کشته شدن یک نظامی دیگر اسرائیل در کرانه باختری (۷ مهر ۱۴۰۴) آلمان: آماده مذاکره با ایران برای توافق جدید هستیم نامه عراقچی به همتایان خارجی خود در رد اقدام سه کشور اروپایی عارف: برنامه‌های دولت در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه نهایی شده است ادعای پادشاه اردن درباره حمایت گسترده عربی و اسلامی از طرح ترامپ درباره غزه ترامپ: مذاکرات پایان جنگ غزه در مراحل پایانی قرار دارد بیانیه سازمان ملل متحد درباره ۶ قطعنامه لغو شده و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران حضور ترامپ در جلسه غیرمعمول ژنرال‌ها و دریاسالاران تیراندازی و آتش سوزی در کلیسای ایالت میشیگان آمریکا (۶ مهر ۱۴۰۴) قالیباف: استفاده غرب از مذاکره، فریبی برای محدود کردن توان دفاعی ایران است تهدیدات آمریکا علیه ونزوئلا ادامه دارد حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۶ مهر ۱۴۰۴) پزشکیان: به مذاکره‌ای که ما را درگیر مشکلات جدید کند، تن نخواهیم داد ادعای جدید نتانیاهو درباره اورانیوم ذخیره شده ایران | مکان آن را به آمریکا می‌گوییم واکنش حماس به عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری استاندار خراسان رضوی: تلاش برای تعامل با دنیا ضرورتی انکارناپذیر است + فیلم لاوروف به گوترش درباره اسنپ‌بک نامه نوشت موضع جدید ضدایرانی وزیر خزانه‌داری آمریکا (۶ مهر ۱۴۰۴) قالیباف: برای رفع ناترازی انرژی‌ هرگونه اجبار و دستور خطا‌ست | منفعت اقتصادی مردم لحاظ شود کاروان نظامی آمریکا وارد شمال و شرق سوریه شد (۶ مهر ۱۴۰۴) راز شهادت نصرالله واکنش جلیلی به درخواست مناظره روحانی | گلابی‌های برجام چه شد؟ + فیلم زلنسکی از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استقبال کرد عملیات ضدصهیونیستی در کرانه باختری | یک نظامی اشغالگر زخمی شد + فیلم (۶ مهر ۱۴۰۴) حمله پهپادی یمن به «ایلات» در سرزمین‌های اشغالی + فیلم (۶ مهر ۱۴۰۴) ترامپ: یک فرصت واقعی برای ایجاد عظمت در خاورمیانه داریم قطع ارتباط گردان‌های القسام با دو اسیر اسرائیلی در غزه
سرخط خبرها

موقعیت ایران در فضای پسابرجام

  • کد خبر: ۴۶۸۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
موقعیت ایران در فضای پسابرجام
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد


روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام، نقطه آغازی شد بر اعمال فشارها و شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی علیه ایران. در عرصه بین‌المللی 2موضوع باعث ائتلاف و اتحاد کشورها با یکدیگر می‌شود؛ یکی «ادراک» آن‌ها از میزان تهدیدها و دیگری تصورشان از منافع مشترک. چنان‌چه دولتی احساس کند که موجودیت و منافعش از سوی دیگر بازیگران با تهدید روبه‌رو است، با تشکیل اتحاد با دیگر بازیگران سعی در ایجاد موازنه و مقابله با تهدید مربوط خواهد نمود. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر شکل‌گیری ائتلاف کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی با بازیگرانی چون اسرائیل و آمریکا در فضای پسابرجام، انگاره تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که هریک از آن‌ها با دلایل خاص خود بدان رسیده بودند. اهمیت این موضوع به حدی بود که آشکارا به چارچوب اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ شکل داد. احساس این بازیگران از افزایش عوامل قدرت‌ساز ایران در منطقه خاورمیانه در فضای پسابرجام، سبب شد تا آن‌ها برجام را نه عاملی در راستای رفع خطر جنگ و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه، بلکه آن را عامل تغییر توازن و افزایش بی‌ثباتی در منطقه تلقی نمایند. از نگاه این بازیگران، ایران پس از برجام به فرصت‌ها و مزایایی دست یافت که خواه ناخواه سبب افزایش نفوذ و قدرت آن در منطقه گردید؛ برداشته شدن موانع اقتصادی و موافقت ضمنی با حضور رسمی ایران در بحران‌های منطقه‌ای باعث شد جایگاه و قدرت ایران در منطقه فزونی یابد. ترغیب آمریکا به خروج از برجام که برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، مهم‌ترین این اقدامات بود.در این میان متغیر دیگری که به عنوان یک کاتالیزور خروج آمریکا از برجام را تسریع نمود، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بود. با ورود ترامپ به کاخ سفید، تحولی در سیاست خارجی آمریکا پدید آمد؛ به گونه‌ای که از دید او همکاری‌های بین‌المللی آمریکا باید کاملا گزینشی و مبتنی بر منافع ملی این کشور طراحی می‌شد و بر این اصل تأکید می‌شد که آمریکا باید حاضر باشد تعاملاتش را با هر کسی و هر کشوری که لازم باشد، قطع کند. درمورد برجام هم هدف او بازنگری و مذاکره مجدد معاهدات در راستای رسیدن به یک توافق بهتر و مطلوب‌تر برای آمریکاست؛ «دکترین خروج!» آمریکا در طول 3سال گذشته یا از قراردادهای مهم بین‌المللی خارج شده یا تهدید کرده که از آن‌ها خارج می‌شود؛ از جمله این پیمان‌ها می‌توان به «پیمان ترنس پاسیفیک»، «توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس»، «نفتا»، «یونسکو» و «برجام» اشاره کرد که عمده آن‌ها دستاوردهای دیپلماتیک دوران اوباماست. ترامپ سعی در اثبات این موضوع داشته است که مسیر اوباما در اداره سیاست خارجی کشور اشتباه بوده و او می‌خواهد عملکرد دولت قبلی را با تصمیمات جدید و عمدتا مخالف با آن، اصلاح نماید.
متغیر سومی که در ناکامی برجام تأثیر داشت، عملکرد و رفتار تناقض‌گونه ایران در فضای پسابرجام بود. کشورها معمولا در سیاست خارجی خود ترجیح می‌دهند با بازیگری تعامل داشته باشند که از ثبات رفتاری و هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری برخوردار باشد. تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی در بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و تفاوت بین مواضع اعلامی و مواضع اعمالی، سبب سلب اعتماد از طرف مقابل و نوعی سردرگمی در ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش سوءتفاهمات می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->