فصل چهارم «زخم کاری» چگونه به پایان می‌رسد؟ + فیلم جعفر یاحقی: استاد باقرزاده نماد پیوند فرهنگ و ادب خراسان بود رئیس سازمان تبلیغات اسلامی کشور: حمایت از مظلومان غزه و لبنان گامی در مسیر تحقق عدالت الهی است پژوهشگر و نویسنده مطرح کشور: اسناد تاریخی مایملک شخصی هیچ مسئولی نیستند حضور «دنیل کریگ» در فیلم ابرقهرمانی «گروهبان راک» پخش «من محمد حسن را دوست دارم» از شبکه مستند سیما (یکم آذر ۱۴۰۳) + فیلم گفتگو با دکتر رسول جعفریان درباره غفلت از قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در ایران گزارشی از نمایشگاه خوش نویسی «انعکاس» در نگارخانه رضوان مشهد گفتگو با «علی عامل‌هاشمی»، نویسنده، کارگردان و بازیگر مشهدی، به بهانه اجرای تئاتر «دوجان» مروری بر تازه‌ترین اخبار و اتفاقات چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌ها و چهره‌های برتر یک تن از پنج تن قائمه ادبیات خراسان | از چاپ تازه دیوان غلامرضا قدسی‌ رونمایی شد حضور «رابرت پتینسون» در فیلم جدید کریستوفر نولان فصل جدید «عصر خانواده» با اجرای «محیا اسناوندی» در شبکه دو + زمان پخش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱ آذر ۱۴۰۳ فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (یکم و دوم آذر ۱۴۰۳) + زمان پخش حسام خلیل‌نژاد: دلیل حضورم در «بی‌پایان» اسم «شهید طهرانی‌مقدم» بود نوید محمدزاده «هیوشیما» را روی صحنه می‌برد
سرخط خبرها

چرا علی اوجی تهیه کننده جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی شد؟

  • کد خبر: ۴۳۰۳۹
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
چرا علی اوجی تهیه کننده جدیدترین فیلم مسعود کیمیایی شد؟
ورود سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگانی با سابقه یا سواد سینمایی اندک که آثار بسیاری از بزرگان سینمای ایران را تهیه و تولید می‌کنند، حضوری که به‌طور عمده مشکوک و شبهه‌دار تلقی می‌شود.به تازگی علی اوجی تهیه فیلم جدید مسعود کیمیایی، «خان‌کشی»، را برعهده گرفته است.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - سینمای ایران در حوزه تولید و سرمایه‌گذاری و تهیه فیلم‌ها، چند سالی است با پدیده جدیدی روبه‌رو شده است، ورود سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگانی با سابقه یا سواد سینمایی اندک که آثار بسیاری از بزرگان سینمای ایران را تهیه و تولید می‌کنند، حضوری که به‌طور عمده مشکوک و شبهه‌دار تلقی می‌شود. از آ‌نجا که بیشتر سود در سینمای ایران در فرایند ساخت و تولید است و نه پخش، این افراد به پول‌شویی متهم می‌شوند و گاهی هم عده‌ای حضور آنان را استفاده از سرمایه مالی برای کسب سرمایه اجتماعی و شهرت می‌دانند.
 
اما خبری که این یادداشت به آن می‌پردازد، درباره ایـن تهیه‌کنندگان یک‌شبه نیست، ماجرا درباره علی اوجی است که تهیه فیلم جدید مسعود کیمیایی، «خان‌کشی»، را برعهده گرفته است. علی اوجی که از اواسط دهه ۹۰ برای مخاطبان تلویزیون و سینمای ایران به نامی آشنا تبدیل شد، سال‌های سال بود که مدیر برنامه‌ها رضا یزدانی و یکی از تهیه‌کنندگان پرکار موسیقی ایران بود، مردی که روابط اجتماعی خوب و آشنایی زیادش با افراد مختلف کم‌کم راه او را به عرصه هنر‌های نمایشی باز کرد و اوجی، تهیه‌کنندگی آلبوم بعضی از بازیگران مثل کامران تفتی، سپند امیرسلیمانی و برزو ارجمند را برعهده گرفت. او در چند سال با گسترش روابطش به فرد اصلی پشت‌پرده برنامه دورهمی تبدیل شد و دعوت از میهمانان سرشناس برنامه را به‌عهده گرفت.
 
 
اوج گیری با «خان‌کشی» مسعود خان
 
 
اما کار او همیشه در پشت صحنه نبود، اوجی سال ۹۲ و در سریال پژمان برای اولین‌بار جلو دوربین رفت، نقش خودش را بازی کرد و بعد از آن در خیلی از کار‌های طنز از جمله آثار مهران مدیری حاضر شد و بعد هم در خندوانه به‌عنوان استندآپ‌کمدین به شهرت رسید.
 
او چند سال پیش با نرگس‌ محمدی ازدواج کرد و از آن به بعد تا مدت‌ها در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیون و به مناسبت‌های مختلف با همسرش به‌عنوان زوج سلبریتی تازه ازدواج کرده دعوت می‌شدند و شیرین‌زبانی و گرم‌گرفتن‌های اوجی باعث می‌شد که برنامه‌سازان هم از این دعوت زیاد پشیمان نشوند. تقریبا همه به حضور و اثرگذاری اوجی عادت کرده بودند تا اینکه خبر تهیه‌کردن فیلم کیمیایی، انتقاد‌های زیادی را به‌سمت این ۲ نفر روانه کرد. سوگیری اصلی انتقاد‌ها علاوه بر بزرگ‌بودن نام کیمیایی و مقایسه اوجی با افراد مهمی که در ۵۰ سال گذشته، تهیه آثار کیمیایی را به‌عهده داشتند، جای دیگری بود.
 
کیمیایی که در فرایند ساخت و حتی در جلسه پس از اکران فیلم قاتل اهلی در جشنواره فیلم فجر با تهیه‌کننده فیلم، منصور لشکری‌قوچانی، اختلاف‌نظر و درگیری لفظی سنگینی داشت که کار را به ترک جلسه و مصاحبه‌های عجیب و تند رساند، حالا به این متهم شده است که با کارکردن با یک تهیه‌کننده نه‌چندان قدرتمند، دنبال پیش‌بردن فرایند ساخت به شکلی است که خودش می‌خواهد. اما اگر به کارنامه کیمیایی نگاه کنیم، همیشه هم این‌طور نبوده است که الزاما تهیه‌کنندگان جریان‌ساز سینمایی پشت کار‌های او باشند، مثلا تهیه‌کننده فیلم فریاد که کیمیایی در سال ۷۷ آن را ساخت، ناصر‌شفق است. از سوی دیگر در سینما بحث مالی از قدیم مهم بوده و صنعت پرخرج سینما در این سال‌ها بیشتر از گذشته به حمایت‌های مالی تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران قدرتمند نیاز دارد.

از سویی انتقاد‌ها به شخص علی اوجی هم زیاد وارد نیست، او یک متفکر یا جریان‌ساز و روشن‌فکر نیست، اما می‌خواهد در مسیر پیشرفت خود، کار با فرد بزرگی مثل مسعود کیمیایی را تجربه کند و نام او را در کارنامه خود داشته باشد. اگر انتقادی هست، نه به کیمیایی و اوجی که به نظام گردش پول در سینماست که این مناسبات را ایجاد می‌کند!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->