افشای جنایت هولناک خلبانان اسرائیلی در طول جنگ با ایران دمشق: هیچ توافقی با اسرائیل در کار نیست گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و آفریقای جنوبی سرلشکر موسوی هشدار داد: رژیم اسرائیل در صورت تکرار تجاوز، سیلی محکم‌تر از قبل خواهد خورد سرکنسول ترکیه در مشهد شهادت ایرانیان در حملات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد رسانه انگلیسی: حملات هدفمند ایران، اقتصاد اسرائیل را به ورطه سقوط کشانده است پاسخ قاطع و مستدل عراقچی به خانم کالاس درباره مفاد معاهده عدم اشاعه (ان‌پی‌تی) ادای احترام خاخام‌های ساکن انگلیس به شهدای ایرانی و تبریک پیروزی تهران بر رژیم اسرائیل روسیه از توقف ارسال تسلیحات کلیدی آمریکا به اوکراین استقبال کرد گروهان‌های قدس مسئولیت حمله موشکی به شهرک صهیونیستی سدیروت را بر عهده گرفت وزیر خارجه فرانسه علیه ایران تهدید کرد قطر و ایتالیا در تلاش برای دستیابی به توافقی گسترده‌تر با ایران آسوشیتدپرس: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان در ایران حضور دارند قالیباف: گنبد آهنین در مقابل قدرت موشکی ایران بی اثر شد محسن رضایی: رهبر انقلاب مستقیما عملیات علیه رژیم صهیونیستی را فرماندهی کردند علی لاریجانی: کار گروسی عامل جنایت دشمن شد ترامپ نامزد مسلمان انتخابات شهرداری نیویورک را «دیوانه کمونیست» خواند موضع جدید ترامپ درباره طرح کاهش مالیات‌ها حضور سران قوا در آیین بزرگداشت شهدای اقتدار در مصلی تهران| مقامات در مورد جنگ ۱۲ روزه چه گفتند؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۴) تکذیب توقف آموزش زبان روسی در مدارس جمهوری آذربایجان صدای انفجار‌های مهیب در حومه ادلب شنیده شد (۱۱ تیر ۱۴۰۴) آلمان به تعلیق همکاری ایران با آژانس واکنش نشان داد ممنوعیت تردد پرواز‌های عبوری بین المللی در آسمان مرکز و نیمه غربی کشور (۱۱ تیر ۱۴۰۴) وزیر کشور: تاکنون حدود ۴۰۰ هزار نفر از اتباع غیرمجاز به کشورشان بازگردانده شده‌اند (۱۱ تیر ۱۴۰۴) + فیلم جزئیات تیراندازی در گشت امنیتی منطقه تاریک دره همدان
سرخط خبرها

موقعیت ایران در فضای پسابرجام

  • کد خبر: ۴۶۸۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
موقعیت ایران در فضای پسابرجام
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد


روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام، نقطه آغازی شد بر اعمال فشارها و شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی علیه ایران. در عرصه بین‌المللی 2موضوع باعث ائتلاف و اتحاد کشورها با یکدیگر می‌شود؛ یکی «ادراک» آن‌ها از میزان تهدیدها و دیگری تصورشان از منافع مشترک. چنان‌چه دولتی احساس کند که موجودیت و منافعش از سوی دیگر بازیگران با تهدید روبه‌رو است، با تشکیل اتحاد با دیگر بازیگران سعی در ایجاد موازنه و مقابله با تهدید مربوط خواهد نمود. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر شکل‌گیری ائتلاف کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی با بازیگرانی چون اسرائیل و آمریکا در فضای پسابرجام، انگاره تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که هریک از آن‌ها با دلایل خاص خود بدان رسیده بودند. اهمیت این موضوع به حدی بود که آشکارا به چارچوب اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ شکل داد. احساس این بازیگران از افزایش عوامل قدرت‌ساز ایران در منطقه خاورمیانه در فضای پسابرجام، سبب شد تا آن‌ها برجام را نه عاملی در راستای رفع خطر جنگ و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه، بلکه آن را عامل تغییر توازن و افزایش بی‌ثباتی در منطقه تلقی نمایند. از نگاه این بازیگران، ایران پس از برجام به فرصت‌ها و مزایایی دست یافت که خواه ناخواه سبب افزایش نفوذ و قدرت آن در منطقه گردید؛ برداشته شدن موانع اقتصادی و موافقت ضمنی با حضور رسمی ایران در بحران‌های منطقه‌ای باعث شد جایگاه و قدرت ایران در منطقه فزونی یابد. ترغیب آمریکا به خروج از برجام که برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، مهم‌ترین این اقدامات بود.در این میان متغیر دیگری که به عنوان یک کاتالیزور خروج آمریکا از برجام را تسریع نمود، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بود. با ورود ترامپ به کاخ سفید، تحولی در سیاست خارجی آمریکا پدید آمد؛ به گونه‌ای که از دید او همکاری‌های بین‌المللی آمریکا باید کاملا گزینشی و مبتنی بر منافع ملی این کشور طراحی می‌شد و بر این اصل تأکید می‌شد که آمریکا باید حاضر باشد تعاملاتش را با هر کسی و هر کشوری که لازم باشد، قطع کند. درمورد برجام هم هدف او بازنگری و مذاکره مجدد معاهدات در راستای رسیدن به یک توافق بهتر و مطلوب‌تر برای آمریکاست؛ «دکترین خروج!» آمریکا در طول 3سال گذشته یا از قراردادهای مهم بین‌المللی خارج شده یا تهدید کرده که از آن‌ها خارج می‌شود؛ از جمله این پیمان‌ها می‌توان به «پیمان ترنس پاسیفیک»، «توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس»، «نفتا»، «یونسکو» و «برجام» اشاره کرد که عمده آن‌ها دستاوردهای دیپلماتیک دوران اوباماست. ترامپ سعی در اثبات این موضوع داشته است که مسیر اوباما در اداره سیاست خارجی کشور اشتباه بوده و او می‌خواهد عملکرد دولت قبلی را با تصمیمات جدید و عمدتا مخالف با آن، اصلاح نماید.
متغیر سومی که در ناکامی برجام تأثیر داشت، عملکرد و رفتار تناقض‌گونه ایران در فضای پسابرجام بود. کشورها معمولا در سیاست خارجی خود ترجیح می‌دهند با بازیگری تعامل داشته باشند که از ثبات رفتاری و هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری برخوردار باشد. تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی در بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و تفاوت بین مواضع اعلامی و مواضع اعمالی، سبب سلب اعتماد از طرف مقابل و نوعی سردرگمی در ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش سوءتفاهمات می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->