طالبان: ۶۰ شهروند خارجی در افغانستان زندانی هستند زنگ خطر سازمان پزشکان بدون مرز در غزه به صدا درآمد حاجی‌زاده: اسرائیل بعد از حمله به سفارت به التما‌س افتاد کدام نامزد‌های انتخاباتی قرار است ۶ تیر ماه به مشهد بیایند؟ لاوروف: افغانستان هنوز هم سرچشمه تهدیدات تروریستی است وزیر کشور خطاب به نامزدها: آقایان آمار اشتباه از دولت سیزدهم به مردم ندهند زمان حضور امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در مشهد برای سخنرانی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مشخص شد رهبر معظم انقلاب خطاب به نامزدها: جایز نیست حرف‌هایی صادر بشود که کشور را دشمن‌شاد کند + فیلم استقرار ۴ هزار و ۵۶۷ شعبه اخذ رأی در خراسان‌رضوی | اخذ رأی فقط با شناسنامه یا کارت‌ملی انجام می‌شود + فیلم ارتش یمن از شهپاد «طوفان ۱» رونمایی کرد + جزئیات معاون دادستان خراسان‌رضوی: نشر اکاذیب از جرائم غیرقابل‌گذشت در حوزه انتخابات است انتقاد نمایندگان از روند پرداخت تسهیلات بانکی خرد و اشتغال رهبر معظم انقلاب: قوه قضاییه باید با شجاعت و بدون ملاحظه عدالت را اجرا کند | نامزدها از اظهارات دشمن شادکن پرهیز کنند + فیلم برنامه تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در صداوسیما (۲ تیر ۱۴۰۳) سازمان ملل: پوتین به زودی طالبان را از فهرست گروه تروریستی خارج می‌کند پخش زنده مناظرات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در بوستان‌های مشهد + فیلم گزارش کامل از سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم (۱ تیر ۱۴۰۳) استعفای مقام ارشد آمریکایی در اعتراض به جنگ غزه
سرخط خبرها

درباره حاشیه‌های فراوانی که دو نامزد انتخابات آمریکا به‌ راه انداخته‌اند

  • کد خبر: ۴۸۹۹۴
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
درباره حاشیه‌های فراوانی که دو نامزد انتخابات آمریکا به‌ راه انداخته‌اند
بین این سروصدا‌ها برای نپذیرفتن شکست و عقده گشایی ها، انگار بایدن و ترامپ طرف قرار نیست سکوت کنند و ماجرا‌ها احتمالا از این هم پیچیده‌تر خواهد شد. چیزی هم که برای ما در این سوی دنیا مانده، یاد گرفتن نام چند ایالت آمریکاست، به علاوه کمی هیجان و البته مقادیر زیادی طنز!
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ بدترین سناریو برای شب بیداران و توئیت‌بازان و خبرنگارانی که مسئولیت پوشش لحظه به لحظه انتخابات آمریکا را بر عهده داشتند، همین اتفاقی است که در سه چهار روز اخیر شاهد آن بودیم. در زمان نگارش این کلمات تقریبا می‌توان جو بایدن را رئیس جمهور آینده آمریکا دانست، اما هنوز هم هیچ چیز قطعی نیست.
 
در ایالات متحده‌ای که همیشه بعد از سه شنبه بزرگ، دقیقا در بامداد چهارشنبه، نامزد برنده سخنرانی پیروزی اش را انجام می‌داد و کاندیدای بازنده شکست را می‌پذیرفت و در جمع هوادارانش با تلخی به نامزد برنده تبریک می‌گفت، حالا با گذشت ۳ روز از انتخابات، هنوز هیچ چیز صددرصد معلوم نیست. دلیل این اتفاق هم شیوع ویروس کرونا و بالا رفتن تعداد آرای پستی و سخت بودن شمارش آن است.
 
اما ماجرای این روز‌های شبکه‌های اجتماعی ایران و دنیا، نه فقط این تأخیر گریزناپذیر که واکنش نامزد‌ها و طرف داران آنان به نتیجه احتمالی انتخابات است. واکنش‌هایی که جنبه جدیدی از سیاست در ایالات متحده را نشان می‌دهد. جنبه‌هایی که ترکیبی از طنز و ترس و ابهام اند و در مطلب پیش رو به آن می‌پردازیم.


از همان اول معلوم بود!

وقتی یک سر انتخاباتی در هر جای دنیا دونالد ترامپی باشد که بیشتر از مصاحبه‌های رسمی و سخنرانی‌های عمومی، در توئیتر و با بزرگ و کوچک نوشتن کلمات به مسائل واکنش نشان می‌دهد و برخی انتصاب‌ها و اخراج کردن هایش را نه در اتاق بیضی کاخ سفید که وسط توئیتر اعلان رسمی می‌کند، بعید نبود که اوضاع در نیمه‌های آبان (اوایل نوامبر) در فضای مجازی به این راحتی‌ها سپری شود و این ناراحتی مجازی به کف خیابان‌ها نرسد. به خصوص که در مقابل او دموکراتی قرار دارد که بنا ندارد خیلی از در صلح و با ادبیات دیپلماتیک معمول سران دنیا با ترامپ روبه رو شود.
 
جو بایدن برای وارد شدن به رینگ انتخابات آمریکا، لباس سیاست مدار کهنه کار آرام را از تن به در کرد و در مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی درست مثل ترامپ سفت و سخت حمله می‌کرد، از هیچ کدام از حرف هایش کوتاه نمی‌آمد و منطق را در گوشه‌ای گذاشته بود تا شاید بعد از پیروزی در انتخابات آن را بردارد!

حالا از «خفه شو» گفتن جو بایدن به ترامپ که به گیفی در اپلیکیشن‌های پیام رسان تبدیل شده، تا بزرگ نوشتن حروف به سیاق ترامپ به عنوان نوع جدیدی از نگارش، انتخابات آمریکا خیلی از مناسبات ارتباطات مجازی ما را تغییر داده است، اما انفجار اینترنتی درست ۲۴ ساعت بعد از انتخابات شروع شد!


سروصدا!

دونالد ترامپ، وقتی که هنوز آرای بسیاری از ایالت‌ها نامشخص بود و در ایالت‌هایی که ترامپ جلو بود، هنوز شمارش آرا به پایان نرسیده بود، خود را برنده انتخابات دانست و هر نتیجه‌ای غیر از این را تقلب خواند. او در حرف هایش درخواست توقف شمارش آرا را کرد و گفت نمی‌شود ساعت ۴ صبح یک رأی را در گوشه‌ای پیدا کنند و بشمارند! او بلافاصله توئیتی با این مضمون منتشر کرد: «شمارش را متوقف کنید!» در آن سو جو بایدن نه به شدت و تندوتیزی ترامپ، اما با فاصله‌ای اندک از او نطقی انجام داد و به طور تلویحی خود را پیروز انتخابات دانست و درخواست کرد که آرا تا پایان شمرده شود.
 
طرف داران او هم بلافاصله هشتگی با عنوان «همه‌آرا را بشمرید» ترند کردند. حالا آدم‌هایی کف خیابان‌های آمریکا و جلو ستاد‌های شمارش آرا جمع شده اند و عده‌ای شان از مسئولان می‌خواهند که دیگر نشمارند و عده‌ای می‌گویند تا آخر بشمار! در این بین در اتفاقی عجیب وغریب بعضی از شبکه‌های تلویزیونی اصلی آمریکا نطق دوم ترامپ بعد از انتخابات را از میانه قطع کردند. چون حرف هایش را گمراه کننده و توهین کننده به نهاد انتخابات تشخیص داده بودند. خبرنگار سی ان ان در همین باره توئیت کرده است که: «این رئیس جمهور آمریکاست. این قدرتمندترین انسان دنیاست که می‌بینیم مثل یک لاک پشت چاق برعکس روی زمین افتاده است و زیر آفتاب داغ دست وپا می‌زند و می‌داند که دوره اش تمام شده است.» توئیتر هم بعضی از توئیت‌های ترامپ را با برچسب احتمال گمراه کننده بودن منتشر می‌کند.
 
البته که مشکل رسانه‌های رسمی با دونالد ترامپ مشکلی سابقه دار است و ترامپ در دور اول با حمله به همین نهاد‌های رسمی خبری توانست آرای بعضی آمریکایی‌ها را جلب کند، اما در این دور انگار همه دست به دست هم دادند تا ۴ سال توهین و تحقیر و پاسخگو نبودن ترامپ را تلافی کنند. عکاسی از زاویه‌ای عجیب که کلمه EXIT به معنی خروج، کنار صورت ترامپ باشد، از او عکس می‌گیرد و کاریکاتوریستی تصویر او را درحالی که با اسلحه در کاخ سفید سنگر گرفته است، نشان می‌دهد. حتی گرتا تونبرگ، دختر فعال محیط زیستی، توئیت پارسال ترامپ علیه خودش را موبه مو کپی کرده و فقط نام خودش را به جای ترامپ نوشته است: «مسخره است. دونالد باید روی مهارت کنترل خشمش کار کند. به او پیشنهاد می‌کنم با دوستانش وقت بگذراند و بعد یک فیلم کلاسیک ببیند. آرام باش دونالد، آرام!»

بین این سروصدا‌ها برای نپذیرفتن شکست و عقده گشایی ها، انگار هیچ کدام از ۲ طرف قرار نیست سکوت کنند و ماجرا‌ها احتمالا از این هم پیچیده‌تر خواهد شد. چیزی هم که برای ما در این سوی دنیا مانده، یاد گرفتن نام چند ایالت آمریکاست، به علاوه کمی هیجان و البته مقادیر زیادی طنز!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->