌باره اعلام کرده است. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، سخن‌گوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، در تشریح جزئیات نشست چهارشنبه ۲۹مرداد این هیئت درباره بررسی شکایت رضایی‌کوچی از میرسلیم، به خبرگزاری خانه ملت گفت: «آقای میرسلیم چندی پیش گفته بود که رئیس یکی از کمیسیون‌های مجلس، پولی به میزان ۶۵میلیارد تومان دریافت کرده است تا تحقیق و تفحص از شهرداری تهران متوقف شود؛ هرچند اسمی نبرده بود. رضایی کوچی که رئیس کمیسیون عمران وقت بوده است، بعد از اظهارات میرسلیم، از وی شکایت و اعلام کرد که منظور آقای میرسلیم، من و کمیسیون عمران بوده است و بر همین اساس، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان این شکایت را بررسی کرد و آن را وارد دانست؛ هرچند آقای میرسلیم اسمی از آقای رضایی‌کوچی نبرده است، وی قانونا می‌تواند از میرسلیم شکایت کند.
 
آقای میرسلیم، چون اسم کمیسیون عمران را برده است و در بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس فقط یک کمیسیون با این عنوان وجود دارد، این شکایت وارد بود. ضمن اینکه، چون تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در کمیسیون عمران مجلس پیگیری می‌شد، عملا منظور آقای میرسلیم همین کمیسیون بود. براساس این شکایت، از آقای میرسلیم برای دادن توضیحات به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، دعوت کردیم تا مستندات و مدارک خود را تحویل دهد و درنهایت این موضوع بررسی شود.
 
میرسلیم روز گذشته در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر شد، ولی دلایل و مستندات محکمه‌پسندی مبنی بر آنکه یکی از رؤسای کمیسیون ۶۵میلیارد تومان پول دریافت کرده است، ارائه نکرد، ولو اینکه آقای رضایی‌کوچی نباشد که تحقیق و تفحص صورت نگرفته باشد.» وی افزود: «آقای میرسلیم دلایل و اسناد پذیرفته‌شده‌ای را ارائه نکرد، بنابراین هیئت نظارت، دلایل ایشان را قانع‌کننده تشخیص نداد. در کمیسیون عمران وقت، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رأی آورد، اما در صحن علنی نتوانست رأی لازم را بیاورد. آقای رضایی‌کوچی می‌تواند در دادگاه موضوع شکایتش از میرسلیم را پیگیری کند. این درحالی است که هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان بر اساس ماده۶ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، تصمیمی را خواهد گرفت».


تهدید میرسلیم به شکایت از هیئت نظارت مجلس

در مقابل، دفتر میرسلیم با انتشار جوابیه‌ای به مصاحبه سخن‌گوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان واکنش نشان داد. در این جوابیه آمده است: «برای استحضار ملت عزیز ایران لازم دانستیم سکوت را بشکنیم و نکاتی را درباره نحوه رفتار هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با مهندس میرسلیم، شخصیت انقلابی و فسادستیز که خود را خادم ملت می‌داند، به اطلاع برسانیم. از آقای مهندس میرسلیم دعوت کتبی نشده بود برای حضور در جلسه و ارائه اسناد؛ صرفا آقای پاشایی، دبیر هیئت شفاهی، از ایشان خواست در جلسه حاضر شوند برای مبادله نظر و مهندس میرسلیم در جلسه حاضر شد و توضیحاتی داد؛ ازجمله اینکه شکایت آقای رضایی، رئیس کمیسیون عمران، بی‌مورد است، زیرا تاکنون ذکر نامی از آقای رضایی نشده و اگر ایشان خودش احساس اتهام می‌کند، به رفتار خودش برمی‌گردد.
 
از مهندس میرسلیم خواستند نسخه‌ای از اسنادی که به دادستانی داده‌اند را تقدیم ایشان کند و ایشان هم قول دادند به دست آقای پاشایی برسانند و اساسا قرار نبود که در آن جلسه اسنادی را ارائه دهند. به اعضای محترم هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفتند که برای دستیابی به اعترافات نایب‌رئیس وقت کمیسیون عمران درباره دریافت ۶۵میلیارد تومان باید از دادستانی استعلام کنند و این موضوع، بخشی از پرونده آقای عیسی شریفی و هولدینگ یاس است که در دوران شهرداری آقای قالیباف تأسیس شده است».
 
خبر منتشرشده در خانه ملت در این جوابیه «ناقص و جهت‌دار» ارزیابی و همچنین ابراز امیدواری شده است که «هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان برای حفظ آبروی خود و رعایت انصاف، آن را اصلاح کنند، والا مهندس میرسلیم ناگزیر می‌شوند از طرز کار آن هیئت به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنند. مهندس میرسلیم به‌عنوان فردی متخصص و مشرف به امور سازمانی و ساختاری نظام مقدس جمهوری اسلامی از گذشته تاکنون، همواره تلاش کردند تا به کشور و نظام خدمت صادقانه داشته باشند. مهندس میرسلیم این را که عده‌ای در تلاشند تا مسئله ۶۵میلیارد رشوه را بحثی شخصی تلقی کنند، محکوم می‌کنند و قطعا برای خشکاندن ریشه فساد تا پای جان ایستاده اند و اعلام می‌دارند که ملت عزیز و قهرمان ایران اسلامی در هر نقطه‌ای از کشور که فسادی مشاهده کردند، به‌همراه مستندات به اطلاع ایشان برسانند تا در مسیر درست رسیدگی قرار گیرد».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->