آیت‌الله علم‌الهدی: تولیت و مدیریت مشهد به فرمانداری سپرده شود | تأمین اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام استانی با مولدسازی سخنگوی دستگاه قضا: تشکیل پرونده درباره نابینا شدن ۹ نفر در بیمارستان نگاه | اخذ ۲۲۴ هزار نمونه ژنتیکی از مجرمین اژه‌ای: مدیریت فضای مجازی با روش‌های قدیمی ممکن نیست سفر پزشکیان به روسیه در چه تاریخی خواهد بود؟ گزینه معاون وزارت دفاع آمریکا در دولت ترامپ؛ توجه به چین و بی اهمیت دانستن خاورمیانه انتقاد معاون‌اول رئیس‌جمهور از برخی عقب‌ماندگی‌های علمی کشور هدایای غیرمتعارف نمایندگان مجلس در اختیار مجلس قرار خواهد گرفت سخنگوی دولت در نشست خبری: براساس قدرت خرید مردم، افزایش قیمت خواهیم داشت استیضاح وزیر نفت رسماً در مجلس آغاز شد (۴ دی ۱۴۰۳) اصلاح قانون تسهیل در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت وزیر ارتباطات: شعاردادن و امضای تفاهم‌نامه کافی نیست رژیم صهیونیستی برای نخستین بار ترور شهید هنیه را بر عهده گرفت همتی فردا (سه شنبه ۴ دی ۱۴۰۳) به مجلس پاسخ می‌دهد زلنسکی مدعی شد: بیش از ۳۰۰۰ نیروی کره شمالی در کورسک روسیه کشته و زخمی شده‌اند هلاکت ۳۸ نظامی صهیونیست در شمال نوار غزه دولت جدید فرانسه معرفی شد| «فرانسوا بایرو» ۷۳ ساله بر کرسی نخست وزیری تکیه زد مشاور ترامپ: نیروهای آمریکایی نباید در سوریه باشند نیویورک تایمز مدعی شد: اوکراین پرسنل سازمان ملل را به گروگان گرفته است اردوغان: اسرائیل مجبور به عقب نشینی از خاک سوریه می‌شود حمله پهپادی ارتش یمن به دو پایگاه صهیونیستی (۳ دی ۱۴۰۳) نتانیاهو مدعی پیشرفت در توافق مبادله اسرا شد پوتین با بشار اسد دیدار می‌کند (۳ دی ۱۴۰۳) حداقل حقوق سربازان در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟ (۳ دی ۱۴۰۳) معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی منصوب شد (۳ دی ۱۴۰۳) «ابومحمد الجولانی» با وزیر مشاور قطر در امورخارجه دیدار کرد تاکید پزشکیان بر عزم دولت ایران برای تکمیل راهگذر شمال-جنوب مخبر به شایعه استعفای پزشکیان واکنش نشان داد
سرخط خبرها

موقعیت ایران در فضای پسابرجام

  • کد خبر: ۴۶۸۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
موقعیت ایران در فضای پسابرجام
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد


روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام، نقطه آغازی شد بر اعمال فشارها و شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی علیه ایران. در عرصه بین‌المللی 2موضوع باعث ائتلاف و اتحاد کشورها با یکدیگر می‌شود؛ یکی «ادراک» آن‌ها از میزان تهدیدها و دیگری تصورشان از منافع مشترک. چنان‌چه دولتی احساس کند که موجودیت و منافعش از سوی دیگر بازیگران با تهدید روبه‌رو است، با تشکیل اتحاد با دیگر بازیگران سعی در ایجاد موازنه و مقابله با تهدید مربوط خواهد نمود. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر شکل‌گیری ائتلاف کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی با بازیگرانی چون اسرائیل و آمریکا در فضای پسابرجام، انگاره تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که هریک از آن‌ها با دلایل خاص خود بدان رسیده بودند. اهمیت این موضوع به حدی بود که آشکارا به چارچوب اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ شکل داد. احساس این بازیگران از افزایش عوامل قدرت‌ساز ایران در منطقه خاورمیانه در فضای پسابرجام، سبب شد تا آن‌ها برجام را نه عاملی در راستای رفع خطر جنگ و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه، بلکه آن را عامل تغییر توازن و افزایش بی‌ثباتی در منطقه تلقی نمایند. از نگاه این بازیگران، ایران پس از برجام به فرصت‌ها و مزایایی دست یافت که خواه ناخواه سبب افزایش نفوذ و قدرت آن در منطقه گردید؛ برداشته شدن موانع اقتصادی و موافقت ضمنی با حضور رسمی ایران در بحران‌های منطقه‌ای باعث شد جایگاه و قدرت ایران در منطقه فزونی یابد. ترغیب آمریکا به خروج از برجام که برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، مهم‌ترین این اقدامات بود.در این میان متغیر دیگری که به عنوان یک کاتالیزور خروج آمریکا از برجام را تسریع نمود، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بود. با ورود ترامپ به کاخ سفید، تحولی در سیاست خارجی آمریکا پدید آمد؛ به گونه‌ای که از دید او همکاری‌های بین‌المللی آمریکا باید کاملا گزینشی و مبتنی بر منافع ملی این کشور طراحی می‌شد و بر این اصل تأکید می‌شد که آمریکا باید حاضر باشد تعاملاتش را با هر کسی و هر کشوری که لازم باشد، قطع کند. درمورد برجام هم هدف او بازنگری و مذاکره مجدد معاهدات در راستای رسیدن به یک توافق بهتر و مطلوب‌تر برای آمریکاست؛ «دکترین خروج!» آمریکا در طول 3سال گذشته یا از قراردادهای مهم بین‌المللی خارج شده یا تهدید کرده که از آن‌ها خارج می‌شود؛ از جمله این پیمان‌ها می‌توان به «پیمان ترنس پاسیفیک»، «توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس»، «نفتا»، «یونسکو» و «برجام» اشاره کرد که عمده آن‌ها دستاوردهای دیپلماتیک دوران اوباماست. ترامپ سعی در اثبات این موضوع داشته است که مسیر اوباما در اداره سیاست خارجی کشور اشتباه بوده و او می‌خواهد عملکرد دولت قبلی را با تصمیمات جدید و عمدتا مخالف با آن، اصلاح نماید.
متغیر سومی که در ناکامی برجام تأثیر داشت، عملکرد و رفتار تناقض‌گونه ایران در فضای پسابرجام بود. کشورها معمولا در سیاست خارجی خود ترجیح می‌دهند با بازیگری تعامل داشته باشند که از ثبات رفتاری و هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری برخوردار باشد. تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی در بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و تفاوت بین مواضع اعلامی و مواضع اعمالی، سبب سلب اعتماد از طرف مقابل و نوعی سردرگمی در ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش سوءتفاهمات می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->