«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

آنچه باید درباره «مومو» و چالش خطرناکش بدانید

  • کد خبر: ۴۷۶۳۱
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
  • ۱
آنچه باید درباره «مومو» و چالش خطرناکش بدانید
این روز‌ها چالش «مومو» به یکی موضوعات داغ در شبکه‌های اجتماعی و صفحات اینترنت تبدیل شده است. به‌خصوص که این چالش به داخل ایران هم نفوذ کرده است و در روز‌های اخیر شایعه‌هایی درباره خودکشی یک کودک یازده‌ساله اهوازی به‌علت چالش مومو منتشر شد؛ خبری که نه تأیید شد و نه تکذیب.
شهرآرانیوز - داستان چالش مومو به‌تازگی در فضای‌مجازی کشور ما مطرح شده است، اما داستان این چالش در کشور‌های دیگر به تابستان ۲ سال پیش، یعنی سال۲۰۱۸، بازمی‌گردد. مومو یک عروسک ژاپنی با چهره‌ای بی‌روح و ترسناک است که آدم را یاد ارواح سرگردان فیلم‌های ترسناک می‌اندازد. داستان چالش مومو اولین‌بار مرتبط با ویدئو‌های بارگذاری‌شده در یوتیوب مطرح و گفته شد که از طریق این ویدئو‌ها از نوجوانان دعوت می‌شود با شماره‌ای در واتس‌آپ تماس بگیرند و مطابق دستور عمل کنند.
 
«مومو» مدعی می‌شود که اطلاعات شخصی مخاطبش، ازجمله نشانی محل سکونت او را دارد و در صورت اجرانکردن خواسته‌های او، حتی می‌تواند جانش را تهدید کند. دستورات داده‌شده به نوجوانان هم طبق ادعا‌ها برای انجام کار‌های خطرناک بود و شامل آسیب به خود می‌شد. درست مثل چالش «نهنگ آبی» که چندسال قبل سروصدای زیادی به‌پا کرد.
 
چالش مومو سروصدای زیادی در فضای مجازی به‌پا کرد، اما هیچ ردپایی از آن در واقعیت پیدا نشد. درواقع بعد از گذشت چندماه از آغاز این شایعه‌ها، مشخص شد که این چالش از اساس دروغ است، یا دست‌کم به این شکلی که ادعا می‌شود، نیست. در کشور ما این چالش با تأخیری دوساله سروصدا به‌پا کرده است.
تا امروز برخی رسانه‌ها درباره آن صحبت کرده و هشدار داده‌اند، اما اگر بخواهیم واقعیت‌ها را در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد این داستان در کشور ما هم اصلا مسئله شایعی نیست و تا این لحظه هیچ موردی که نشان دهد چنین چالشی وجود خارجی دارد و باید به‌عنوان یک والد نگران آن باشیم، وجود ندارد. البته باید مراقب بود. چون این چالش فرصت سوءاستفاده، آزار یا شوخی اشتباه برخی را فراهم کرده است.

 

مومو ایرانی رسید

پلیس فتا در هفته‌های اخیر با ماجرایی روبه‌رو شده است که شاید نمونه خارجی نداشته باشد: «مومو‌های ایرانی». گویا گروهی از مجرمان سایبری با سوءاستفاده از نگرانی عمومی درباره چالش «مومو»، عکس مومو را روی پروفایل خود در واتس‌آپ می‌گذارند و برخی کاربران را تهدید می‌کنند. چندروز قبل پلیس فتای استان هرمزگان جزئیات یکی از این مزاحمت‌ها را در اختیار رسانه‌ها گذاشت. «فردی با هویت معلوم به پلیس فتا مراجعه و اعلام کرد دارنده اکانت واتس‌آپی که تصاویر پروفایل آن عروسکی به نام مومو است، به ارسال پیام بازی برای فرزندم اقدام کرده، اما پس از مخالفت پسرم برای ادامه بازی، صاحب اکانت اطلاعات خصوصی از خانواده ما را ارائه کرده و با تهدیدات مکرر پسرم را به ادامه بازی مجاب کرده و این موضوع باعث ترس و دلهره در میان خانواده ما شده است. پس از اقدامات پلیسی و ردجویی‌های فنی، متهم شناسایی شد و ضمن هماهنگی‌های قضایی، نام‌برده به این پلیس احضار شد. متهم گفت در گروه دورهمی با حضور دوستان در واتس‌آپ، مطالبی درباره مومو خواندم. به بهانه شوخی با پسرعمه (شاکی) همراه با چندنفر از دوستانم با شماره‌های موقت خارجی، اکانت‌های واتس‌آپی ایجاد کردیم و تصاویر پروفایل آن را «مومو» گذاشتیم و به او پیام چالش وحشت دادیم و قصد ما از این کار فقط شوخی بوده است؛ بنابراین سرگروه و ۶نفر از دوستان او شناسایی شدند و اقدامات قضایی برای رسیدگی به این پرونده ویژه در حال انجام است.»

 

لپ کلام

درباره چالش مومو ۲ موضوع مشخص است؛ اینکه چالش اصلی را یک ربات و هوش مصنوعی مدیریت می‌کند. برای شروع هم ما و شما باید به اکانت واتس‌آپی این ربات پیام بدهیم. پس تا وقتی خودمان به سمت این چالش خطرناک نرویم، مشکلی برایمان پیش نمی‌آید و باید بدانید جدی‌ترین آسیب این چالش بعد از لطمه‌های روحی، خطر هک شدن گوشی است. پس اگر بدون اینکه به ربات خاصی پیام داده باشید، دیدید که اکانتی با شکل یا اسم «مومو» به شما پیام می‌دهد، بدانید به پست شیادان سایبری خورده‌اید و خیلی زود موضوع را به پلیس فتا گزارش دهید. جواب پیام‌ها را ندهید و شماره مزاحم را بلاک کنید. این اطلاعات را حتما با دانش‌آموزان و نوجوانان که طعمه‌های اصلی این بازی کثیف هستند، به اشتراک بگذارید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فاطمه زهرا قاسمی فر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
آخر زمان آمد
یا ابوالفضل
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->