پشت پرده موافقت صهیونیست‌ها با ورود کمک‌ها به غزه چیست؟ نماینده مردم مشهد در مجلس: استیضاح وزیر راه را قبول ندارم مدیر مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه: کلید حل پرونده هسته‌ای ایران در تهران و واشینگتن است واکنش پوتین به پیشرفت گفت‌و‌گو‌های میان ایران و آمریکا جزئیاتی عجیب از مکالمه تلفنی صمیمانه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه فاش شد | ترامپ: ولادیمیر، هر وقت دلت خواست می‌تونی تلفن رو برداری و زنگ بزنی درخواست ۲۲ کشوربرای ازسرگیری امدادرسانی کامل به نوار غزه و برقراری آتش‌بس تحفه قطری‌ها برای آمریکا دردسر شد | کاخ سفید: هواپیمای اهدایی قطر هیچ ربطی به ترامپ ندارد پوتین: آماده همکاری با اوکراین برای دستیابی به توافق هستیم آیین بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت شهید جمهور در مسجد امام محمد باقر(ع) مشهد برگزار شد+فیلم عراقچی: پیرو مسیر شهید امیرعبداللهیان باشیم وزیر امور خارجه عراق با پزشکیان دیدار کرد قالیباف: رژیم صهیونیستی هویت ژئوپلیتیک مستقلی ندارد سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی علیه ایران لفاظی کرد عراقچی: ایران می‌تواند مرکزی برای تبادل اطلاعات در منطقه و بین الملل باشد ادعای کاخ سفید درباره حق غنی‌سازی ایران تاکید پزشکیان بر تسریع در جذب سرمایه و احداث نیروگاه‌های خورشیدی سفیر ایران در انگلیس احضار شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رسانه‌های عبری از بن‌بست در مذاکرات دوحه خبر دادند اخلاقی: کشور‌های عربی می‌دانند که هر پیمان و قراردادی بدون حضور ایران به نتیجه نخواهد رسید رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح: توان رهگیری و انهدام پرنده‌های دشمن افزایش ۵ برابری یافته است پزشکیان در نشست با معاونان وزارت کار: اجرای طرح محله‌محوری باعث توزیع هدفمند خدمات اجتماعی می‌شود وزیر امور خارجه ترکمنستان: از اجرای پروژه‌هایی مثل بزرگراه عشق‌آباد تا مرز ایران حمایت می‌کنیم انصراف معاون ترامپ از سفر به فلسطین اشغالی سازمان جهانی بهداشت: ۵۷ کودک در نوار غزه از گرسنگی جان باخته‌اند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی ۱۶۰ منطقه در غزه را هدف قرار داد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) دیدارهای عراقچی با میهمانان مجمع گفت‌وگوی تهران در روز دوم دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا؛ ابهام در زمان و مکان رکورد بی‌سابقه ۳۶۰۰ حمله به مراکز درمانی مناطق جنگی طی سال ۲۰۲۴
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->