رئیس جمهور به استان البرز سفر کرد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) برگزاری رژه روز ارتش در تهران و سایر شهرهای ایران متکی: در محاسبات آمریکایی‌ها تصور حمله به ایران به راحتی جا نمی‌گیرد ترامپ: رئیس‌جمهوری چین مرد مغروری است| او نمی‌داند چطور باید توافق کند! جان باختگان ریزش سقف کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ نفر رسید افزایش تعداد قربانیان حادثه کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ تن حماس بیانیه داد: فلسطینیان کرانه باختری قیام کنند اختلاف بین صهیونیست‌ها و آتش افروزی در یک کنیسه در تل‌آویو رئیس جمهور آذربایجان: خواهان روابط خوب با ایران هستیم حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی لغو سه ماهه تعرفه‌های ترامپ علیه کشورها غیر از چین ! افزایش تعرفه کالا‌های چینی به ۱۲۵ درصد چشم بینای پدافند بر حریم هوایی ایران| گزارش اختصاصی شهرآرانیوز از ناگفته‌های شبکه پدافندی کشور رژیم صهیونیستی به اطراف مدرسه‌ای در جنوب لبنان حمله کرد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) ضرب‌العجل یک هفته‌ای کمیسیون اصل ۹۰ به بیمه مرکزی برای اجرای کامل سامانه املاک و اسکان ارتش اسرائیل: سربازان بسیاری را در غزه از دست داده‌ایم چین ۱۸ شرکت آمریکایی را تحریم کرد| پاسخ به جنگ اقتصادی ترامپ چین به شهروندان خود برای سفر به آمریکا هشدار داد تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در آستانه مذاکرات عمان علی‌اف برای عادی‌سازی روابط با ایران شرط گذاشت! لایحه دوفوریتی واگذاری اختیار تعیین ساعت رسمی به دولت تصویب شد (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) پزشکیان: نباید برای پیشبرد کار‌ها معطل منابع بمانیم شمار شهدای بمباران شجاعیه غزه به ۳۵ شهید افزایش یافت (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) حمله جدید یمنی‌ها به تل‌آویو و ناو هواپیمابر آمریکا (۲۰ فروردین ۱۴۰۴) رسانه صهیونیستی فاش کرد: ارتش تصمیم دارد رفح را به بخشی از منطقه حائل تبدیل کند حضور ۴۰۰۰ سرباز انگلیسی در عملیات منطقه هند-اقیانوسیه کشته شدن ۹۸ نفر در حادثه ریزش سقف کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->