نگاهی به نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان با موضوع افغانستان + متن کامل بیانیه ساماندهی مهاجران محور دیدار سرکنسول افغانستان در مشهد با مدیرکل اتباع آغاز اردوی آمادگی تیم ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان در تهران قیمت امروز پول افغانی (پنجشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۴) صعود با اقتدار تیم ملی فوتسال افغانستان به جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۶ خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و میانمار مقدماتی جام ملت‌های آسیا (۲ مهرماه ۱۴۰۴) + فیلم عکس‌هایی از دیدارهای تیم ملی فوتسال افغانستان در مقابل مالدیو و میانمار استاندار تهران: یک میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از کشور خارج شده‌اند قیمت امروز پول افغانی (چهارشنبه دوم مهرماه ۱۴۰۴) سخنگوی طالبان: آمریکا باید با افغانستان منطقی برخورد کند سفیر چین در تهران: پکن مخالف اقدامات تحریک‌آمیز در افغانستان است قیمت امروز پول افغانی (سه‌شنبه یک مهرماه ۱۴۰۴) تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و میانمار مسافر غیرقانونی تهران در دهلی دستگیر شد | نجات معجزه‌آسای نوجوان افغان از محفظه چرخ هواپیما «جشنواره کاروان حُله» امیدی برای شکوفایی استعداد‌های شعر و داستان مهاجران افغانستانی همه چیز درباره طرح تعویض پاسپورت‌های خانواری دست‌نویس با پاسپورت الکترونیکی اتباع افغانستانی دیپلمات پیشین کشورمان: احتمال توافق میان آمریکا و طالبان در رابطه با بگرام وجود دارد قیمت امروز پول افغانی (دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز پول افغانی (یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴) محمدکاظم کاظمی: بی‌دلیل نیست که مشهد را پایتخت فرهنگی زبان فارسی بدانیم ترامپ خطاب به طالبان: اگر بگرام را پس ندهید، اتفاقات بدی خواهد افتاد
سرخط خبرها

خط ریلی خواف – هرات تا آخر پاییز تکمیل خواهد شد

  • کد خبر: ۴۵۳۸۲
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
خط ریلی خواف – هرات تا آخر پاییز تکمیل خواهد شد
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از تکمیل مسیر ریلی خواف – هرات تا پایان فصل پاییز امسال خبر داد و افزود که اکنون ایستگاه‌های مرزی راه‌آهن در نقاط صفر مرزی نیز در حال احداث هستند.

به گزارش شهرآرانیوز - خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با بیان اینکه این پروژه در زمان مقرر افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید. اکنون ساخت این پروژه ریلی مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ به‌طوری که روسازی و زیرکوبی آن در حال انجام است.

 

خادمی خاطرنشان کرد: ۱۲۵ کیلومتر از این مسیر ریلی مشکلی ندارد و در حال حاضر ایستگاه‌های راه‌آهن مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان نیز در حال احداث هستند که به امید خدا در پاییز امسال برای بهره‌برداری آماده می‌شوند.

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: تعهدات ایران در این پروژه مراحل پایانی خود را طی می‌کند؛ اما بخشی از ساخت این مسیر ریلی در تعهد کشور افغانستان است که هنوز کار آن انجام نشده است. هر چند گفته می‌شود که قرار است مسئولان افغانستانی کارشان را به زودی انجام دهند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تقاضای ما از کشور افغانستان این است که هر چه زودتر این مسیر ریلی را احداث کنند؛ زیرا این اتصال ریلی هم برای خود کشور افغانستان مهم است و هم می‌تواند افغانستان را به جمهوری اسلامی ایران و بنادر جنوبی و شمالی و حتی سایر کشورهای همسایه متصل کند.

اهمیت خط آهن خواف- هرات

گفتنی است که خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل‌ونقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی می‌شود.

 

این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت  ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه  در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش می‌رود.

 

مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع می‌کند. همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار می‌شود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمعتیغ می‌رسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.

 

اهمیت دیگر این پروژه آن است که راه آهن در افغانستان متولد می‌شود و از این طریق کشور افغانستان به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.

 

در بحث ترانزیت نیز، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه‌گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم می‌کند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->