پرواز‌های «هما» از اهواز و شیراز به مقصد دبی برقرار شد هشدار سازمان هواپیمایی: فروش بلیت برای پرواز‌های ساعات شب جعلی و غیرمجاز است بازگشایی فرودگاه شهید مدنی تبریز | نخستین پرواز استانبول انجام شد (۱۴ تیر ۱۴۰۴) + فیلم تأمین قطار‌های فوق‌العاده برای ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۴ فرمول مراقبت از پوست صورت در تابستان برای دادن غذا و نوشیدنی نذری از این ظرف‌ها استفاده نکنید مراقب گرمازدگی در داخل خانه باشید آیا زیاد خوردن لبنیات، کابوس شبانه می‌آورد توصیه‌های تابستانی برای مادران باردار پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی (۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۴) پروازهای شرکت‌های عربی به ایران از سر گرفته شد ۱۷ مصدوم در حادثه آتش‌سوزی مجتمع تجاری درگهان (۱۳ تیر ۱۴۰۴) هشدار رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران: آثار روانی و اجتماعی جنگ نیازمند توجه و سیاست‌گذاری فوری است ۲۵ استان با تنش آبی مواجه هستند استاد دانشگاه فردوسی مشهد: سران صهیونیستی و آمریکایی شمر و یزید زمان ما هستند تمدید مهلت ثبت اعتراض آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم ویدئو | ازسرگیری پروازها در فرودگاه‌های اصفهان و تبریز ۱۱ کشته در حادثه ریزش ساختمانی در پاکستان نخستین پرواز خارجی در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست (۱۳ تیر ۱۴۰۴) ۲۵ سال حبس در انتظار ارسال کنندگان فیلم و تصویر به شبکه‌های معاند فعالیت فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشت (پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴) تمدید لغو پرواز‌های داخلی و خارجی در شمال، جنوب و غرب کشور تا جمعه (۱۳ تیر ۱۴۰۴) ویدیو | آتش سوزی مهیب ترکیه به اطراف شهر توریستی آنتالیا رسید زمان برگزاری آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها مشخص شد آخرین زمان‌بندی ثبت‌نام دانش‌آموزان و آزمون‌های سمپاد و نمونه اعلام شد ویدئویی از انفجار ۲۵ خردادماه ۱۴۰۴ در اثر موشک اسرائیل به منطقه تجریش تهران پرواز‌های فوق‌العاده «هما» از مشهد به مقاصد بین‌المللی و داخلی درباره حادثه هواپیمای ایرانی که سال ۱۳۶۷ مسافرانش با حمله موشکی آمریکا شهید شدند | کودک‌کشی بر فراز آسمان وزیر آموزش و پرورش: کتاب‌های درسی در حال توزیع است
سرخط خبرها

افزایش دانش با توانمندسازی زنان همراه است

  • کد خبر: ۴۲۸۵۰
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
افزایش دانش با توانمندسازی زنان  همراه است
طاهره طهماسبی - مدیر کل دفتر زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی
روزانه در گشت‌و‌گذار در فضای مجازی با موضوع «زنان و توسعه» هزاران مطلب را شاهد هستیم که هریک از منظری خاص به زنان و نقشی که در توسعه دارند اشاره کرده است. تقریبا همه مطالب و پژوهش‌ها تأکید و تأیید می‌کنند که چنانچه طالب جامعه‌ای توسعه‌یافته هستیم، باید زمینه مشارکت همه گروه‌های اجتماعی را در پیشرفت جامعه مشخص کنیم. در این میان، نقش زنان به عنوان نیمی از افراد جامعه همچنین ارتباطاتی که با کودکان و نوجوانان دارند بسیار بااهمیت است. در این فرصت کوتاه، قصد ندارم به موضوع نقش زنان در توسعه بپردازم که بسیار به آن پرداخته شده است بلکه به دنبال آن هستم که درباره موضوع دانش و آگاهی زنان در فرایند توسعه اشاراتی داشته باشم و اینکه میزان موضوع دانش زنان تا چه حد منتهی به جامعه‌ای پویا و سالم خواهد شد.
 
به موضوع آموختن، آموزش و یادگیری هم در دین اسلام و هم در متون ادبی ایران بسیار تأکید شده است: «أطلبوا العلم ولو بالصین.» تأکید بر دانش و علم‌آموزی به دلیل آثار و برکاتی که به جا می‌گذارد نشان‌دهنده اهمیت آن است. اما آنچه موضوع آموزش زنان را بااهمیت می‌سازد به نقش زنان در جامعه ارتباط پیدا می‌کند. زنان به دلیل شرایط و همچنین نقش‌هایی که بر دوش دارند، نه‌تن‌ها بر رشد و بالندگی خود بلکه بر رشد و بالندگی جامعه تأثیر‌گذارند. زنان در بسیاری از تقسیمات اجتماعی نقش اول را دارند. انتخاب محل مدرسه کودک، معلمان، همچنین نوع آموزش‌های غیرآکادمیک کودکان توسط زنان انجام می‌شود، و هزاران تصمیم زیر و درشت دیگر که درباره خانه یا بیرون از آن توسط زنان رقم می‌خورد برگرفته از سطح آگاهی و دانش آنان نسبت به موضوعات انتخابی است. بخشی از این آگاهی و دانش از طریق آموختن و یادگیری‌های رسمی است و بخشی، از تجربه زیسته افراد. برخی نیز با مطالعات شخصی و آموزش‌های غیررسمی صورت می‌پذیرد. معتقدم به‌جز موارد استثنایی هر کودکی در بدو تولد به صورت بالقوه ذاتا نخبه است. شناخت صحیح دنیای کودکی، کشف استعداد‌ها و ظرفیت‌های بالقوه و تقویت آن‌ها سبب خواهد شد کودکان امروز نخبگان فردا در حوزه‌های مختلف هنری علمی تبدیل شوند. بیشترین نقش در دستیابی موضوع از مسیر صحیح توسط زنان انجام می‌شود: قبل از تولد و در سنین نوزادی در نقش مادر، پس از تولد طی دوران نوزادی در نقش مادربزرگ و در اولین محیط‌های اجتماعی در نقش مربی مهدکودک، ناظم مدرسه و .... همچنین در مدیریت‌های کلان در بخش‌های مختلف نیز تفاوت مدیریت زنان با مردان کاملا مشهود است و نگاه آموزش بر تعلیم و تربیتی در آن بیشتر به چشم می‌خورد. اما بزرگ‌ترین مربیان تعلیم و تربیت و جامعه‌پذیری زنان هستند و صد البته هرچه مربیان مطلع‌تر و آگاه‌تر باشند، حتما آموزش‌های مؤثر‌تری ارائه خواهند کرد و جامعه‌ای که تعداد نخبگان آن افزایش یابد قطعا فرایند توسعه را بهتر و سریع‌تر طی خواهد کرد؛ لذا وظیفه اصلی همه در هر موضوع بخصوص و هر قالب و هر مسئولیتی این است که با بهره‌گیری حداکثری از منابع، مسیری آسان و مطمئن برای انتقال دانش، آگاهی، و مهارت‌آموزی زنانی که مشتاق یادگیری و آماده تغییر هستند فراهم آورند. این سرمایه‌گذاری در این حوزه آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت فراوانی دارد که نتیجه مستقیم و غیرمستقیم سهیم شدن حداکثری در دانش کاربردی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->