تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا شولتس: احتمال حل اختلافات باکو-ایروان بیشتر از همیشه است کنعانی:‌ آمریکا شایستگی اظهارنظر در مورد حقوق بشر را ندارد چین : ناتو مسئول اصلی جنگ اوکراین است نتانیاهو: تصمیمات لاهه تاثیری بر رفتار اسرائیل ندارد آمادگی مردم یمن برای جنگ مستقیم با ارتش رژیم صهیونیستی سازمان ملل: پاک‌سازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجرنشده احتمالاً ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است
سرخط خبرها

مصائب دولت محافظه‌کار انگلستان بعد از ترامپ

  • کد خبر: ۴۹۲۸۶
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۱
مصائب دولت محافظه‌کار انگلستان بعد از ترامپ
دولت محافظه‌کار بوریس جانسون که در واپسین هفته‌های باقی‌مانده از دوره گذار برگزیت به پشتوانه موافقت‌نامه‌های تجاری با دولت ترامپ، موضع تندی را در مذاکره با اتحادیه اروپا در پیش گرفته بود، اینک خود را در مخمصه رویارویی با رئیس جمهوری می‌بیند که امتیاز ویژه‌ای برای او و سیاست‌هایش قائل نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، کمتر از چهار هفته پیش جانسون اعلام کرد که با نزدیک شدن به پایان مهلت مذاکرات برگزیت، دورنمای رسیدن به توافق‌نامه تجاری با اتحادیه اروپا بیش از پیش کمرنگ تر می شود.

او که شاید به ادامه ریاست جمهوری دونالد ترامپ امید بسته بود با انتشار پیامی ویدئویی تصریح کرد که انگلیس برای برگزیت بی‌توافق آماده است، مگر آنکه طرف اروپایی رویکرد خود را در مذاکرات تغییر دهد.

جانسون این مطلب را پس از نشست سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مطرح کرد که از دولت لندن خواستند تا گام‌های ضروری و لازم را برای خروج از بن‌بست در مذاکرات برگزیت و سرعت بخشیدن برای دست‌یابی به توافق تجاری بردارد.

با این حال نخست وزیر انگلیس یادآورشد: ما از ابتدا به طور روشن به اتحادیه اروپا اعلام کردیم که خواهان رابطه‌ تجاری به سبک کانادا و بر اساس رفاقت و تجارت آزاد هستیم. اما آخرین نشست سران اروپا نشان داد که این شیوه مطلوب شرکای اروپایی ما نیست و آن‌ها همچنان می‌خواهند قوانین را کنترل کنند.

جانسون توضیح داد که در قامت نخست‌وزیر وظیفه دارد برای قوی‌ترین احتمال (برگزیت بدون توافق) برنامه‌ریزی کند. وی بر همین اساس از شرکت‌های تجاری، حمل و نقل و مسافرای خواست تا برای پیامدهای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا آماده شوند.

این در حالیست که او در اولین واکنش به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بلافاصله با اورسولا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا تماس گرفت و خواستار ادامه مذاکرات برگزیت شد. او روز شنبه در این تماس تلفنی با اشاره به اختلاف نظرهای دو طرف بر لزوم افزایش تلاش‌ها در راستای رسیدن به توافق نهایی تاکید کرد.

جانسون به خوبی می‌داند که بایدن دنباله رو سیاست‌های رییس جمهوری پیشین آمریکا، باراک اوباماست که چهار سال پیش گفته بود با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور آخر صف همکاری‌های تجاری با آمریکا خواهد بود. بر خلاف ترامپ که هم طرفدار جانسون و اندیشه‌های پوپولیستی او و هم هوادار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است و گفته بود که این کشور در صف اول همکاری‌های تجاری با آمریکا قرار دارد.

جانسون امروز در آستانه از سرگیری مذاکرات برگزیت در اظهار نظری کاملا متفاوت، گفت که دست‌یابی به توافق تجاری با اتحادیه اروپا نزدیک است. وی افزود:‌ «کلیات آن روشن است و باید آن‌ها (اتحادیه اروپا) را وادار به پذیرش کنیم». از سویی دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس که پیشتر وزارت برگزیت را برعهده داشت و به عنوان فردی تندرو شناخته می‌شود اظهار داشت که اتحادیه اروپا انعطاف نشان دهد و آن‌ها حسن نیت نشان دهند اطمینان دارم می‌توانیم به توافق برسیم.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که بنا به گزارش رسانه‌ها، جانسون به رغم رابطه ویژه انگلیس و آمریکا هنوز در انتظار تماس تلفنی با بایدن و تبریک پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری است. این در حالیست که به نوشته روزنامه سان، جو بایدن قصد دارد تا به نشانه بی محلی به جانسون، ابتدا با رهبران فرانسه، آلمان و ایرلند گفت‌وگو کند. بایدن پیشتر جانسون را بلحاظ فکری و فیزیک بدنی مشابه ترامپ توصیف کرده و اینک بیم آن می‌رود که رابطه ویژه دو کشور عبار خود را از دست بدهد. 

جانسون دیروز در گفت‌وگو با رسانه‌ها توضیح داد که مسائل «بسیار، بسیار، بسیار، بسیار زیادی» وجود دارد که رهبران انگلیس و آمریکا با یکدیگر بر سر آن اتفاق نظر دارند. «آمریکا نزدیک‌ترین و مهم‌ترین متحد انگلیس است و این وضعیت با تغییر روسای جمهوری آمریکا و نخست وزیرها در انگلیس تغییری نخواهد کرد.»

نخست وزیر انگلیس درباره اظهارنظر بایدن در تشبیه او به ترامپ هم افزود: به نظر من موضوعات و مسائل زیادی وجود دارد که این دولت و دولت واشنگتن را به یکدیگر نزدیک تا جدا کند. 

همچنین «جورج اوستیس» وزیر محیط زیست انگلیس در گفت وگو با شبکه بی‌بی سی عنوان کرد که به رغم رد و بدل شدن برخی اظهارنظرهای تند، دو طرف خواهان تداوم رابطه ویژه انگلیس و آمریکا هستند.

با این حال شواهد حاکیست که انجام مذاکرات نجات‌بخش تجاری آمریکا با انگلیس که بتواند خسارت‌های ناشی از برگزیت را جبران کند، دست کم در اولویت یکصد روز اول ریاست جمهوری بایدن قرار ندارد و این مساله باعث نگرانی جدی طرف انگلیسی شده است. 

انگلیس در حالی با ۹۰ میلیارد پوند خسارت ناشی از برگزیت دست و پنجه نرم می‌کند که بحران شیوع کرونا نیز یک پنجم اقتصاد این کشور را کوچک کرده است. جانسون اگر با اتحادیه اروپا توافق نکند تنها این شانس را دارد که در ۲۰ روز باقی‌مانده تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا، از فرصت حضور ترامپ برای انعقاد قراردادهای تجاری استفاده کند.

اما این سیاست در دراز مدت جا پای جانسون را ضعیف‌تر کرده و ممکن است به انتخابات زودهنگام در این کشور منجر شود. آن هم در شرایطی که اکثر نظر سنجی‌ها از محبوبیت بیشتر رهبر میانه رو حزب مخالف دولت (کارگر) حکایت دارد و ممکن است به چرخش قدرت در انگلیس ختم شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->