آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها

چالش چاشت و ماسک دانش آموزان در روزهای کرونایی

  • کد خبر: ۴۱۷۷۱
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
چالش چاشت و ماسک دانش آموزان در روزهای کرونایی
اولین روز سال تحصیلی جدید در حالی به پایان رسید که در برخی شهر‌ها هنوز سال تحصیلی شروع نشده است.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ بوی ماه مهر امسال، علاوه بر اینکه در نیمه شهریور به مشام رسید، حسابی با بوی الکل هم آمیخته شد. جولان کرونا شرایط متفاوتی را رقم زد و هنوز ۲۴ ساعت از آغاز رسمی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نگذشته بود که فضای مجازی پر شد از حاشیه‌ها و اتفاقات پیرامون این چالش. عکس‌هایی که از داخل مدارس، داخل کلاس‌ها و سر صف‌ها گرفته شده بود و نشان می‌داد آن گونه که مسئولان مرتبط با اطمینان تمام از رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخن گفته اند، خبری نیست.
 
نه آن فاصله حداقل یک متری و نه توقف برنامه‌ها و تجمعات دانش آموزی که وزیر آموزش وپرورش از اعمال سخت گیرانه آن‌ها سخن گفته بود. هنوز در اولین روز بازگشایی مدارس خیلی از ماسک‌ها روی صورت‌ها نبود و میز و صندلی‌ها هم به روال سال‌های قبل سر جایشان بود. این درحالی است که محسن حاجی میری از رصد هفتگی مدارس و ایجاد و رعایت پروتکل‌های سخت گیرانه آموزش وپرورش سخن گفته بود، چیزی که در عمل اصلا به چشم نمی‌خورد.


هر آنچه برای خود می‌پسندید، برای ما هم بپسندید لطفا

تمام این تناقض‌ها واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. هشتگ #نه_به_بازگشایی_مدارس در زیر پست خیلی‌ها دیده می‌شد. کاربری توئیت کرده بود: «نه بخش فنی شاد به موقع آماده شد، نه طرح آموزش مجازی در زمان لازم ارائه شد، نه مدارس و معلمان به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مجهز شدند و نه خانواده‌ها با شرایط آموزش‌های مجازی در دوران کرونا آشنا شدند. به حال وروز سیستم آموزشی کشور باید گریست.» و دیگری با الهام از سریال دو هزار چهره گفته بود: «لوازم تحریر امسال برای بچه ها، چاشت، ماسک، ضدعفونی کننده به تعداد کافی، پول کلاس فوق العاده را هم باید بدهیم و پول درمان کرونا جدا و دیگر هیچ.»
 
در این میان کاربری هم به نواختن زنگ تحصیلی رئیس جمهور به صورت مجازی کنایه‌ای زد: «مدرسه واقعی، دانش آموز‌های حقیقی، کارکنان آموزشی واقعی، کرونای حقیقی و بالاتر از خطر، همه واقعی، بعد زنگ نمادین شروع سال جدید تحصیلی، مجازی؟!» نکته‌ای که البته اردشیر مطهری، نماینده مجلس، هم برای آن دست به توئیت شد: «درباره کلاس‌های حضوری مدارس به آقای روحانی تذکر جدی می‌دهم. هر آنچه برای خود می‌پسندید، برای دیگران هم بپسندید. شما حتی به افتتاحیه مدارس هم حضوری نمی‌روید، مجلس هم نیامدید، پس بچه‌های مردم را به کلاس حضوری مجبور نکنید.»

علت این تصمیم غیر منتظره چیست؟

واکنش‌های جدی‌تر دیگری هم از جانب مسئولان پزشکی وجود داشت. محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی، علاوه بر اینکه قبلا هم گفته بود،  دوباره به وزیر آموزش وپرورش هشدار داده است و بازگشایی مدارس را در منافات با سلامت دانش آموزان و خانواده‌ها دانسته است. او در بخشی از نامه خود نوشته است: «علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره برای مردم مکشوف نیست و امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد، ولی هرچه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آن‌ها سازگاری ندارد و به یقین موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کارکنان درمان خواهد شد.» او همچنین به طور جدی درخواست بازنگری در ابلاغیه گذشته و اهتمام بیشتر به استفاده از آموزش در فضای مجازی و از راه دور را داشت.

زهرا‌نژادبهرام، عضو شورای شهر تهران، هم با یک توئیت به این موضوع واکنش نشان داد: «به عنوان یک مادر به تمام پدران و مادران کشورم حق می‌دهم که در جریان بازگشایی مدارس، نگران سلامت فرزند دل بندشان باشند.» او در ادامه نوشت که «ستاد ملی مقابله با کرونا باید برنامه ریزی دقیق برای صیانت از سلامت دانش آموزان و رفع این قبیل نگرانی‌ها را بیش و پیش از هر چیز در اولویت خود قرار دهد. طبق آمار‌های رسمی تاکنون حدود ۲۲ هزار نفر در کشورمان بر اثر کرونا جان باخته اند.»

در اصفهان مهر نیامده است

مدارس در برخی استان‌ها و شهر‌های کشورمان به دلیل قرارگرفتن در وضعیت قرمز هنوز آغازبه کار نکرده اند. اصفهان یکی از همین شهرهاست که روند ابتلا به کرونا در آن همچنان صعودی است و آمار فوتی‌ها هم بیشتر شده است. به گفته سخن گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ستاد استانی مبارزه با کرونا تصمیم گرفته است بازگشایی مدارس فعلا یک هفته به تعویق بیفتد. تهران هم جزو شهر‌هایی بود که تمام مدارس در آن آغازبه کار نکرده اند. با این حال، به ظاهر همه چیز برای یک اوج گیری دوباره مهیاست.
 
آن گونه که مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری تهران خبر داده است، استفاده مسافران قطارشهری در اولین روز آغاز سال تحصیلی ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در این میان، آموزش وپرورش شهرستان خاش هم سلامت دانش آموزان را اولویت بخشیده و اعلام کرده است که کلاس‌های این شهر به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی برگزار خواهد شد.

داستان تبلت و شاد

هم زمان با این داستان‌ها بحث استفاده از فضای مجازی و نرم افزار شاد هم دوباره به میان آمده و علاوه بر این، بحث استفاده کودکان و دانش آموزان از لوازم الکترونیکی مثل تبلت هم داغ است. تمام این عوامل باعث شد که وزیر جوان هم به میدان بیاید و در یک رشته استوری، برخی نکات مهم را درباره نحوه استفاده و هزینه‌ها ارائه کند. آذری جهرمی گفت: «اپراتور‌ها سیم کارت‌های خاص کودکان را ارائه می‌کنند که دسترسی به اینترنت در این سیم کارت‌ها صرفا بر اساس یک فهرست سفید انجام می‌شود. والدین می‌توانند یک بسته اختصاصی شاد را تعریف کنند.
 
زمانی که این بسته بر روی سیم کارت فعال باشد، دسترسی به اینترنت صرفا برای بعضی سایت‌های تأییدشده وزارت آموزش وپرورش امکان پذیر است.» وزیر ارتباطات یک خبر خوش هم به معلم‌ها داد مبنی بر اینکه تمام مدارس کشور به صورت رایگان به اینترنت پرسرعت و شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند. به این معنا که در زمان حضور در مدرسه استفاده از شبکه رایگان خواهد بود. او البته این نکته را هم گفت که شرکت‌های اینترنتی خانگی همه موظف شده اند بسته شاد را تعریف و امکان فعال سازی و غیرفعال سازی آن را فراهم کنند و به همه اپراتور‌ها ابلاغ کردیم که استفاده از شاد رایگان خواهد بود.
 
جهرمی البته یک هشدار هم برای خانواده‌ها داشت که هم زمان با اوج گرفتن این بحث‌ها حواسشان به جلوگیری از سوءاستفاده کلاهبرداران نیز باشد: «سیم کارتی با عنوان سیم کارت شاد توزیع نخواهد شد.» این درحالی است که مدتی پیش قرار بر این بود که سیم کارتی با عنوان سیم کارت شاد به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد. با این حال، نداشتن تلفن همراه هوشمند یا تبلت همچنان برای خانواده‌هایی که توان تهیه آن را ندارند معضل بزرگی است. بر اساس آمار غیررسمی که قطعا فاصله زیادی با آمار دقیق و رسمی خواهد داشت، ۳ میلیون دانش آموز در کشورمان نمی‌توانند به شبکه شاد وصل شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->