جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

 پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ۴۲ سال گذشته کدام‌اند؟

  • کد خبر: ۴۲۴۵۴
  • ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
 پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ۴۲ سال گذشته کدام‌اند؟
در آستانه روز ملی سینما (۲۱ شهریور) آماری از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ۴۲ سال گذشته ارائه می‌دهیم گرچه در زمینه اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، معیارها متفاوت است. برخی از فیلم‌ها از نظر رقم پرفروش محسوب می‌شوند و برخی با درنظر گرفتن تورم سالیانه، در این زمان جزو پرفروش‌ها به شمار می‌روند.
به گزارش شهرآرانیوز، به مناسبت فرا رسیدن روز ملی سینما آماری از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ۴۲ سال اخیر ارائه می‌دهیم گرچه در زمینه اعلام پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما، معیار‌ها متفاوت است. اگر بخواهیم تنها برمبنای رقم فروش هر فیلم بدون در نظر گرفتن سال تولید و قیمت بلیت آن سال تصمیم بگیریم، «مطرب» با حدود ۳۹ میلیارد تومان، در ردیف اول و «هزارپا» با ۳۸ میلیارد در رتبه دوم فهرست قرار می‌گیرند. اما اگر بخواهیم بر مبنایی استاندارد که در نظر گرفتن تورم سالیانه و تعداد مخاطب هر فیلم است، به اعلام نظر برسیم باید بگوییم که از منظری «عقاب‌ها» و «افعی» و از منظر دیگر، «اخراجی‌ها ۲»، پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ما محسوب می‌شوند.

 

 

 پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ۴۲ سال اخیر  کدامند؟

«عقاب‌ها» از این منظر پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماست که حدود ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار مخاطب داشته است. البته که این تعداد مخاطب در نتیجه ۱۶ سال اکران مستمر از سال ۶۴ تا ۷۹ به دست آمده است. فیلم «ساموئل خاچیکیان» تنها فیلم سینمای ایران است که برای دو سال (۶۴ و ۶۵) به‌عنوان پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین فیلم سال رسید. ضمن اینکه رکورد طولانی‌ترین اکران سینمای ایران هم در اختیار این فیلم است؛ بنابراین اگر با توجه به تورم، فروش فیلم را با قیمت بلیت ۲۰ هزار تومانی سال ۹۹ محاسبه کنیم، به رقم افسانه‌ای ۲۰۲ میلیارد و ۹۱۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان می‌رسیم که بعید است تا سالیان دیگر، فیلمی بتواند به رکورد مسحورکننده این فیلم برسد.
 
 
 پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ۴۲ سال گذشته کدام‌اند؟

نمایی از فیلم سینمایی «عقاب‌ها» با بازی جمشید هاشم‌پور

 

با همین نگاه، «افعی»، دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ماست. فیلم «محمدرضا اعلامی» طی ۸ سال اکران مستمر (۷۲ تا ۷۹) توانست ۶ میلیون و ۳۵۶ هزار و ۷۱۷ نفر را به سینما بکشاند. ارزش گیشه این فیلم طبق بلیت سال ۹۹، ۱۲۷ میلیارد و ۱۳۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان است.
 

بیشتر بخوانید:
 


از سال ۸۰، مهندسی اکران با تغییرات گسترده‌ای همراه می‌شود. تعداد سینما‌های فعال کاهش می‌یابند و سینما‌ها و البته پخش‌کننده‌ها، محدودیت اکران یافته و اجازه نمی‌یابند تا پس از افتادن کف اکران یک فیلم، نمایش آن را ادامه دهند. از همین سال به بعد، به دلیل افزایش تعداد تولیدات سالیانه کشور، فیلم‌های گذشته نیز اجازه پخش پیدا نمی‌کنند به همین دلیل نمایش دو فیلم پرفروش «عقاب‌ها» و «افعی» از ابتدای سال ۸۰ پایان می‌یابد.
«اخراجی‌ها ۲» از منظری، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ماست چراکه تنها طی یک سال نمایش توانست ۵ میلیون و ۳۲۹ هزار مخاطب داشته باشد. تعداد مخاطبان «عقاب‌ها» در نخستین سال اکران (۱۳۶۴)، ۳ میلیون و ۲۴۶ هزار نفر و تعداد مخاطبان «افعی» در اولین سال نمایش (۱۳۷۲)، ۴ میلیون و ۵۱۹ هزار نفر بوده است. البته که در این آمار، باید به ازدیاد جمعیت کشور طی دهه‌های مختلف نیز توجه داشته باشیم.
دومین قسمت از سه‌گانه «مسعود ده‌نمکی»، نمایش خود را از نوروز ۸۸ آغاز کرد. «اخراجی‌ها ۲» با متوسط قیمت بلیت ۱۴۰۰ تومان، حدود ۸ میلیارد تومان فروخت که اگر بخواهیم رقم فروش فیلم با قیمت بلیت سال ۹۹ را محاسبه کنیم، به رقم ۱۰۶ میلیارد و ۵۶۵ هزار و ۹۴۰ هزار تومان می‌رسیم که، چون این میزان فروش، تنها طی یک سال رقم خورده، می‌توان «اخراجی‌ها ۲» را پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران عنوان کنیم.
 
 

 پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ۴۲ سال گذشته کدام‌اند؟
فیلم سینمایی «مطرب» پرفروش‌ترین فیلم در سال‌های اخیر

 
متاسفانه طی این سال‌ها، تنها رقم گیشه، ملاک پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما قرار گرفته و به این ترتیب «مطرب» و «هزارپا» به اشتباه، در صدر این فهرست قرار می‌گیرند حال آن که تعداد مخاطبان «هزارپا» ۴ میلیون و ۲۱۹ هزار نفر و تعداد مخاطبان «مطرب»، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است. درحالی‌که فیلم‌هایی، چون «خواستگاری» (۱۳۶۹)، «عروس» (۱۳۷۰)، «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» (۱۳۷۳) و «آدم برفی» (۱۳۷۶) هر یک بیشتر از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب داشته‌اند که با در نظر گرفتن میزان تورم، فروش این ۴ فیلم از «هزارپا» و «مطرب» بیشتر می‌شود؛ بنابراین با این محاسبه «هزارپا» که از تعداد مخاطبان بیشتری به نسبت «مطرب» برخوردار است به‌عنوان هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شود که با قیمت بلیت امسال فروشی معادل ۸۴ میلیارد و ۳۸۰ میلیون را به دست آورده و فیلم «مصطفی کیایی» با حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب، پس از این ۸ فیلم و سه فیلم «مرد عوضی»، «کانی مانگا» و «بگذار زندگی کنم»، با فاصله کمی از «خواهران غریب»، در رتبه دوازدهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته بسیار مهم نیز اشاره کنیم که فیلم‌های دیگر با فراغ بال و نهایت سقف اکران توانستند به این ارقام دست یابند حال آن که فیلم «مطرب» از اول آبان سال گذشته روی پرده رفت و التهابات بسیاری نظیر اعتراض‌های آبان ماه، سرمای شدید هوا که به تعطیلی مدارس و سینما‌ها انجامید، ترور سردار شهید سلیمانی و بحران کرونا را از سر گذراند و تنها طی ۱۴ هفته نمایش ناقص به چنین آماری دست یافت. ضمن اینکه نمایش این فیلم نیز مانند دیگر فیلم‌ها از ابتدای اسفند سال گذشته پایان یافت و نتوانست اکران محدود نوروزی را تجربه کند.

منبع: فرهیختگان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->