امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گرانی قیمت نان ضروری است

  • کد خبر: ۴۴۹۶۹
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
گرانی قیمت نان ضروری است
نانوایان مشهد افزایش قیمت نان را باتوجه ‌به افزایش هزینه‌های تمام‌شده، ضروری می‌دانند
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ انتشار صحبت‌های رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران درباره اعلام قیمت پیشنهادی اتحادیه نانوایان برای نرخ‌های جدید نان به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در دو ماه گذشته، کافی بود تا احتمال افزایش قیمت نان، تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها در روز گذشته شود. البته گلایه‌های نانوایان درباره جور نبودن دخل‌وخرجشان، پیش از این بار‌ها مطرح شده بود. 
 
در این گزارش، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد از درخواست بسیاری از آزادپز‌ها برای فروش پروانه خود به‌دلیل افزایش هزینه‌ها خبر داده بود، اما همان موقع علی غفوری‌مقدم، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی، گفته بود که تصمیم جدیدی برای افزایش نرخ نان گرفته نشده است و طبق اعلام تهران، فعلا بنا نیست نرخ‌ها تغییر کند.
 
بعد از آن با وجود اینکه هیچ مجوزی برای افزایش قیمت نان داده نشده بود، برخی نانوایان اقدام به گرانی خودسرانه نان کردند که درپی آن، بازرسان اتاق اصناف مشهد با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه نانوایان مشهد و تعزیرات حکومتی به‌شکل ضربتی وارد عمل شدند تا در طرح تشدید بازرسی یک‌روزه، با نانوایی‌های متخلف برخورد کنند که ماجرای این طرح یک‌روزه را می‌توانید در گزارش «گرانی خودسرانه قیمت نان» بخوانید.


قیمت نان باید اصلاح شود

با وجود این کش‌وقوس‌ها مشخص است که نانوایان بر سر حرف خود ایستاده‌اند و با توجه به افزایش هزینه‌هایشان، درخواست افزایش قیمت نان را دارند. حالا مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، در این‌باره به ما می‌گوید: قیمت نان باید اصلاح شود؛ چون در این مدت نانوایان واقعا متضرر شده‌اند.

او تاکید می‌کند: سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید پاسخ‌گو باشد که چرا از سال گذشته با وجود افزایش قیمت در همه هزینه‌های تولید نان ازجمله دستمزد کارگران، مالیات، بیمه، خمیرمایه و کرایه حمل‌ونقل، هنوز فکری برای افزایش قیمت نان نشده است؟ رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد با بیان اینکه فقط قیمت آرد یارانه‌ای تغییر نکرده است، می‌افزاید: آرد فقط ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه‌های نانوایی را تشکیل می‌دهد، اما مابقی هزینه‌ها مثل بیمه، افزایش ۳۰ درصدی و خمیرمایه افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

کشتگر از ارسال نامه‌ای به اتاق اصناف برای درخواست اصلاح نسبی قیمت نان خبر می‌دهد و می‌گوید: طبق مسیر قانونی، ما در اتحادیه نامه‌ای به اتاق اصناف زدیم که آن‌ها باید آن را به سازمان حمایت، ارسال کنند و سپس از اتحادیه آنالیز قیمت بخواهند. این آنالیز قیمتی همین حالا آماده است، اما با گذشت بیش از دو ماه از ارسال نامه، هنوز کسی آن را از ما درخواست نکرده است.

او با بیان اینکه قادر به اعلام قیمت تمام‌شده نان نیست، می‌گوید: به‌عنوان مثال قیمت نان سنگک نیمه‌یارانه‌ای حدود ۱۴۰۰ تومان است، اما درصد تفاوت قیمت تمام‌شده آن در سال جاری با نرخ مصوب، بیش از ۸۰ درصد است.

موضوع دیگری که روز گذشته درباره نان در رسانه‌ها مطرح شد، مربوط به ادعای نماینده مردم تبریز در مجلس درباره تاخیر در تحویل آرد به نانوایی‌ها و بروز مشکل برای این صنف بود. به گزارش فارس، احمدعلیرضا بیگی گفته بود که این اقدام، برنامه‌ریزی‌شده و با هدف وارد آوردن فشار بیشتر به مردم است.


آرد برای آزادپز‌ها گران است

وضعیت توزیع آرد در مشهد چگونه است؟ رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد در پاسخ به این سوال می‌گوید: واحد‌های نانوایی سهمیه آرد دولتی خود را از سامانه دریافت می‌کنند، اما این آرد کفاف پخت واحد‌های نیمه یارانه‌ای را نمی‌دهد، از این‌رو آن‌ها مجبور به تهیه آرد از بازار آزاد و کارخانه‌ها هستند.

او می‌افزاید: طبق گزارش‌های رسیده از نانوایان، قیمت آرد آزاد افزایش زیادی یافته است و کارخانه‌ها هم قیمت آرد خود را افزایش داده‌اند. اکنون هر کیسه آرد آزاد بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان یعنی حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان بیش از قیمت آرد سهمیه‌ای نانوایان، نیمه‌یارانه‌ای است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->