وقتی «برمودا» رازهای کامران نجف‌زاده را هم افشا می‌کند! تمساح خونی و سال گربه زیر سایه «مست عشق» «لوران کانته» کارگردان فیلم کلاس درگذشت فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات نگاهی به مضمون بهار در شعر معاصر «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش
سرخط خبرها

درباره کتاب «دیو‌های خوش‌پوش» گلی ترقی

  • کد خبر: ۴۷۹۳۵
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
درباره کتاب «دیو‌های خوش‌پوش» گلی ترقی
تازه‌ترین کتاب گلی ترقی مجموعه داستانی است به نام «دیو‌های خوش‌پوش» که انتشارات نیلوفر به چاپ رسانده است. اگر دوست دارید کتابی بخوانید که حال‌و‌هوای این روزهایتان را عوض کند، به سراغ این مجموعه داستان دلچسب بروید. «دیو‌های خوش‌پوش» مانند سایر آثار گلی ترقی قلمی روان و جذاب دارد، از طنزی ظریف برخوردار است و ویژگی‌های زنانه معتدلی دارد.
الهام یوسفی | شهرآرانیوز - اگر اهل خواندن داستان ایرانی باشید، در میان داستان‌نویسان معاصر ایران، نام گلی ترقی را شنیده یا دست‌کم یکی از آثار این نویسنده را خوانده اید. این نویسنده سال‌هاست در خارج از ایران زندگی می‌کند، اما داستان‌هایش بسیار بیش از حد انتظار حال‌و‌هوای ایرانی دارد. گلی ترقی سال‌های جوانی‌اش را به خواندن فلسفه در خارج از ایران گذرانده و آن فلسفه‌خوانی نیمه‌کاره بعد‌ها اثرش را بر داستان‌های او گذاشته است. او از همان سال‌های دور نوشتن را دوست داشت و آن را دنبال می‌کرد. از آثار او می‌توان به «بزرگ بانوی روح من»، «اتوبوس شمیران»، «خانه‌ای در آسمان»، «من هم چه‌گوارا هستم»، «اتفاق»، «جایی دیگر»، «دو دنیا» و «فرصت دوباره» اشاره کرد. تازه‌ترین کتاب او مجموعه داستانی است به نام «دیو‌های خوش‌پوش» که انتشارات نیلوفر به چاپ رسانده است. اگر دوست دارید کتابی بخوانید که حال‌و‌هوای این روزهایتان را عوض کند، به سراغ این مجموعه داستان دلچسب بروید.
 
این کتاب ۶ داستان دارد که نام کتاب از عنوان یکی از آن‌ها گرفته شده است. کتاب «دیو‌های خوش‌پوش» مانند سایر آثار گلی ترقی قلمی روان و جذاب دارد، از طنزی ظریف برخوردار است و ویژگی‌های زنانه معتدلی دارد. «دیو‌های خوش‌پوش» در واقع سفری به گذشته است، سفری شیرین با حال و هوای نوستالژیک در روز‌های ازدست‌رفته قدیم. انسان‌ها روابطشان، احساساتشان و مفاهیمی، چون مرگ و زندگی روح کهنی دارد، روحی از زندگی که مدت‌هاست به دست فراموشی سپرده‌ایم و گلی ترقی از فاصله جغرافیایی دور هنوز در آن زندگی می‌کند و قادر است آن را برایمان به تصویر بکشد، آن هم به شکلی زیبا و لذت‌بخش. به عبارت دیگر، داستان‌های این کتاب بخشی ازدست‌رفته از زندگی گلی ترقی است. او چیز‌های زیادی از کودکی و زندگی در ایران به یاد می‌آورد، قادر است آن‌ها را به‌خوبی بپروراند و مفاهیمی تازه بیرون بکشد. در کتاب «دیو‌های خوش‌پوش» و داستان‌های به‌نسبت کوتاه آن، آدم‌ها، رفتارهایشان و رابطه‌هایشان طوری است که دیگر امروز آن را تجربه نمی‌کنیم. با خواندن این کتاب، دلمان برای آن آدم‌ها تنگ می‌شود، برای نگاه کردن به زندگی‌ها آن‌گونه که پیش از زیستن در جهان مجازی تجربه‌اش می‌کردیم. دلمان برای مادربزرگ‌هایمان و خانه‌هایشان تنگ می‌شود، برای دایی‌های بزرگ، عمه‌های ایرادگیر و دختر دایی‌ها و پسر‌دایی‌هایی که هم‌بازی ما بودند در کوچه و خیابان. گلی ترقی ما را به بخشی ازدست‌رفته از زندگی‌مان می‌برد. نمی‌توان شخصیت کتاب‌های او را دوست نداشت و از کنارشان عبور کرد. قصه‌های او ساده، اما عمیق و دوست‌داشتنی‌اند.
 
 

کتاب‌های دیگر
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->