تربت جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان رضوی هستند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

چگونه شوری را به روش سنتی آماده کنیم؟

  • کد خبر: ۴۵۴۱۷
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
چگونه شوری را به روش سنتی آماده کنیم؟
ترشی‌ها ساختار متنوعی دارند، اما بیشتر شوری‌ها را می‌توان براساس یک فرمول ثابت تهیه کرد.
امیر مقدم  | شهرآرانیوز؛ ما ایرانی‌ها عادت داریم حتما کنار هر غذایی از شوری و ترشی استفاده کنیم، چاشنی‌هایی که عطر و طعم خوشمزه شان واقعا اشتهاآور است و هرکدام هم مشتری‌های خاص خودش را دارد.
 
منظورمان این است که بعضی از غذا‌ها را فقط باید با ترشی و برخی را هم فقط با شوری خورد تا طعم واقعی شان را متوجه شد. ترشی‌ها ساختار متنوع تری دارند، اما بیشتر شوری‌ها را می‌توان براساس یک فرمول ثابت تهیه کرد، به ویژه این روز‌ها که از اسانس‌ها به جای هر نوع طعم دهنده طبیعی استفاده می‌شود. برای همین، در «مقرون به صرفه» امروز می‌خواهیم درباره شوری‌ها صحبت کنیم، اینکه چطور می‌توان آن‌ها را تهیه کرد و چقدر صرفه اقتصادی دارند.

چند نکته:

هرچه خیار شما قلمی و ریزتر باشد، خیارشور‌های تردتری خواهید داشت.
برای درست کردن غوره شور از غوره‌های درشت و بدون هسته استفاده کنید.
برای درست کردن لوبیاشور از لوبیاسبز‌هایی استفاده کنید که غلاف ترد و سبز روشنی دارند.

برای تهیه گوجه شور ازگوجه فرنگی‌های ترش و با اندازه متوسط استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه شوری

در بین شوری‌ها خیارشور بیش از بقیه طرف دار دارد، آن هم خیارشوری که همچنان طعم سنتی اش را حفظ کرده باشد، ولی شما می‌توانید باتوجه به ذائقه خانواده تان، هر شوری دیگری را هم به همان شکل بیندازید مانند لوبیاشور، غوره شور و گوجه شور. فقط اگر از سبزیجاتی مانند لوبیاسبز برای تهیه شوری استفاده می‌کنید، آن‌ها را قبل از انداختن حتما چند دقیقه بجوشانید تا قابلیت خوردن پیدا کنند.

روش تهیه سنتی خیارشور

خیار‌ها و سبزی‌ها را با آب سرد بشویید و بگذارید آبشان خوب گرفته شود تا کپک نزنند. در ظرفی آب، نمک و چند قاشق سرکه را جوش بیاورید و بگذارید خنک شود. درون ظرف شیشه‌ای نیمی از سبزیجات را بریزید و روی آن‌ها خیار‌ها را بچینید. سپس محلول آب نمک و سرکه را روی مواد بریزید تا سطح خیار‌ها کاملا پوشانده شود. باقی مانده سبزیجات و در انتها هم برگ‌های انگور را روی خیار‌ها بریزید. در ظرف را بعد ۲۴ ساعت که قدری از آب آن لبریز شد، محکم ببندید. طوری که هیچ هوایی رد و بدل نشود. سپس شیشه‌ها را در مکانی که نسبتا سرد باشد بگذارید تا خیارشور‌ها کم کم برسند.
 
استفاده از طعم دهنده‌های مختلف در تهیه شوریجات افزون بر اینکه طعم عالی و بی نظیری به شوری می‌دهد، طبیعت سرد صیفی جاتی مانند خیار و گوجه فرنگی را هم معتدل می‌کند. در ضمن، برای تهیه شوری‌هایی مانند لوبیاشور نیازی نیست تا این اندازه از طعم دهنده‌ها استفاده کنید یا در تهیه غوره شور دیگر نیازی به استفاده از سرکه و برگ انگور نیست، چون غوره، خودش، طعم ترشی دارد.
*نکته: زمانی که سبزی خوردن، آش، کوکو یا قورمه سبزی می‌خورید، ساقه سبزی‌های معطر مانند نعنا و شوید را دور نریزید. آن‌ها را بشویید و بگذارید خشک شوند. زمانی که می‌خواهید شوری درست کنید از این ساقه‌ها استفاده کنید.

تفاوت قیمت نوع خانگی با بازاری آن

اگر همچنان معتقدید به جای این همه زحمت و دردسر می‌توان راحت و با هزینه کمتر، از نوع بازاری و آماده این چاشنی‌ها استفاده کرد، بهتر است نگاهی به این تفاوت قیمت‌ها بیندازید. افزون بر آن، طعم نوع خانگی این شوری‌ها به هیچ وجه قابل مقایسه با نوع بازاری اش نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->