سرخط خبرها

زنان محرم امسال را زینبی برگزار می‌کنند

  • کد خبر: ۴۰۲۲۲
  • ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲
زنان محرم امسال را زینبی برگزار می‌کنند
غلامرضا بنی اسدی
عاشورا سکه همیشه رایج معرفت است در بازار عبودیت در کشور اهل توحید، کشوری فراتر از مرز‌ها و در پهنه‌ای ماناتر از همه زمان‌ها که اباعبدا... بر آن سلطان است.
 
این قیمتی سکه، ۲ رو دارد که ترویج آن را تا ابد تضمین می‌کند. همان که جاودان‌یاد دکتر علی شریعتی هم به‌زیبایی از آن سخن گفت: خون و پیام. روی سرخ‌فامش را مردان نوشتند به سالاری مردی که سید‌الشهدای همیشه تاریخ است و روی دیگر را زنان نوشتند به سالاری بانویی بزرگ که تاریخ به نام زینب (س) او را تحسین می‌کند، دختر علی (ع) و فاطمه (س)، جان‌یافته با نفس‌های ختم‌المرسلین. بانویی که در هندسه امت-امامت، ذیل هدایت‌ها و اسارت‌های مقام عظمای ولایت و حجت بالغه الهی، حضرت سجاد (ع)، نقش اول را دارد اوست و خواهرش، ام کلثوم. اوست و برادرزاده‌هایش. اوست و زنان حرم برادرش. اوست و بانوان شهیدان کربلا. اوست و یک کاروان کوچک که هرچه جلوتر می‌رود بزرگی‌اش بیشتر به چشم می‌آید و تا به شام می‌رسد، چنان نقشی در ساحت روشنگری می‌زند که صبح مکتب حسین آغاز می‌شود و غروب مکتب شام. ا... اکبر که چه اعجازی در کلام دارد. گویی علی (ع) است که به نهج‌البلاغه‌خوانی آمده است. این صدای ابوتراب است که آب و خاک، طعمش را می‌دانند و همین صداست که کوفه را در هم می‌ریزد. شیر خواهران حسین (ع) شهید‌ند که در ادامه هم لب به سخن می‌گشایند. به هر بار سخن نیز پرده‌ای نو می‌خوانند از حقیقتی که در کربلا بر خاک افتاد. خطابه آنان هرم و سوزی دارد که سنگ‌های سرد و خارای کوفه را به اشکباران می‌کشد. همان‌هایی که حسین را کشتند اولین‌ها بودند که دست تحسر بر سر کوفتند. موج برخاسته از کلام دختران علی، معصومیت شکوفاشده در کلام سجاد و اهل حرم سیدالشهدا کار خود را چنان می‌کند که چنین شده. ابن زیاد در نقشه آرزو‌های یزید را زیر و رو می‌کند. تاریخ تا جایی که توانسته است به تحریر این حقیقت قلم زده است.
 
ا... اکبر که زنان چنان پیام عاشورا را زندگی می‌کنند که مردان سپاه دشمن در هم می‌ریزند. این خط از کربلا تا کوفه تا همه منازل بین راه تا شام و تا مدینه ادامه می‌یابد. همه‌جا زنان هستند به فریاد‌گری، به ستم‌ستیزی، به تیغ بلاغت که از نیام فصاحت بیرون می‌کشند برای اقامه حقی که در کربلا بر زمین هزارپاره شد. هزارباره هم می‌گویند تا آن پاره‌های هزارشده هرروز بی‌غبارتر از دیروز، چون پاره‌های نور، راه را نشانمان دهد، راهی که امروز‌مان نیز، چون قطعه‌ای از جغرافیا، در کنار آن تاریخ در حرکت و پایان‌ناپذیر، ایستاده است.
 
همین امروز است که باید سنت زنان عاشورا را در زندگی پی بگیریم به‌ویژه امسال که محرم و عاشورا و عزاداری یک شکوه غریبانه خاص دارد. غریبانه است، چون نمی‌توانیم به سیاق سال‌های پیش محفل‌های هم‌افزاشده را داشته باشیم. باشکوه است، چون روضه حسین خانه‌به‌خانه تکرار می‌شود و بالاتر از این، دل هر عاشق تکیه عزای سیدالشهدا و حسینیه معرفت‌شناسی عاشوراست. زنان هم در عاشورا و هم در جهاد پیام رسانی آن نهضت نقشی شکوهمند داشتند و آن نقش ماندگار، متناسب با زمان، نو به نو می‌شود و امروز باز زنان هستند که در محرم امسال، نقش اول را دارند در برگزاری مراسم امام (ع) در خانه‌ها. میزبان بانوان‌اند به نمایندگی از مادر حسین و زینب. ا... اکبر که چه باشکوه می‌شود محرم امسال که هر خانه یک حسینیه است. هر زن، احساس تکلیف می‌کند برای ادای حق نمکی که زندگی ما از بانوی کوثر گرفته است. باری غریبانه است محرم امسال، اما باشکوه برگزار خواهند کرد مراسم را زنان که میزبانان سوگواران حضرت‌حسین (ع) هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->