برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

دانایی پیدا شود و پاسخ این پرسش را بدهد

  • کد خبر: ۴۹۲۰۳
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
دانایی پیدا شود و پاسخ این پرسش را بدهد
بهروز فرهمند - روزنامه‌نگار
بگذارید همین اول کار و سرچراغی، سمت‌وسوی خودم را روشن کنم و بگویم کجای ماجرا ایستاده‌ام؛ اینکه سخت باور دارم که گرفتاری‌های سرزمینم با یک «جو همت» کم می‌شوند و نه با یک «جو بایدن»! اگر شما نیز این فرض را بپذیرید، پس شکرخدا در این باره با یکدیگر چالش و مناقشه‌ای نداریم؛ بنابراین می‌روم سروقت اصل داستان و بلندبلند چنین فکر می‌کنم: رفقا! من این را می‌فهمم که مردم کشورم رتبه‌سوم را در جست‌وجوی موضوع «انتخابات آمریکا» در گوگل داشته باشند، اما هرگز نمی‌توانم درک کنم که چرا بازار‌های ما چنین با شدت و غلظت، در پی رفتن یکی از کاخ سفید و آمدن آن دیگر، بالاوپایین شوند. شاید بگویید که همه‌اش به پول‌خارجی (دلار) ربط دارد و ناآگاهی یا کم دانایی مرا در این باره به‌رخ بکشید! بله، باور بفرمایید من هم تا این مقدارش را می‌دانم، اما خواهش می‌کنم بیایید بنشینیم کناردست یکدیگر و ماجرا را بار دیگر و از نمای نزدیک ببینیم.

شاید از شدت روشنی و تکرار این پدیده است که دهشتناکی و قبح و زشتی آن برای یک‌یک ما ایرانی‌ها عادی شده است و نمی‌گذارد آشکارا درباره‌اش بپرسیم و درباره چرایی و چگونگی‌اش پرس‌وجو کنیم. پرسش‌هایی از این دست که در کجای دنیا بازارهایش به انتخابات آمریکا این‌گونه حیثیتی و پررنگ واکنش نشان دادند و به‌بیان درست‌تر چنین زیرورو شدند؟ در خود ایالات‌متحده که انتخابات در آنجا برگزار شد، بازار‌ها چنین آیا بالاوپایین شدند؟ در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای هنگ‌کنگ و سنگاپور و تایوان و دبی و ژاپن چه؟ مگر نه اینکه این کشور‌ها به‌مراتب اقتصادشان تأثیرپذیرتر از تحولات سیاسی و اقتصادی آمریکاست و اقتصاد نحیف و آسیب‌دیده ما به‌جز تحریم شوم، میراث و بهره و آورده‌ای از اقتصاد آن‌سوی آتلانتیک نبرده است؟ پس واقعیت ماجرا چیست؟

بی‌شک ما می‌توانیم مته به‌خشخاش نگذاریم و چشم خودمان را ببندیم و این ماجرا را نیز مانند برخی ماجرا‌های دیگر عادی جلوه دهیم و لاپوشانی کنیم و بگوییم: «ان‌شاءا... گربه است!» و هر پرسشگری را نیز به توهم توطئه یا هر چیز دیگر متهم کنیم یا اینکه صفرتاصد ماجرا را زیر سر تحریم‌های ویرانگر بدانیم. همچنین می‌توانیم خام‌اندیشانه از ارتباطات مویرگی در دهکده‌جهانی سخن بگوییم یا پای «اثر پروانه‌ای» را به‌میان آوریم و اظهار فضل کنیم: «بال‌زدن پروانه‌ای در برزیل می‌تواند سبب تندباد در تگزاس شود!»، اما همه می‌دانیم که این‌ها هیچ‌یک پاسخ ما نیستند و یک‌جای کار می‌لنگد و دست‌برقضا بدجور هم می‌لنگد!

سخن کوتاه کنم. باور کنید من نمی‌دانم که مردان سیاست باید پاسخ این پرسش را بدهند یا مردان اقتصاد؛ یا پاسخ را در این آشفته‌بازار باید از زبان دلال‌های کف‌بازار بجویم؟ کسی چه می‌داند! شاید هم دارنده‌های «ژن‌خوب» و «ویژه‌خوار»‌هایی باید پاسخ مرا بدهند که ۶ ماه مانده به انتخابات آمریکا با تردستی چنان بلایی بر سر اقتصاد رنجور سرزمینم می‌آورند که یک واحد پول خارجی را به‌عدد بیش از ۳۰ هزار تومان برسانند تا پس از رفتن این یکی از کاخ سفید و آمدن آن دیگری، بتوانند با کاهش ۱۰ هزارتومانی نیز همچنان خر مرادشان را برانند و از آب گل‌آلود این اقتصاد بیمار، ماهی خودشان را بگیرند. با این همه، اگر شما فردی را یافتید که بتواند این «چرا» یی را پاسخ گوید، سلام مرا نیز به او برسانید!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->