عراقچی: جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند واکنش حداقلی اتحادیه اروپا به حملات اسرائیل به لبنان برگزاری نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا (۱۷ آبان ۱۴۰۴)  استاندار خراسان رضوی خبر داد: تخصیص ۵۲۱ میلیارد تومان بودجه جهت رفع تنش آبی روستاهای خراسان رضوی واکنش لیبرمن به صدور حکم بازداشت نتانیاهو در ترکیه تصویب طرح‌های رفع تنش آبی و تأکید بر شفافیت در اجرای مصوبات توسعه‌ای خراسان رضوی رسانه عبری: جنگ با لبنان نزدیک تر از همیشه است حمله ارتش اسرائیل به چند شهر کرانه باختری (۱۷ آبان ۱۴۰۴) مصر خواستار کاهش تنش در جنوب لبنان شد بیش از ۱۱ هزار تن در سوریه از ابتدای سال ۲۰۲۵ جان باختند لاوروف: دستور پوتین درباره مقدمات آزمایش‌های هسته‌ای در حال انجام است رأی‌گیری ویژه در انتخابات پارلمانی عراق فردا یکشنبه (۱۸ آبان ۱۴۰۴) برگزار می‌شود بحران تعطیلی دولت آمریکا، ۷۵۴ پرواز را لغو کرد نفوذ دوباره ارتش اسرائیل به جنوب سوریه (۱۷ آبان ۱۴۰۴) نخست وزیر مجارستان: جو بایدن مسوول آغاز جنگ اوکراین است وزیر جنگ آمریکا وضعیت کنونی جهان را به آغاز جنگ جهانی دوم تشبیه کرد اظهارات تازه گروسی درباره اورانیوم غنی‌شده ایران جسد اسیر صهیونیستی پس از ۱۱ سال در غزه پیدا شد حماس: «طوفان الاقصی» واکنش به نادیده گرفتن مسأله فلسطین بود ترامپ در ونزوئلا به دنبال چیست؟ وقتی لیست‌ها جایگزین افراد می‌شوند| گزارش شهرآرانیوز از جزئیات دقیق «انتخابات تناسبی» شورا‌ها در تهران شبکه جاسوسی سیا، موساد و عربستان سعودی در یمن متلاشی شد قالیباف با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد نشریه دیپلمات بررسی کرد: چابهار؛ دوراهی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا و روابط پاکستان و افغانستان عراقچی: ما دیپلماسی فرهنگی را بخش جدایی‌ناپذیر از مأموریت خود می‌دانیم ویدئو | مناظره جنجالی و جنگ داخلی اپوزیسیون | خیانت پهلوی‌ها آتش اختلافات را شعله‌ورتر کرد! رئیس جمهور در واکنش به نرخ تورم: دولت کوچک خواهد شد
سرخط خبرها

موقعیت ایران در فضای پسابرجام

  • کد خبر: ۴۶۸۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
موقعیت ایران در فضای پسابرجام
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد


روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام، نقطه آغازی شد بر اعمال فشارها و شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی علیه ایران. در عرصه بین‌المللی 2موضوع باعث ائتلاف و اتحاد کشورها با یکدیگر می‌شود؛ یکی «ادراک» آن‌ها از میزان تهدیدها و دیگری تصورشان از منافع مشترک. چنان‌چه دولتی احساس کند که موجودیت و منافعش از سوی دیگر بازیگران با تهدید روبه‌رو است، با تشکیل اتحاد با دیگر بازیگران سعی در ایجاد موازنه و مقابله با تهدید مربوط خواهد نمود. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر شکل‌گیری ائتلاف کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی با بازیگرانی چون اسرائیل و آمریکا در فضای پسابرجام، انگاره تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که هریک از آن‌ها با دلایل خاص خود بدان رسیده بودند. اهمیت این موضوع به حدی بود که آشکارا به چارچوب اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ شکل داد. احساس این بازیگران از افزایش عوامل قدرت‌ساز ایران در منطقه خاورمیانه در فضای پسابرجام، سبب شد تا آن‌ها برجام را نه عاملی در راستای رفع خطر جنگ و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه، بلکه آن را عامل تغییر توازن و افزایش بی‌ثباتی در منطقه تلقی نمایند. از نگاه این بازیگران، ایران پس از برجام به فرصت‌ها و مزایایی دست یافت که خواه ناخواه سبب افزایش نفوذ و قدرت آن در منطقه گردید؛ برداشته شدن موانع اقتصادی و موافقت ضمنی با حضور رسمی ایران در بحران‌های منطقه‌ای باعث شد جایگاه و قدرت ایران در منطقه فزونی یابد. ترغیب آمریکا به خروج از برجام که برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، مهم‌ترین این اقدامات بود.در این میان متغیر دیگری که به عنوان یک کاتالیزور خروج آمریکا از برجام را تسریع نمود، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بود. با ورود ترامپ به کاخ سفید، تحولی در سیاست خارجی آمریکا پدید آمد؛ به گونه‌ای که از دید او همکاری‌های بین‌المللی آمریکا باید کاملا گزینشی و مبتنی بر منافع ملی این کشور طراحی می‌شد و بر این اصل تأکید می‌شد که آمریکا باید حاضر باشد تعاملاتش را با هر کسی و هر کشوری که لازم باشد، قطع کند. درمورد برجام هم هدف او بازنگری و مذاکره مجدد معاهدات در راستای رسیدن به یک توافق بهتر و مطلوب‌تر برای آمریکاست؛ «دکترین خروج!» آمریکا در طول 3سال گذشته یا از قراردادهای مهم بین‌المللی خارج شده یا تهدید کرده که از آن‌ها خارج می‌شود؛ از جمله این پیمان‌ها می‌توان به «پیمان ترنس پاسیفیک»، «توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس»، «نفتا»، «یونسکو» و «برجام» اشاره کرد که عمده آن‌ها دستاوردهای دیپلماتیک دوران اوباماست. ترامپ سعی در اثبات این موضوع داشته است که مسیر اوباما در اداره سیاست خارجی کشور اشتباه بوده و او می‌خواهد عملکرد دولت قبلی را با تصمیمات جدید و عمدتا مخالف با آن، اصلاح نماید.
متغیر سومی که در ناکامی برجام تأثیر داشت، عملکرد و رفتار تناقض‌گونه ایران در فضای پسابرجام بود. کشورها معمولا در سیاست خارجی خود ترجیح می‌دهند با بازیگری تعامل داشته باشند که از ثبات رفتاری و هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری برخوردار باشد. تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی در بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و تفاوت بین مواضع اعلامی و مواضع اعمالی، سبب سلب اعتماد از طرف مقابل و نوعی سردرگمی در ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش سوءتفاهمات می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->