مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

سومین طرح تفصیلی مشهد در راه صحن علنی شورای شهر

  • کد خبر: ۴۶۸۷۹
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
سومین طرح تفصیلی مشهد در راه صحن علنی شورای شهر
تاکنون ۲ طرح تفصیلی در حوزه جنوب غرب و جنوب شرق مشهد تأیید و تصویب و به کمیسیون ماده ۵ فرستاده شده است
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ در جلسه دیروز کمیسیون‌های پنج‌گانه شورای شهر متشکل از کمیسیون معماری و شهرسازی، کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی، کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، کمیسیون خدمات‌شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه، آخرین چکش کاری‌ها درباره طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد هم انجام شد و درنهایت اعضای این کمیسیون‌ها برای یکی از مهم‌ترین طرح‌های تفصیلی شهر مشهد به جمع‌بندی مشترک رسیدند. شهر مشهد دارای ۷ طرح تفصیلی است که تاکنون ۲ طرح تفصیلی در حوزه جنوب‌غرب و جنوب‌شرق به تأیید و تصویب شورای اسلامی شهر مشهد رسیده و به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده است و به احتمال زیاد اعضای پارلمان شهری مشهد طرح تفصیلی حوزه مرکزی را نیز در جلسه علنی آینده این شورا بررسی خواهند کرد.
 
در همین زمینه، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه طرح‌های تفصیلی برای بررسی با محوریت کمیسیون شهرسازی و معماری به ۴ کمیسیون دیگر نیز ارجاع داده می‌شود، اظهار کرد: کمیسیون‌های برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی، عمران، حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه و خدمات‌شهری، بهداشت، سلامت و محیط‌زیست بررسی خود را روی این طرح‌ها انجام می‌دهند و درنهایت با تشکیل کمیسیونی مشترک با محوریت حوزه شهرسازی و معماری نظریه نهایی آماده خواهد شد. محمدهادی مهدی‌نیا افزود: در همین راستا روز گذشته این کمیسیون‌های پنج‌گانه جلسه‌ای مشترک تشکیل دادند.
 
وی بیان کرد: در روز‌های آینده کمیسیون شهرسازی و معماری نظریه نهایی طرح تفصیلی حوزه مرکزی را خواهد نوشت و اگر نقشه‌ها و دفترچه ضوابط هم آماده شود به احتمال ۹۰ درصد این طرح برای جلسه علنی بعدی شورا به صحن ارسال خواهد شد. مهدی‌نیا در ادامه به دلایل طولانی شدن بررسی این طرح در کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری مشهد، با اجازه شورای شهر، ارسال طرح بعدی تفصیلی را یک‌ماه به تعویق انداخت، برای بررسی این طرح که یکی از طرح‌های مهم شهر مشهد است، زمان بیشتری در اختیار ما قرار گرفت و همین موضوع سبب شد تا علاوه بر رعایت آیین‌نامه‌های بهداشتی، با کم کردن افراد حاضر در جلسه و افزایش تعداد جلسات، موضوع طرح تفصیلی حوزه مرکزی مشهد با دقت بیشتری بررسی شود.


توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد حوزه مرکزی در طرح پیشنهادی

وی با بیان اینکه بافت مرکزی شهر مشهد ۸۰۰ هکتار است، ادامه داد: حوزه مرکزی مشهد دارای ویژگی‌های خاصی است. وجود بخش اعظمی از بافت‌های تاریخی شهر، وجود بخش اعظمی از کاربری‌های اقتصادی و درمانی شهر و وجود خیابان ارگ به‌عنوان نقطه شروع شهرسازی نوین در شهر مشهد از ویژگی‌های این بافت محسوب می‌شود که هم مشاور و هم اعضای شورا سعی کرده‌اند ویژگی‌های منحصربه‌فرد این بافت را در دل طرح تفصیلی حوزه مرکزی بیاورند.

این عضو شورای شهر توجه به مسائل اقامتی و سکونتی بافت پیرامون اطراف حرم مطهر رضوی و وجود بافت‌های مهم نظیر بازار سرشور و خیابان آیت‌ا... خامنه‌ای را از دیگر موضوعات مهم در این طرح بیان و تأکید کرد: همچنین بخش زیادی از افراد ساکن در بافت مرکزی در سال‌های گذشته از این منطقه نقل مکان کرده‌اند و به همین واسطه شاهد کاهش جمعیت ساکن در این بافت هستیم. از همین رو از مشاور طرح خواستیم موضوعات مربوط به سکونت‌پذیری در این بافت را مدنظر قرار دهد. این موضوع هم جزو اولویت‌های مشاور طرح و هم جزو اولویت‌های اعضای شورای شهر مشهد بوده است. وی افزود: درنهایت برخی مواردی که ما از مشاور خواستیم، مشاور نیز به طرح اضافه کرد، اما برخی موارد که به طرح اضافه نشد، در نظریه آمده است و با تأکید بیشتری به کمیسیون ماده ۵ خواهد رفت.


طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب به شورا ارسال شد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد در ادامه با بیان اینکه شهرداری، طرح تفصیلی حوزه شمال‌غرب را نیز به شورا ارسال کرده است، تصریح کرد: این حوزه نیز نیازمند حل شدن موضوعاتی نظیر حریم شهر مشهد و حوزه اختلافی ۲ شهرستان مشهد و طرقبه‌شاندیز است. وی افزود: ما پیگیر حل این مشکلات هستیم و پیشنهاد‌های خود را ارائه خواهیم داد، اما تصمیم‌گیری برای مغایرت‌های احتمالی با تقسیمات کشوری برعهده مراجع بالاتر همچون کمیسیون ماده ۵ و شورای برنامه‌ریزی استان خواهد بود. مهدی‌نیا با بیان اینکه امیدواریم شهرداری مشهد در زمان‌های تعیین‌شده، ۲ طرح تفصیلی دیگر را هم به شورا ارسال کند، ادامه داد: نگرانی ما خلع‌ید مشاور یکی از طرح‌های تفصیلی از سوی شهرداری است و امیدواریم که این اتفاق سبب نشود که در زمان‌بندی مشکلاتی ایجاد شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->