زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به رمان «کلکسیونر» اثر جان فاولز

  • کد خبر: ۴۷۶۶۴
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
نگاهی به رمان «کلکسیونر» اثر جان فاولز
«کلکسیونر» داستان عشق جوانی عجیب و غریب به نام فردریک است به دختری به نام میراندا. عاشقی که دختر موردعلاقه خود را بیهوش و زندانی می‌کند تا هر روز او را ببیند بدون اینکه خیالات ناشایستی را در ذهن بپروراند.
عباس پور احمدی | شهرآرانیوز - «بعضی‌ها ممکن است بگویند که تو فقط یک قطره ای، عهد شکستنت یک قطره است، اهمیتی ندارد. ولی کُل شَرِ دنیا از همین قطرات ریز به وجود آمده. احمقانه است حرف زدن در باب بی اهمیتی قطرات کوچک. قطرات ریز و اقیانوس یک چیزند.» این عباراتْ بریده‌ای از رمان مشهور «کلکسیونر» است؛ دومین رمان جان فاولزِ انگلیسی که در سال ۱۹۶۰ میلادی در چهار هفته نوشته، اما طی چهار سال بار‌ها بازنویسی شد تا به مرحله چاپ رسید. این اثر اگرچه پس از رمان «مجوس» فاولز به نگارش درآمد، پیش از آن چاپ شد و نام نویسنده اش را بر سر زبان‌ها انداخت. همچنین آن را یکی از نخستین کتاب‌ها در ژانر تریلر روان شناسانه دانسته اند. «کلکسیونر» داستان عشق جوانی عجیب و غریب به نام فردریک است به دختری به نام میراندا. عاشقی که دختر موردعلاقه خود را بیهوش و زندانی می‌کند تا هر روز او را ببیند بدون اینکه خیالات ناشایستی را در ذهن بپروراند.
 
داستان در سه بخش روایت می‌شود. بخش اول به زندگی راوی یعنی فردریک می‌پردازد که برای خواننده، زندگی دشوار و تنیده در تنهایی خود و برنده شدنش در یک جایزه و ربودن میراندا و انتقال او را به خانه‌ای در حومه شهر لندن شرح می‌دهد. این روایت با توصیفاتی واقعگرایانه و ساده و دلنشین شکل می‌گیرد.

راوی بخش دوم میرانداست که با توصیف زندگی خود و تعاملش با دیگران پیش می‌رود. این بخش گاه خسته کننده می‌شود.
 
در بخش پایانی، دوباره راوی فردریک است که ادامه ماجرا را تا پایان آن بیان می‌کند. جذابیت اصلی داستان در شخصیت و خمیرمایه شخصیت جوان و عجیب و غریب آن و نگاهش به عشق است. فردریک ملغمه‌ای از محرومیت‌های روانی، تنهایی، کمبود محبت و نگاه کمال گرای در عین انزواست. استفن کینگ رمانی به نام «میزری» با داستانی مشابه «کلکسیونر» دارد و در آن به این اثر جان فاولز ارجاع می‌دهد.
 

بریده‌ای دیگر از کتاب را بخوانید:

 
«.. فقر مجبورشان می‌کند غرور و خصایل خوب را در چیز‌هایی به جز پول جست وجو کننـد. ولـی وقتی دستشـان به پول می‌رسـد نمی‌دانند با آن چه کننـد. کُل فضایل قدیمـی را، کـه در واقـع فضایـل واقعی نبوده انـد، از یاد می‌برند. فکـر می‌کنند تنها فضیلت پولِ بیشـتر درآوردن و خرج کردن اسـت. نمی‌توانند تصـور کنند آدم‌هایی هستند که پول برایشان هیچ است. اینکه زیباترین چیز‌ها مستقل اند از پول.»
 

«کلکسیونر» را نشر چشمه در ۳۱۱ صفحه با برگردان فارسی پیمان خاکسار انتشار داده است. طبق توضیحات ناشر، چندین اقتباس سینمایی و تئاتری از این رمان صورت گرفته است.
 
 

 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->