شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

مشارکت، امنیت و سلامت

  • کد خبر: ۴۷۳۵۹
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
مشارکت، امنیت و سلامت
سرهنگ عبدالرضا مجیدی - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌رضوی
تکاپوی امنیت یکی از مهم‌ترین کنش‌ها و انگیزه‌های انسانی است و قدمتی طولانی‌تر از مفهوم «اجتماع» و «جامعه» دارد. جست‌وجوی امنیت در زندگی انسان‌ها با جان و هستی‌شان عجین و تداوم حیات در پرتو آن معنا شده است، زیرا بشر از همان روز‌های نخستین زندگی‌اش پی به اهمیت مراقبت از خود برد و با درک این حساسیت، طبیعت را برای حفظ و ایمنی خود به‌مشارکت طلبید. با گسترش زندگی اجتماعی در ادوار مختلف، توجه به ۲ مقوله مهم و حیاتی آموزش و مشارکت برای رسیدن به امنیت، رویکرد جدی به‌خود گرفت و امروز نیز این مؤلفه‌ها به‌عنوان زیرساخت حیاتی بشر در دنیای مدرن اطلاعات و ارتباطات جایگاه ویژه‌ای دارد. در این سازوکار، سازمان‌ها برای مبادله و ترکیب دانش با استفاده از سرمایه‌های اجتماعی سعی می‌کنند در بستر آموزش‌های به‌روز و نیازسنجی‌شده و با تکیه بر اعتماد عمومی، از مشارکت‌های همگانی برای پیشبرد تکلیف‌ها و مأموریت‌هایشان بیشترین بهره را ببرند. خداوند تبارک و تعالی در قرآن مجید می‌فرماید که یکی از اهداف استقرار حاکمیت خدا و استخلاف صالحان و طرح کلی امامت، تحقق امنیت است و بر این اساس می‌توانیم به اهمیت هرچه بیشتر آموزش و مشارکت پی ببریم. پرواضح است که نگاه به امنیت، حوزه‌ای تخصصی و گسترده دارد و امنیت از منظر‌های مختلف مورد مطالعه قرار گرفته است.

امنیت از منظر درونی و بیرونی به امنیت عینی و ذهنی، از منظر قلمرو جغرافیایی به امنیت ملی و منطقه‌ای و جهانی و از منظر عناصر ذی‌نفع به امنیت فردی و عمومی و از منظر موضوع به امنیت جانی و مالی و شغلی و سیاسی و قضایی و فرهنگی و اجتماعی و امنیت مرز‌ها تقسیم‌بندی می‌شود. امنیت به‌معنای درست آن، فضایی را ایجاد می‌کند که در آن فرد یا افراد خود را در وضعیتی آسیب‌پذیر احساس نمی‌کنند و تهدیدی متوجه آن‌ها نیست و فقط ابزار رفع تهدید در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در واقع در دنیای امروزی و زندگی پیچیده ماشینی، نگاه به مسائل و آسیب‌های امنیتی باید از زوایای مختلفی صورت گیرد. از بیان آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند اعتیاد به موادمخدر، سرقت، قتل، نزاع‌های خیابانی، فرار از خانه، قاچاق موادمخدر و... گرفته تا بررسی روابط‌انسانی میان اقشار مختلف جامعه و اتفاق‌ها و وقایع متأثر از این مسائل و معضلات و همچنین هرج‌ومرج، تروریسم، تهاجم فرهنگی و... همه می‌توانند به‌عنوان موضوعات درخور توجه در حوزه مسائل امنیتی، بررسی و تبیین شوند.

اینک نیاز به امنیت، اعم از امنیت اجتماعی، روانی، اخلاقی و جسمانی از جمله نیاز‌های ضروری شهروندان است که در جامعه ما بخشی از مسئولیت حفظ و بسط و گسترش آن به نیروی‌انتظامی واگذار شده است و پلیس با برخورداری از ظرفیت‌های مختلف و مداخله کارآمد و اثربخش در پیشگیری و مقابله با ناهنجاری و انحراف‌ها، کژکارکرد‌های اجتماعی را از میان برمی‌دارد.

آنچه در تهاجم فرهنگی و جبهه جنگ نرم دشمنان در این برهه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، مفهوم امنیت اخلاقی و تهدید‌های پیش‌روی آن در فضای مجازی و عینی جامعه و موضوع دیگر تهدید‌های مخرب اقتصادی است که دشمن در این اهداف سعی می‌کند پای‌بندی و تعهد مردم در حوزه اعتقادات و باور‌های زیربنایی جامعه را به کمترین حجم و اندازه مورد نظر کاهش دهد.

شیوع کرونا، احساس امنیت در حوزه سلامت را نیز بیش از هر زمان دیگری در جامعه انسانی به‌عنوان یک نیاز اساسی روشن ساخته است و با گسترش این بیماری، می‌بینیم که مردم دنیا به ارزش و قیمت ۲ نعمت امنیت و سلامتی و ضرورت پاسداشت آن‌ها پی برده‌اند.

امســــــال در هفته بزرگـــداشت نیروی‌انتظامی که هم‌زمان با ماه ربیع‌الاول و با شعار «با هم برای امنیت و سلامت» برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی در اختیار داریم تا زمینه‌های ارتقای سطح و مطالعه نیاز‌های آموزشی و توسعه مشارکت‌های آگاهانه عمومی برای بهره‌مندی از نعمت‌های ارزشمند امنیت و سلامتی را بازشناسی کنیم و باید از روزنامه وزین شهرآرا که همیشه بازوی توانمند نیروی‌انتظامی و یار و یاور پلیس خراسان‌رضوی در عرصه انجام تکلیف‌ها و مأموریت‌ها، مرجع مطالبات به‌حق مردمی و رسانه‌ای فعال در حوزه اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ قانون‌مداری و بهزیستی اجتماعی است نیز قدردانی داشته باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->