وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی
سرخط خبرها
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری:

در مهمان شهر تربت جام حتی یک فوتی به دلیل کرونا نداشتیم

  • کد خبر: ۴۵۴۱۸
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱
در مهمان شهر تربت جام حتی یک فوتی به دلیل کرونا نداشتیم
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه در مهمان شهر تربت جام حتی یک فوتی به دلیل کرونا نداشتیم افزود: حدود ۲۰ هزار نفر از اتباع مجاز افغانستانی و مقیم در خراسان‌رضوی زیر پوشش بیمه سلامت هستند و دفترچه‌های درمانی این بیمه را دارند.

به گزارش شهرآرانیوز - از همان روز‌های اول شیوع کرونا، حواشی این ویروس همچنان که همه بخش‌ها را در می‌نوردید، درمیان جامعه مهاجران نیز نفوذ کرده بود؛ از شایعاتی که برای بستری نکردن اتباع افغانستانی در فضای مجازی پراکنده شد تا آمار ندادن مقامات و مسئولان ایرانی درباره وضعیت بیماران کرونایی مهاجر افغانستان، با این حال مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با شهرآرا این شایعات را بیشتر با هدف تفرقه‌افکنی بین مهاجران افغانستانی و ایرانی‌ها می‌داند و با استناد به آمار و خدمات داده ‌شده به اتباع، از وضعیت ایام کرونایی مهاجران می‌گوید.

 

«محمدتقی هاشمی» در گفت‌وگو با شهرآرا، تاکید می‌کند: «وضعیت پیشگیری، کنترل ابتلا و درمان اتباع افغانستانی در خراسان‌رضوی از تمام استان‌های دیگر کشور بهتر بوده است و برای این گفته خود مدرک و سند داریم، زیرا در اردوگاه‌های مهاجران استان‌هایی نظیر اصفهان، بیشتر از ۳۰۰ مبتلا به کرونا و حتی فوتی گزارش شد، اما در یکی از اردوگاه‌های بزرگ مهاجران کشور که در خراسان‌رضوی واقع است، ما حتی یک فوتی بر اثر کرونا نداشته‌ایم.»

 

وی ادامه داد: «۵ هزار تبعه افغانستانی در اردوگاه یا همان مهمان‌شهر تربت‌جام اسکان یافته‌اند که از مجموع این ۵ هزار نفر فقط ۴ گزارش ابتلا به کرونا داشتیم که درمان شدند و هیچ فوتی نداشتیم، زیرا از همان ابتدای شیوع کرونا، پیشگیری، کنترل و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ورودی و خروجی این مهمان‌شهر با تدابیر خاص بهداشتی به‌کار گرفته شد و نتیجه خوب آن را نیز شاهد بودیم.»

برآورد ما حضور بین ۷۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تبعه غیرمجاز در استان است

هاشمی درباره آمار ابتلای سایر اتباع به کرونا نیز اعلام می‌کند: به‌دلیل اینکه شناسایی و درمان این افراد همانند سایر بیماران ایرانی برعهده دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد است، آمار کلی را آن‌ها باید اعلام کنند. وی آخرین آمار ثبت‌شده از اتباع مجاز خراسان‌رضوی را ۳۲۰ هزار نفر اعلام می‌کند و درباره غیرمجاز‌ها هم می‌گوید: به‌دلیل اینکه تعداد اتباع غیرمجاز درحال تغییر است و همواره عده‌ای غیرقانونی وارد خراسان‌رضوی می‌شوند و ما آن‌ها را درصورت بازداشت، بازمی‌گردانیم، آمار ثابتی وجود ندارد، اما برآورد ما حضور بین ۷۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تبعه غیرمجاز در استان است.

ماجرای فیش‌های چندده‌میلیونی اتباع برای بستری کرونا

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی، درباره هزینه‌های سنگین بستری و درمان کرونا و اینکه به مهاجران چگونه در این زمینه‌ها خدمات داده شده است، می‌گوید: حدود ۲۰ هزار نفر از اتباع مجاز افغانستانی و مقیم در خراسان‌رضوی زیر پوشش بیمه سلامت هستند و دفترچه‌های درمانی این بیمه را دارند که مانند هر شهروند ایرانی می‌توانند از خدمات در ایام کرونا برای درمان و بستری استفاده کنند. همچنین خیلی از اتباع افغانستانی که شغل رسمی دارند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درآمده‌اند که آن‌ها نیز مانند سایر شهروندان از خدمات درمان کرونا بهره‌مند می‌شوند.

 

وی ادامه داد: برای سایر اتباع که از پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند، نیز از کمک‌های خیران و شرکای خارجی بهره گرفته‌ایم و کمک‌های ایام کرونا شامل حال این افراد هم شده است، زیرا بدیهی است اگر بخشی از شهروندان کرونایی را به‌طور مثال در مشهد درمان کنیم، اما عده‌ای را بگوییم، چون شما مهاجر هستید، درمان نمی‌کنیم، اصلا با عقل جور درنمی‌آید و طبیعی است که این موضوع به ضرر دیگر شهروندان خواهد بود و موجب تشدید وضعیت کرونا خواهد شد.

 

هاشمی درباره حواشی فیش‌های چندده‌میلیونی بستری اتباع در بیمارستان‌های مشهد نیز توضیح می‌دهد: برای درمان رایگان اتباع در مراکز دولتی، خیلی نامه‌نگاری کردیم تا پرداخت‌ها همانند سایر بیماران صورت بگیرد و همین امر نیز محقق شد، اما متاسفانه برخی اتباع با سوءبرداشت از این مسئله که درمان رایگان است، رفتند و در بیمارستان‌های خصوصی بستری شدند. بعد که هنگام ترخیص هزینه آن‌ها چندمیلیون تومان می‌شد، فیش‌های ۱۸ میلیونی و حتی بیشتر را می‌آوردند اداره اتباع و از ما می‌خواستند که پرداخت کنیم؛ چون اعلام کرده‌ایم رایگان است. بدیهی است که برای شهروندان هم‌وطن نیز درصورت بستری در بیمارستان خصوصی، هیچ نهادی قبض بیمارستان را پرداخت نمی‌کند.

کرونا بر بازگشت مهاجران افغانستانی، تاثیری نگذاشته است

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی به وجود ۵۸ هزار دانش‌آموز تبعه افغانستان در خراسان‌رضوی در بین آمار‌هایی که ارائه می‌دهد، اشاره می‌کند و می‌افزاید: این دانش‌آموزان همانند سایر دانش‌آموزان هم‌وطن و با درنظر گرفتن همان دستورالعمل‌های بهداشتی تحصیل می‌کنند. آن‌ها در رفت‌وآمد بین مدرسه و خانواده هستند و سلامتی همه آن‌ها برای ما و جامعه در شرایط کنترل کرونا و خارج شدن از وضعیت قرمز و بحرانی اهمیت دارد.

او در پاسخ به این سؤال که آیا شیوع کرونا و کسادی بازار کار به‌خصوص در حوزه کارگران ساختمانی، سبب بازگشت داوطلبانه اتباع افغاستانی شده است یا نه، توضیح می‌دهد: کرونا نقشی در بازگشت اتباع افغانستانی در مشهد و استان نداشته است؛ چراکه عوامل مهاجرت در افغانستان تغییری نکرده و از بین نرفته است. اگر افغانستانی‌ها به‌دلیل جنگ، ناامنی، فقر و بیکاری از دیارشان مهاجرت می‌کنند، هنوز هم این عوامل باقی است.

۵۰ هزار بسته بهداشتی دربین مهاجران توزیع شده‌است

تعدادی از گلایه‌های مهاجران و غم نانشان را به مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان‌رضوی منتقل می‌کنیم.

 

هاشمی در این‌باره به شناسایی ۳ هزار قشر آسیب‌پذیر افغانستانی اشاره می‌کند که حدود ۱۰ درصد کل اتباع مجاز را شامل می‌شوند و می‌گوید: در ایام کرونا برای این ۳ هزار قشر آسیب‌پذیر در چند مرحله، بسته‌های غذایی به‌همراه بسته بهداشتی توزیع شده است. آن‌طور که او می‌گوید: ازآنجایی‌که بخش درخورتوجهی از جمعیت حاشیه مشهد را اتباع افغانستان تشکیل می‌دهند، با کمک خیران حاشیه شهر و سایر کمک‌هایی که به اداره اتباع می‌شود، ۵۰ هزار بسته بهداشتی دربین مهاجران توزیع شده‌است.

 

خیلی از این خانواده‌ها پولی برای معیشت ندارند و در خانه‌های کوچک با جمعیت زیاد زندگی می‌کنند و ازطرفی در جست‌وجوی کار در تمام شهر درحال تردد هستند، لذا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا درمیان این خانواده‌ها، به‌طور مستمر بین آن‌ها اقلام بهداشتی و معیشتی رایگان توزیع شده است. همچنین به افرادی که روزانه برای امور خود به اداره اتباع و مراکز ما مراجعه می‌کنند، اگر ماسک نداشته باشند، ماسک و وسایل بهداشتی داده می‌شود. در کنار این‌ها هرروز مراکز اداری ما گندزدایی و ضدعفونی می‌شود تا اتباع در رفت‌وآمد به این مراکز آلوده نشوند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->