ویدئو | گلی زیبا و عجیب در لیگ قهرمانان فوتبال افغانستان ویدئو | جشن قهرمانی بازیکنان تیم ملی فوتسال افغانستان پس از صعود به مرحله بعد حریف تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ چه تیمی است؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و بحرین (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صعود تاریخی تیم ملی فوتسال افغانستان به مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: امروز می‌خواهیم تاریخ‌سازی کنیم علمای شیعه افغانستان مطالبات خود را از طالبان مطرح کردند نگاه چین به معادن لیتیوم‌ افغانستان پخش زنده بازی افغانستان و بحرین در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در پیامی با سیل زدگان افغانستان همدردی کرد اطلاعیه راه آهن درباره قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه تیم ملی فوتسال افغانستان در چه صورتی از مرحله خود صعود خواهد کرد؟ توقف قطار ترانزیتی افغانستان- ترکیه در ایران تکرار گشت‌زنی هواپیمای بدون سرنشین در آسمان پروان هشدار در رابطه با وضعیت پناه‌جویان افغان در پاکستان کوهنوردان افغانستانی به ۱۶ قله مرتفع تهران صعود کردند + فیلم آغاز توزیع دفترچه اقامت طرح سرمایه‌گذاری به اتباع افغانستانی در خراسان رضوی واکنش افغانستانی‌ها به وعده صادق؛ خوش‌آمدی قهرمان ایرانی! ویدئو | آغاز تجارت ریلی طالبان با کمک ایران تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و بحرین در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

۵۵۱ بیمار کرونایی از اتباع افغانستانی در خراسان رضوی ثبت شده است

  • کد خبر: ۴۵۴۱۴
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
۵۵۱ بیمار کرونایی از اتباع افغانستانی در خراسان رضوی ثبت شده است
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید که سه مرحله غربالگری از اتباع افغانستانی در مشهد انجام شده است و ۵۵۱ بیمار کرونایی از مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی ثبت شده است.

به گزارش شهرآرانیوز - روند شناسایی و ثبت آمار‌های مبتلایان به کرونا، حرف‌وحدیث‌های فراوانی در بین تمام شهروندان و آحاد جامعه به‌دنبال داشته است. این حواشی دربین جامعه مهاجران پررنگ‌تر بوده است، تاجایی‌که اعلام شد ایران، آمار مهاجران مبتلا به کرونا را نمی‌خواهد اعلام کند یا اینکه معلوم نیست در جامعه مهاجران چه تعداد بر اثر تبعیض بین بیماران ایرانی و غیرایرانی از خدمات بستری و درمان محروم مانده‌اند.

 

با این حال برپایه این مبنای علمی که اگر قرار است یک بیماری ویروسی و همه‌گیر در جامعه‌ای کنترل شود، بدیهی است که هویت افراد ملاک نیست و کمک به رهایی همه جمعیت هر جغرافیایی ملاک اصلی است، بازهم حواشی از مواجهه بخش بهداشت و درمان با مهاجران به قوت خود باقی است.

شناسایی نشدن تمام بیماران کرونایی در یک جامعه به معنی تبعیض نیست

در همین زمینه آمار‌های مربوط به جامعه مهاجران افغانستانی ساکن در مشهد درباره غربالگری و ابتلای آن‌ها به کرونا را از مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد جویا می‌شویم.

 

«دکتر محمدجعفر صادقی» در گفت‌وگو با شهرآرا، می‌گوید: «پیشگیری و درمان برای حفظ سلامتی کل یک جامعه، ایرانی و غیرایرانی نمی‌شناسد و بخش درمان با همین اصل در ایام کرونا خدمت‌رسانی کرده است. در این مدت، سه مرحله غربالگری از اتباع افغانستانی در مشهد انجام شده است. در مرحله اول ۲۷۱ هزار و ۷۱۹ نفر و در مرحله دوم که بیشتر جامعه هدف با بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی مدنظر بود، ۲۴ هزار و ۶۷۱ تبعه افغانستانی غربالگری شدند و در سومین مرحله غربالگری که هنوز به اتمام نرسیده است، تاکنون ۲۳ هزار و ۹۱۱ تبعه افغانستانی غربالگری ویژه کرونا شده‌اند.»

 

به‌گفته وی، در نتیجه این غربالگری‌ها از ۲ هزارو ۴ نفر که مشکوک به کرونا بودند و علائم داشتند، نمونه آزمایشگاهی گرفته‌ شد. در مجموع در این سه مرحله، تعداد بیماران کرونایی ثبت‌ شده اتباع افغانستانی به ۵۵۱ نفر رسید. وی درعین‌حال به آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در بین مهاجران اشاره‌ای نکرد.

 

این مقام مسئول در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه شناسایی نشدن تمام بیماران کرونایی در یک جامعه، به معنی تبعیض نیست، می‌گوید: تعداد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا به‌دلیل شرایط این بیماری، ناشناخته هستند. در تمام دنیا هم به همین شکل است و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که تمام بیماران کرونایی خود را شناسایی کرده است. حال اینکه هویت و ملیت افراد چه باشد، ملاک علمی نیست و قطعا سلامت جامعه و کمک به جلوگیری از وضعیت تشدید بیماری است که برای بخش بهداشت و درمان اهمیت دارد.

تفاوت و تبعیضی قائل نشدیم

وی درباره این انتقاد که گفته می‌شود مراکز دولتی، بیماران مهاجر را به‌سختی برای بستری می‌پذیرند، اما با سایر بیماران به این صورت برخورد نمی‌کنند، توضیح می‌دهد: «توصیه ما به بیماران کرونایی خفیف، همواره قرنطینه خانگی بوده است و فقط بیمارانی که نیاز به بستری دارند، باید در بیمارستان‌ها درمان شوند. برخی، از این مسئله این‌طور تعبیر می‌کنند که چرا فلان مرکز، بیمار ما را بستری نمی‌کند، درصورتی‌که قرنطینه خانگی نسخه بهتری برای درمان بیماران سرپایی کروناست؛ لذا خدمات بهداشتی و درمانی مرتبط با بیماری کرونا در مشهد برای اتباع افغانستانی، بدون هیچ تفاوتی با سایر بیماران ارائه می‌شود.»

 

دکتر صادقی به بحث حاشیه‌نشینی بیشتر اتباع افغانستانی ساکن مشهد هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «از آنجایی‌که بیشتر اتباع افغانستانی مشهد، در مناطق حاشیه شهر ساکن هستند، تمرکز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی در طرح‌های غربالگری بیشتر بر حاشیه شهر بوده است و اتباع افغانستانی نیز درکنار سایر حاشیه‌نشینان از این خدمات بهره‌مند شده‌اند که خدمات غربالگری و نمونه‌گیری برای اتباع افغانستانی مشکوک به کرونا، کاملا رایگان بوده است.»

 

وی با تاکید بر اینکه در تمام مراکز درمانی، اتباع افغانستانی مانند سایر افراد می‌توانند از خدمات استفاده کنند، می‌گوید: «دو مرکز نیز به‌طور ویژه به اتباع خدمات می‌دهند. یکی مرکز خدمات جامع سلامت امیرالمومنین (ع) و دیگری پایگاه فضیلت از توابع مراکز بهداشت شهرستان مشهد. همچنین پایگاه تردد مرزی کمیساریا در تایباد و اردوگاه سفیدسنگ فریمان به‌صورت ثابت، خدمات مربوط به کرونا را برای اتباع افغانستانی انجام می‌دهند.»

 

صادقی تاکید کرد: «هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد، فقط پیشگیری می‌تواند به سلامت همه ساکنان مشهد چه ایرانی و چه افغانستانی کمک کند، لذا از تمام اتباع می‌خواهیم که پایبند به دستورالعمل‌های بهداشتی باشند.»

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->