جزئیات انفجار در فرودگاه مهرآباد (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) زبان بدن سخنگوی ارتش اسرائیل وقتی که با دستانی لرزان از انتقام ایران می‌گوید + فیلم جزییات انفجار بامداد شنبه (۲۴ خردادماه) در فرودگاه مهرآباد ۷۰ زخمی در حملات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی هلاکت ۲ صهیونیست در حمله موشکی ایران به ریشون لتسیون سفیر ایران در دیدار با مقام وزارت خارجه انگلیس خواستار محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی شد خبرگزاری تاس روسیه: بیش از ۱۵۰ هدف در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرار گرفتند نخعی راد: به پشتوانه مردم، از این شرایط عبور می‌کنیم آنتونیو گوترش خواستار توقف حملات در منطقه شد (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) سران ایتالیا و فرانسه با بن‌سلمان درباره ایران تلفنی صحبت کردند (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) رئیس‌جمهور ونزوئلا: نتانیاهو هیتلر قرن بیست و یکم است ایران: به زودی حملات شدیدتری به اسرائیل انجام می‌دهیم سفیر ایران در سازمان ملل: پاسخ ایران به اسرائیل قانونی و قاطع خواهد بود حمله اسرائیل به مهرآباد تهران + فیلم (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) حمله مجدد ایران به اسرائیل (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس | مرحله جدید عملیات وعده صادق ۳ هشدار دادستان خراسان رضوی به فعالان فضای مجازی | مردم فعالیت های مشکوک را گزارش نمایند اختصاصی شهرآرانیوز | واکنش مردم تهران به عملیات موفق وعده صادق ۳ (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات حمله ایران به اسرائیل از زبان سردار وحیدی: پایگاه‌ نواتیم و تل‌نوف را هدف قرار دادیم اطلاعیه شماره ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره «عملیات وعده صادق۳» حمله مجدد اسرائیل به ایران (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) + عکس و فیلم رسانه‌ اسرائیلی: موشک‌های ایران تل‌آویو را در شوک فرو برد ۸ پرنده صهیونیستی شکار شد پیام توییتری پزشکیان هم‌زمان با عملیات وعده صادق ۳ در عملیات وعده صادق ۳ چه تعداد موشک به اسرائیل شلیک شد؟ نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران آغاز شد | نماینده روسیه: حملات با حمایت فرانسه بود+ ویدئو (۲۳ خرداد ۱۴۰۴) گفت‌وگوی عراقچی با دبیرکل سازمان ملل درباره پاسخ به حمله اسرائیل
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->