رئیس سازمان انرژی اتمی: خواسته ایران، موضع بی طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است ادعای مقام آمریکایی: در صورت آزادی اسرای اسراییلی، جنگ در غزه فورا متوقف خواهد شد رسانه صهیونیستی: خبر مذاکره ایران و آمریکا ضربه‌ای دردناک به نتانیاهو بود آغاز اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور رئیس‌جمهور (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) عراقچی مضمون پیام رهبر معظم انقلاب به رئیس‌جمهور روسیه را تشریح کرد گروسی پس از دیدار با عراقچی، از عزم آژانس برای ایفای نقش سازنده در پرونده ایران خبر داد گروسی از نمایشگاه دستاورد‌های صنعت هسته‌ای ایران بازدید کرد + عکس شورای عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی با حضور عارف تشکیل جلسه داد عراقچی: مشخص‌کننده محل مذاکرات، عمان خواهد بود | رایزنی با گروسی سازنده بود عراقچی وارد مسکو شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) + فیلم همزمان با سفر عراقچی به روسیه امیر قطر عازم مسکو شد عدالت بی‌روایت، چرایی ضرورت پیوست رسانه‌ای در احکام قضایی اظهارات خصمانه سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی علیه ایران سوگند به پرچم زیبای وطن فرماندهان و کارکنان ارتش به‌مناسبت روز ارتش با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) رئیس شورای عالی استان‌ها: در مذاکرات، منافع ملی و بلندمدت را مدنظر قرار خواهند داد | مذاکرات بر مبنای سیاست‌های نظام پیش خواهد رفت مذاکرات گروسی و اسلامی در تهران آغاز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) وزیر دفاع عربستان سعودی امروز به ایران می‌آید (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) + فیلم سرباز وطن | گفت‌و‌گو با سیروس امان‌اللهی ارشد ارتش در شمال شرق کشور که روزگاری نه چندان دور، فرمانده کلاه‌سبز‌ها بوده است معاون وزیر خارجه: امیدواریم جولانی عناصر غیرسوری را از مردم سوریه دور کند واکنش کره شمالی به پرواز بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز کُره | پاسخ می‌دهیم عراقچی برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های ارشد روسیه عازم مسکو شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) معاون وزیر خارجه ایران به عربستان سفر کرد (۲۸ فروردین ۱۴۰۴) عراقچی گفت‌و‌گو با گروسی را مفید ارزیابی کرد دیپلمات ارشد آمریکایی: دور دوم گفت‌وگوها با ایران برای تعیین چارچوب مذاکرات است درخواست از انگلیس برای بازداشت وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گروسی دیدار با عراقچی را مهم توصیف کرد (۲۷ فروردین ۱۴۰۴) غریب‌آبادی: مکان مذاکرات تا این لحظه پایتخت ایتالیاست | ایران دنبال اتلاف وقت نیست
سرخط خبرها

موقعیت ایران در فضای پسابرجام

  • کد خبر: ۴۶۸۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
موقعیت ایران در فضای پسابرجام
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد


روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام، نقطه آغازی شد بر اعمال فشارها و شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی علیه ایران. در عرصه بین‌المللی 2موضوع باعث ائتلاف و اتحاد کشورها با یکدیگر می‌شود؛ یکی «ادراک» آن‌ها از میزان تهدیدها و دیگری تصورشان از منافع مشترک. چنان‌چه دولتی احساس کند که موجودیت و منافعش از سوی دیگر بازیگران با تهدید روبه‌رو است، با تشکیل اتحاد با دیگر بازیگران سعی در ایجاد موازنه و مقابله با تهدید مربوط خواهد نمود. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر شکل‌گیری ائتلاف کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی با بازیگرانی چون اسرائیل و آمریکا در فضای پسابرجام، انگاره تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که هریک از آن‌ها با دلایل خاص خود بدان رسیده بودند. اهمیت این موضوع به حدی بود که آشکارا به چارچوب اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ شکل داد. احساس این بازیگران از افزایش عوامل قدرت‌ساز ایران در منطقه خاورمیانه در فضای پسابرجام، سبب شد تا آن‌ها برجام را نه عاملی در راستای رفع خطر جنگ و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه، بلکه آن را عامل تغییر توازن و افزایش بی‌ثباتی در منطقه تلقی نمایند. از نگاه این بازیگران، ایران پس از برجام به فرصت‌ها و مزایایی دست یافت که خواه ناخواه سبب افزایش نفوذ و قدرت آن در منطقه گردید؛ برداشته شدن موانع اقتصادی و موافقت ضمنی با حضور رسمی ایران در بحران‌های منطقه‌ای باعث شد جایگاه و قدرت ایران در منطقه فزونی یابد. ترغیب آمریکا به خروج از برجام که برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، مهم‌ترین این اقدامات بود.در این میان متغیر دیگری که به عنوان یک کاتالیزور خروج آمریکا از برجام را تسریع نمود، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بود. با ورود ترامپ به کاخ سفید، تحولی در سیاست خارجی آمریکا پدید آمد؛ به گونه‌ای که از دید او همکاری‌های بین‌المللی آمریکا باید کاملا گزینشی و مبتنی بر منافع ملی این کشور طراحی می‌شد و بر این اصل تأکید می‌شد که آمریکا باید حاضر باشد تعاملاتش را با هر کسی و هر کشوری که لازم باشد، قطع کند. درمورد برجام هم هدف او بازنگری و مذاکره مجدد معاهدات در راستای رسیدن به یک توافق بهتر و مطلوب‌تر برای آمریکاست؛ «دکترین خروج!» آمریکا در طول 3سال گذشته یا از قراردادهای مهم بین‌المللی خارج شده یا تهدید کرده که از آن‌ها خارج می‌شود؛ از جمله این پیمان‌ها می‌توان به «پیمان ترنس پاسیفیک»، «توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس»، «نفتا»، «یونسکو» و «برجام» اشاره کرد که عمده آن‌ها دستاوردهای دیپلماتیک دوران اوباماست. ترامپ سعی در اثبات این موضوع داشته است که مسیر اوباما در اداره سیاست خارجی کشور اشتباه بوده و او می‌خواهد عملکرد دولت قبلی را با تصمیمات جدید و عمدتا مخالف با آن، اصلاح نماید.
متغیر سومی که در ناکامی برجام تأثیر داشت، عملکرد و رفتار تناقض‌گونه ایران در فضای پسابرجام بود. کشورها معمولا در سیاست خارجی خود ترجیح می‌دهند با بازیگری تعامل داشته باشند که از ثبات رفتاری و هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری برخوردار باشد. تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی در بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و تفاوت بین مواضع اعلامی و مواضع اعمالی، سبب سلب اعتماد از طرف مقابل و نوعی سردرگمی در ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش سوءتفاهمات می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->