فرمانده نیروی دریایی ارتش: امروز تراز کشورمان در ساخت صنایع و تجهیزات بسیار پیچیده دریایی است واگذاری اختیار تعیین زمان برگزاری انتخابات شورا‌ها به وزارت کشور (۴ دی ۱۴۰۳) عراقچی: موشک‌های یمنی محاسبات ائتلاف آمریکایی-صهیونی را بر هم زده است آیت‌الله علم‌الهدی: تولیت و مدیریت مشهد به فرمانداری سپرده شود | تأمین اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام استانی با مولدسازی سخنگوی دستگاه قضا: تشکیل پرونده درباره نابینا شدن ۹ نفر در بیمارستان نگاه | اخذ ۲۲۴ هزار نمونه ژنتیکی از مجرمین اژه‌ای: مدیریت فضای مجازی با روش‌های قدیمی ممکن نیست سفر پزشکیان به روسیه در چه تاریخی خواهد بود؟ گزینه معاون وزارت دفاع آمریکا در دولت ترامپ؛ توجه به چین و بی اهمیت دانستن خاورمیانه انتقاد معاون‌اول رئیس‌جمهور از برخی عقب‌ماندگی‌های علمی کشور هدایای غیرمتعارف نمایندگان مجلس در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت سخنگوی دولت در نشست خبری: براساس قدرت خرید مردم، افزایش قیمت خواهیم داشت استیضاح وزیر نفت رسماً در مجلس آغاز شد (۴ دی ۱۴۰۳) اصلاح قانون تسهیل در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت وزیر ارتباطات: شعاردادن و امضای تفاهم‌نامه کافی نیست رژیم صهیونیستی برای نخستین بار ترور شهید هنیه را بر عهده گرفت همتی فردا (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) به مجلس پاسخ می‌دهد زلنسکی مدعی شد: بیش از ۳۰۰۰ نیروی کره شمالی در کورسک روسیه کشته و زخمی شده‌اند هلاکت ۳۸ نظامی صهیونیست در شمال نوار غزه دولت جدید فرانسه معرفی شد| «فرانسوا بایرو» ۷۳ ساله بر کرسی نخست وزیری تکیه زد مشاور ترامپ: نیروهای آمریکایی نباید در سوریه باشند نیویورک تایمز مدعی شد: اوکراین پرسنل سازمان ملل را به گروگان گرفته است اردوغان: اسرائیل مجبور به عقب نشینی از خاک سوریه می‌شود حمله پهپادی ارتش یمن به دو پایگاه صهیونیستی (۳ دی ۱۴۰۳) نتانیاهو مدعی پیشرفت در توافق مبادله اسرا شد پوتین با بشار اسد دیدار می‌کند (۳ دی ۱۴۰۳) حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟ (۳ دی ۱۴۰۳) معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی منصوب شد (۳ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->