معاون امنیتی و انتظامی استاندار خراسان رضوی: اکثر مهاجرین نجیب، قانون‌مند و شریف هستند ویدئو| تحلیلگر سابق سازمان سیا: اسرائیل بدون آمریکا دوام نمی‌آورد! عراقچی: حملات غیرقانونی رژیم صهیونیستی و آمریکا به ایران نقض فاحش منشور ملل متحد بود رویترز نوشت: پایان دور اول مذاکرات آتش‌بس غزه در قطر، بدون نتیجه ویدئو | روایت محمود کریمی از ماجرای خواندن نوحه «ای ایران» در حضور رهبر معظم انقلاب برگزاری همه‌پرسی با مشارکت همه ساکنان آن راه‌حل عادلانه برای فلسطین است تاکید وزرای خارجه ایران و ترکیه بر پایان دادن به نسل کشی در فلسطین اشغالی سران بریکس حمله تجاوزکارانه رژیم اسرائیل و آمریکا به ایران را محکوم کردند پوتین: آینده به کشور‌های در حال رشد تعلق دارد نتانیاهو قبل از سفر به آمریکا یاوه گویی کرد عراقچی: حمله اسرائیل و آمریکا به ایران نقض آشکار منشور ملل متحد است جزئیاتی جدید از حادثه دریایی در سواحل الحدیده یمن (۱۵ تیر ۱۴۰۴) یک نظامی صهیونیست پس از مشارکت در جنگ لبنان و غزه خودکشی کرد رهبر انصارالله: اسلام امام حسین (ع) بنیانگذار صلح است نه سازش رئیس جمهور برزیل از عراقچی در ریودوژانیرو استقبال کرد عنصر وابسته به موساد در همدان دستگیر شد پوتین: روسیه و آمریکا مدت‌هاست که روابط منحصربه فرد و خوبی داشته‌اند سخنگوی سپاه: قطعا دشمن نگران پاسخ ویرانگر ایران در صورت هرگونه جنگ جدید است حمله مسلحانه به یک کشتی در جنوب‌غربی الحدیده یمن هند: روابط راهبردی با روسیه مثال‌زدنی و استوار است گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و فرانسه درباره تحولات منطقه و روابط کنسولی تداوم حملات در غزه چندین شهید و زخمی برجای گذاشت نخست‌وزیر لبنان: ثبات در کشور فقط با عقب‌نشینی کامل اسرائیل و توقف تجاوزات آن محقق می‌شود واکنش محسن رضایی به حضور رهبری در عزاداری شب عاشورا | ستون این خانه محکم و استوار است غزه از ابتدای جنگ تاکنون ۵۷ هزار و ۴۱۸ شهید داشته است پارلمان آلمان: اقدامات اسرائیل و آمریکا علیه ایران غیرقانونی بود نتانیاهو: بدون خلع سلاح غزه به جنگ پایان نخواهیم داد
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->