نارضایتی توامان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟ قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟ تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟
سرخط خبرها

پاسداری از میراث حسینی

  • کد خبر: ۴۳۴۱
  • ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۳
پاسداری از میراث حسینی
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی عجم پژوهشگر دینی

صیانت از میراث حسینی، صیانت از آرمان‌ها و اهداف آن بزرگوار و یاران فداکار اوست. اهداف و آرمان‌های مقدسی که اساس زندگی انسانی در همه زمان‌ها و مکان‌هاست.
یکی از برجسته‌ترین شعارهای عاشورای حسینی «حق‌طلبی» است. حق یعنی آنچه درست است و ثابت است و باید باشد و باطل یعنی نیستی و نبود حق. در هریک از امور این عالم اگر خللی هست، نشانه این است که آنجا از مدار حق خارج شده و باطلی اتفاق افتاده است.
آفرینش بر مدار حق آفریده‌ شده است و بر مدار حق ادامه پیدا می‌کند. زیربنای عالم حق و عدل است و هر چیزی از امور این عالم که از مدار حق و عدل خارج شود، دچار خلل و بطلان است. «حق» پایه و اساس امور اجتماعی است. هریک از شئون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فکری و اعتقادی از محور حق و عدل خارج شود، دچار خلل و بطلان می‌گردد.
بزرگ‌ترین چالش مهلک برای یک ملت و جامعه خروج از مدار حق و عدالت است. با سلطه امویان بر حاکمیت جامعه اسلامی اساس حق و عدل برچیده شد و حاکمیتی مسلط شد که هم به لحاظ شکل‌گیری، هم به لحاظ عملکرد و هم به لحاظ مهره‌هایی که آن را مدیریت می‌کردند، بویی از حق و عدل نبرده بود و به همین دلیل ذره‌ای مشروعیت نداشت و چنین حاکمیتی یعنی تمام کفر، تمام ظلم و تمام باطل.
امام حسین(ع) یکی از محورهای اعتراضی و مشروعیت اعتراضی خود را خرج حاکمیت از مدار حق و عدل می‌دانست و به آنان که سبب اعتراض او به حاکمیت را می‌پرسیدند، می‌فرمود: آیا نمی‌بینید که به‌حق عمل نمی‌شود و از باطل جلوگیری نمی‌گردد؟ عدول حاکمیت از مدار حق از روشن‌ترین مصادیق مشروعیت نداشتن آن است و اعتراض بر آن از بارزترین مصادیق مشروعیت و مسئولیت انسانی است. آنجا که حاکمیت حقوق مردم را به رسمیت نمی‌شناسد، بدترین شرایطی است که می‌توان تصور کرد. باید دانست که هر جا «بد» وجود دارد، نشانه این است که در آنجا حق رعایت نشده است. هرچه نقض و چالش در دنیا وجود دارد، نشانه روشنی است که آنجا از مدار حق بیرون است.
اگر حق ادا می‌شد، آن نقض نبود. هر جلوه ناخوشایند که می‌بینید، نشانه این است که حقی ضایع‌ گشته و باطلی ایجاد شده است.
امام حسین(ع) برای به کرسی نشاندن حق شهید شد. این تصمیم بزرگ‌ترین تصمیم و عقبه زندگی است که حق باید بر کرسی بنشیند.
بیرون از مدار حق، زیبایی، لذت، راحتی، خوبی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نیست. اگر شرایط اقتصادی آلوده به باطل تبعیض، تکاثر و تجاوز بود، چه انتظاری داریم که شاد باشیم؟ اگر شرایط سیاسی به باطل تمامیت‌خواهی، تک‌صدایی، تبعیض و ناخودآگاهی آلوده بود، چه انتظاری داریم که مردم باهم راحت زندگی کنند؟ اگر بدی می‌کنیم، چه انتظاری داریم که از بدی خوبی تولید شود؟ وجدان راحت و نشاط دائمی در شرایط حق‌مداری حاصل می‌شود. اثبات حق و ابطال باطل بزرگ‌ترین شادی عالم است و کار بزرگ امام حسین(ع) احقاق حق و ابطال باطل بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->