مدارس و ادارات کدام استان‌ها فردا (دوشنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۳) تعطیل است؟ پزشکیان: «جشنواره کتاب رشد»، گامی برای هم‌افزایی فرهنگی و تعالی آموزش است مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید «سیدهاشم صفی‌الدین» برگزار شد+ فیلم پزشکیان: برای تسهیل شرایط فرزندآوری منتظر تصویب یا اصلاح قانون نیستیم عراقچی: در دهه‌های اخیر، ایران با تروریسم و تحریم‌های غیرقانونی رو‌برو بوده است نمایندگان رهبر انقلاب در مراسم تشییع پیکر شهید سیدهاشم صفی‌الدین حضور یافتند عراقچی: تهدید امروز جهان بیش از ۱۲ هزار کلاهک هسته‌ای است پزشکیان بر طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر‌های ساحلی تاکید کرد رژیم صهیونیستی برای آزاد کردن گروه هفتم اسرای فلسطینی شرط گذاشت (۶ اسفند ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها عامل توسعه شهری است | سازمان همیاری حلقه اتصال دولت و شهرداری‌هاست دعوت به تظاهرات ضدصهیونیستی در سوریه در واکنش به اظهارات نتانیاهو مشخصات و قابلیت‌های جنگنده یاک ۱۳۰ + فیلم و عکس تنش بین زلنسکی و ترامپ بر سر ذخایر معدنی بالاگرفت همکاری‌های امنیتی، محور مذاکرات رهبران سومالی و لیبی کره شمالی: هیچ‌گاه برای لغو تحریم‌ها التماس نخواهیم کرد هیئت بلندپایه طالبان عازم ایران شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) سرباز‌های دارای مهارت تخصصی، از یک ماه کسری‌خدمت تا بخشش اضافه‌خدمت دریافت می‌کنند ابراز نگرانی شدید سازمان ملل درباره افزایش حملات در کرانه باختری (۶ اسفند ۱۴۰۳) بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۴ در مجلس در دو نوبت صبح و عصر از فردا (۷ اسفند ۱۴۰۳) دیدارهای دیپلماتیک عراقچی در ژنو (۶ اسفند ۱۴۰۳) ویدئو | شهید سید هاشم صفی‌الدین: کلید هر موفقیتی در مقاومت لبنان به دست رهبر انقلاب اسلامی است رئیس نمایندگی لهستان در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شد نتایج یک نظرسنجی جدید فاش کرد: نارضایتی آمریکایی‌ها از عملکرد ترامپ یک مجری رادیو، معاون اف‌بی‌آی در دولت ترامپ شد لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه جزئیات سفر لاوروف به تهران اعلام شد (۶ اسفند ۱۴۰۳) انفجار در کنسولگری روسیه در شهر مارسی فرانسه (۶ اسفند ۱۴۰۳) آغاز مراسم رسمی تدفین شهید سید هاشم صفی‌الدین (۶ اسفند ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->