جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

گفت‌وگو با سینماداران مشهدی درباره وضعیت سینماهایشان | سینما و سالن‌های خاموش

  • کد خبر: ۴۳۰۴۲
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳
گفت‌وگو با سینماداران مشهدی درباره وضعیت سینماهایشان | سینما و سالن‌های خاموش
سینماداران مشهد نبود فیلم تماشاگرپسند، ترس تماشاچی از کرونا و عدم حمایت‌های دولت را مهم‌ترین عوامل بی‌رونقی سینما می‌دانند. در گزارش پیش رو پای صحبت‌های سینماداران مشهد نشستیم و درباره وضعیت آن‌ها گفتگو کردیم.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - سینما‌های مشهد از زمان شیوع بیماری کرونا دوبار تعطیل شدند. اولین‌بار اسفند سال گذشته و هم‌زمان با دیگر سینما‌های کشور بود، این تعطیلی چهار ماه به طول انجامید تا اینکه از آغاز تیر اجازه فعالیت سینما‌ها داده شد. اما هنوز یک ماه از صدور این مجوز نگذشته بود که اعلام شد وضعیت مشهد قرمز است و بار دیگر باید فعالیت مراکز فرهنگی و هنری از جمله سینما‌های این شهر متوقف شود. این تعطیلی دوباره باعث اعتراض بسیاری شد. سینماگران مشهدی بر این باور بودند که تهران وضعیت بدتری نسبت به مشهد دارد، اما سینماهایش به کارشان ادامه می‌دهند و این نکته را یادآوری می‌کردند که بیشتر کسب و کار‌ها در شهر مشغول به فعالیت هستند و سینما‌ها نیز نباید از این قضیه مستثنی باشند.
 
با این حال تعطیلی دوباره سینما‌ها در مشهد حدود یک ماه طول کشید و سرانجام اجازه فعالیت آن‌ها در هفته گذشته صادر شد. اما بیشتر سینما‌های مشهد برخلاف انتظار‌ها ترجیح دادند بسته بمانند و تنها دو سینمای هویزه و آفریقا بلیت‌فروشی‌شان را شروع کردند. اکران تنها دو فیلم جدید که چندان مخاطب‌پسند نیستند و اکتفای شورای پروانه نمایش به فیلم‌هایی که هم‌زمان در سامانه‌های اینترنتی نیز نمایش داده می‌شود شاید مهم‌ترین دلیل تمایل نداشتن مدیران سینما‌ها به بازگشایی باشد. در گزارش پیش رو پای صحبت‌های سینماداران مشهد نشستیم و درباره وضعیت آن‌ها گفتگو کردیم.

بسته بودن سینما در روزملی سینما تراژدی است

سینما و سالن‌های خاموش

 
حیدر مرادی مدیر سینما هویزه و آفریقا با اشاره به اینکه این دو سینما فعالیتشان را آغاز کرده‌اند بیان می‌کند: ۴ تیر بود که سینما‌ها برای اولین‌بار بعد از چند ماه تعطیلی بازگشایی شدند. در آن زمان هفته اول استقبال خیلی خوبی از فیلم‌ها شد، اما با شروع موج دوم کرونا فروش افت کرد تا اینکه ۴ مرداد دوباره اعلام شد سینما‌ها باید بسته شود.

او یادآور می‌شود: من در این مدت رایزنی‌های زیادی با ستاد مقابله با کرونا و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادم و گفتم وقتی مترو‌ها باز هستند، طرقبه و شاندیز شلوغ است، دلیلی ندارد که سینما‌ها تعطیل باشند. چون در سینما فاصله اجتماعی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود. درنهایت با پیگیری‌هایی که صورت گرفت اجازه بازگشایی مجدد سینما‌ها داده شد.

مرادی نیز با تاکید بر نبود فیلم خوب برای اکران در سینما‌ها خاطرنشان می‌کند: ما برای اینکه کارکنانمان مشغول به کار شوند و از تعدیل آن‌ها جلوگیری کنیم سینما را بازگشایی کردیم.

مدیر پردیس سینمایی هویزه درباره استقبال مردم از زمان بازگشایی مجدد سینما‌ها می‌گوید: ما یکشنبه حدود ۵۰ بلیت، دوشنبه حدود ۱۰۰ بلیت و روز جمعه ۶۰۰ بلیت فروختیم. در روز جمعه به صورت رایگان نیز پذیرای کادر درمان و خانواده‌شان بودیم که با احتساب آن‌ها می‌توان گفت ما در این روز حدود ۱۰۰۰ مخاطب داشتیم.

به نظر او حضور ۶۰۰ نفر در سینما هویزه در ایام کرونا و با فیلم‌های موجود اتفاق خوبی است و اگر فیلم‌های بهتری هم اکران شود این استقبال بیشتر خواهد شد.

مرادی درباره میزان استقبال از فیلم‌های خارجی در سینما هویزه نیز بیان می‌کند: فیلم‌های خارجی گزینه‌های مخاطبان را متنوع‌ترکرده‌است. استقبال خوبی هم از این آثار شده است.

این مدیر سینما باز بودن سینما‌ها حتی در وضعیت موجود را بهتر از بسته بودن آن می‌داند. به گفته او این یک تراژدی و فاجعه بود که در روز ملی سینما، سینما‌ها فعالیتی نداشتند.

مرادی تاکید می‌کند کاش می‌شد سینما‌های دیگر حداقل به صورت نمادین و تنها برای یک سیانس به احترام روز ملی سینما بازگشایی می‌شدند: «البته دوستان توجیهات خودشان را دارند و من به آن‌ها حق می‌دهم، اما می‌شد با یک برنامه‌ریزی نمادین چراغ سینما را روشن کرد.»

او از احتمال اکران شدن سه فیلم «چپ راست»، «دیدن این فیلم جرم است» و «دینامیت» بعد از محرم و صفر خبر می‌دهد و می‌گوید: من به بهبود وضعیت سینما‌ها بعد از ماه صفر خوش‌بین هستم. چون مردم فیلم خوب که باشد به سینما‌ها می‌آیند.

بازگشایی سینما‌ها اختیاری است

سینما و سالن‌های خاموش

 
فرزین جیرانی مدیر سینما گلشن می‌گوید: من به فیلم‌هایی که این روز‌ها اکران شده‌اند احترام می‌گذارم، اما آن‌ها، آثاری نیستند که در این شرایط بفروشند. همچنین اکران یک فیلم به تنهایی نمی‌تواند هزینه‌های سینما را تامین کند. باید حداقل چند فیلم متنوع باشد تا بتوان مخاطب را به سینما کشاند.

او با تاکید بر اینکه باز شدن سینما به فیلم‌هایی که برای اکران مشخص می‌شود بستگی دارد یادآور می‌شود: بازگشایی سینما‌ها در این دوران اختیاری است و هرکسی بنا به شرایطش تصمیم می‌گیرد سینما را باز کند یا نه.

جیرانی با اشاره بر اینکه فیلم‌های درحال اکران این روز‌ها به صورت هم‌زمان در فیلیمو و نماوا پخش می‌شود خاطرنشان می‌کند: تا لحظه آخری که فیلم در سالن سینما اکران می‌شود در هیچ کجای دیگر نباید نمایش داده شود. در غیر این صورت چه دلیلی دارد مردم در این وضعیت به سینما‌ها بیایند. آن‌ها در خانه‌شان می‌نشینند و با خیال راحت در اینترنت آثار سینمایی را می‌بینند.
به گفته مدیر سینماگلشن مردم زمانی به سینما می‌آیند که فیلم مورد علاقه‌شان در هیچ‌کجای دیگر به غیر از پرده سینما پیدا نشود.

او با تاکید بر اینکه با رویه موجود سینما‌های بخش خصوصی نمی‌توانند هزینه‌هایشان را تامین کنند می‌گوید: باید وضعیت نوع آثار در حال اکران تغییر کند و به همان حالت سال ۹۸ برگردد. البته ما قبول داریم که الان محرم و صفر است و نمی‌شود فیلم طنز اکران کرد، اما آثار اجتماعی قوی مانند «روز صفر» در همین ایام می‌توانستند روی پرده بروند.
به گفته جیرانی الان توپ در زمین پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان است باید آن‌ها تصمیم بگیرند فیلمشان را اکران کنند یا نه.

این مدیر سینما درباره وضعیت آینده سینما‌ها نیز خاطرنشان می‌کند: در شرایط موجود بسیاری از مشاغل شکست خورده‌اند چه برسد به سینما که قبل از کرونا هم با بحران‌های مختلفی روبه‌رو بود.

او همچنین صحبت‌های مدیر سینما آزادی تهران را یادآور می‌شود که در روز‌های گذشته اعلام کرده بود با ادامه داشتن این وضعیت سینما‌ها تا پایان سال ورشکسته می‌شوند.

جیرانی تاکید می‌کند: ما باید منتظر بمانیم موج بیماری کمتر شود و همچنین فیلم‌های مخاطب پسندتر اکران شود تا وقتی بعد از ماه‌ها تعطیلی، سینما‌ها بازگشایی شدند از فیلم‌ها استقبال شود.


آینده خوبی برای سینما وجود ندارد

سینما و سالن‌های خاموش

 
امیرحسین دبیرزاده مدیر سینما سیمرغ نیز با تاکید بر اینکه فیلمی برای اکران وجود ندارد تا بتواند هزینه‌های سینما را جبران کند می‌گوید: در میان سینما‌های مشهد تنها هویزه و آفریقا که دولتی هستند و بحث تعدیل نیرو برای آن‌ها مطرح است بازگشایی شده‌اند. اما ما، چون خصوصی هستیم کارمندانمان تا زمان بازگشایی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند. با باز شدن سینما دوباره آن‌ها را به کار می‌گیریم. او یادآور می‌شود: ما قبل از تعطیلی دوباره سینما‌ها به مدت ۱۰ روز فعالیت کردیم، اما در این مدت حتی حقوق یک نیرو را هم در نیاوردیم.

مدیرسینما سیمرغ با اشاره به اینکه با بهتر شدن شرایط کرونا و آمدن فیلم‌های خوب، سینما بازگشایی خواهد شد خاطرنشان می‌کند: ما هرزمان احساس کنیم حداقل هزینه حقوق کارکنانمان تامین می‌شود، سینما را باز می‌کنیم.

دبیرزاده درباره آینده سینما‌ها نیز این‌گونه توضیح می‌دهد: من نه تنها امسال بلکه برای سال بعد هم نمی‌توانم آینده خوبی متصور شوم. چون سینما خوراکش فیلم است الان هم اثری تولید نمی‌شود. در این صورت برای اکران سال آینده به مشکل خواهیم خورد. در واقع من بعید می‌دانم با به پایان رسیدن شیوع کرونا در امسال سینما‌ها بتوانند به روز‌های خوششان بازگردند. به گفته او اگر سینما‌ها قرار باشد بازگشایی شوند باید دولت از آن‌ها حمایت کند.

این مدیر سینما یادآور می‌شود: مسئولان وعده‌های زیاد داده‌اند، اما تا این لحظه هیچ‌کدام محقق نشده است.
دبیرزاده در پایان از افتتاح سینما‌ماشین به مدیریت خودش در دهکده شاندیز خبر می‌دهد: مجوز‌های این سینما‌ماشین را کامل دریافت کرده‌ایم و الان پیگیر حل کردن سیستم صوتی ماشین هستیم تا از دو هفته آینده شروع به کار کنیم. اگر هم پروسه فراهم شدن تجهیزاتمان طولانی شود نهایت بعد ماه صفر سینماماشین دهکده شاندیز بازگشایی خواهد شد.


آغاز به کار سینما توجیه اقتصادی ندارد

سینما و سالن‌های خاموش

 
آرمان اسدی سرپرست سینما ویلاژتوریست نیز درباره دلیل بازگشایی نشدن این سینما می‌گوید: با توجه به وضعیت کرونا که به تازگی از حالت قرمز به نارنجی درآمده و نبود فیلمی برای اکران، هیئت مدیره تصمیم گرفته است الان سینما بازگشایی نشود. چون بازگشایی آن توجیه اقتصادی ندارد.

به نظر اسدی صدور اجازه بازگشایی دلیلی بر آن نیست که بتوان در این زمان فعالیت درستی انجام داد.

او با تاکید براینکه مردم خودشان در این شرایط رعایت می‌کنند و به سینما‌ها نمی‌آیند یادآور می‌شود: ما در بازگشایی قبلی تمام شیوه‌نامه‌ها را انجام می‌دادیم، ولی وقتی در سطح جامعه هنوز بیماری ریشه‌کن نشده و در وضعیت هشدار هستیم، مردم از حضور در مکان‌های سربسته‌ای مثل سینما دوری می‌کنند.

سرپرست سینما ویلاژتوریست خاطرنشان می‌کند: در وهله اول مردم باید اطمینان خاطر پیدا کنند که سینما‌ها امن هستند بعد هم باید فیلم‌های مخاطب‌پسند اکران شود تا سینما‌ها رونق بگیرند.

از اسدی نظرش را درباره اکران فیلم‌های خارجی می‌پرسیم که می‌گوید: نمی‌توان گفت نمایش فیلم‌های خارجی در جذب مخاطب بی‌تاثیر است.

او درباره حمایت از سینما‌ها نیز توضیح می‌دهد: وعده‌هایی از سوی نهاد‌های مختلف داده شده، اما فعلا عملی نشده است.

به نظر این مدیر سینما در شرایط موجود هر نوع حمایتی به هر میزانی که باشد قدم مثبتی محسوب می‌شود.
اسدی درباره آینده سینما نیز پیش‌بینی می‌کند: بعد از هر زمستانی بهاری می‌آید باید منتظر باشیم تا ببینیم این بهار کی می‌رسد.

او با اشاره به اینکه هنر هیچ‌وقت از بین نمی‌رود می‌گوید: سینما در تمام دنیا مخاطب خاص خودش را دارد. از این‌رو یک روزی این برنامه‌ها قطعا دوباره راه می‌افتد.

نجات صنعت سینما در دست مخاطبان است

سینما و سالن‌های خاموش

 
سینما اطلس نیز وضعیت مشابه دیگر سینما‌های خصوصی را دارد. روابط عمومی این مجموعه درباره زمان بازگشایی سینما اطلس اعلام کرده است: «پردیس سینمایی اطلس با اولویت سلامتی و رفاه مردم، تاکنون طبق ضوابط و بخشنامه‌های ستاد ملی کرونا عمل کرده است، در این بین با توجه به مصوبه جدید ستاد استانی، در چند روز آینده با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بازگشایی می‌شود و مانند گذشته میزبان مردم خواهد بود.» این مجموعه در روز‌های گذشته با تغییرات مدیریتی نیز روبه‌رو شده و با رفتن حمید فولادی، مهدی گل محمدی مدیریت را برعهده گرفته است.

گل‌محمدی با اشاره به اینکه زنجیره صنعت سینما از حلقه‌های متعددی تشکیل شده است درباره راهکار برون‌رفت از وضعیت موجود می‌گوید: نجات این صنعت در دست تماشاچیان است؛ اگر آن‌ها از سینما این تفریح سالم، ارزان و خانوادگی استقبال کنند، صنعت سینما مجدد احیا شده و منجر به رونق گیشه و تولیدات فاخر و خوب نیز خواهد شد. با توجه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی سختگیرانه در سالن‌های سینما، امیدواریم ترسی که مردم از حضور در سینما‌ها دارند از بین برود. او همچنین تاکید می‌کند: رسانه ملی و شهرداری‌ها هم باید درباره شرایط بهداشتی حاکم در سینما‌ها اطلا‌ع‌رسانی کنند تا مردم بدون ترس و واهمه از کرونا به سالن‌های سینما بیایند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->