معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

کشاورزان از سیاست‌گذاری‌های دولت ناراضی‌اند

  • کد خبر: ۴۹۷۳۲
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
کشاورزان از سیاست‌گذاری‌های دولت ناراضی‌اند
اگر از کشاورز داخلی حمایت شود، توان تولید و تأمین همه کالا‌های راهبردی مثل گندم، کلزا و چغندر را دارد. اما سؤال این است که چرا به‌جای حمایت، واردات سرلوحه سیاست‌گذاری‌هاست؟
طنین همتی|شهرآرانیوز، کشاورزان از سیاست دولت در قیمت‌گذاری خرید تضمینی، افزایش چندبرابری قیمت کود و سم و توزیع ناعادلانه کود یارانه‌ای ناراضی‌اند. آن‌ها معتقدند دولت برای تولید کالا‌های راهبردی مثل کلزا، گندم و چغندر قند از آن‌ها حمایت نمی‌کند و با واردات، تیشه به ریشه کشاورزی زده است.

اسلامی، کشاورز برتر استانی، در تشریح مشکلاتشان اظهار کرد: کود‌های شیمیایی و سم افزایش چند برابری داشته که در مصرف ما هم تأثیر گذاشته است. به‌عنوان مثال قیمت کود نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و اگر در یک هکتار بخواهیم از این کود با نرخ جدید استفاده کنیم، هزینه آن ۶ میلیون تومان است که متأسفانه محصول کشاورزی به همان نسبت گران نشده است، بنابراین استفاده از کود برای کشاورز توجیهی ندارد.

به گفته وی هزینه کود ما زیاد شده است و برای تولید توجیه اقتصادی ندارد، به‌طوری‌که کود‌های داخلی هم افزایش قیمت داشته است و کود یارانه‌ای که اختصاص می‌دهند، به‌هیچ‌وجه جوابگو نیست. یارانه کود فقط به کود ازت داده می‌شود که آن هم به مقدار کافی در دسترس کشاورز نیست و اگر می‌دهند، توزیع ناعادلانه است.

این کشاورز در ادامه گفت: با وجود این مسائل و هم‌زمان با افزایش قیمت، سهمیه‌ها کم شد. توزیع ناعادلانه است و سهمیه اختصاصی هم به مقدار کافی نیست و اکنون همه کشاورزان از سیاست‌گذاری‌های دولت و قیمت‌گذاری خرید تضمینی ۳ کالای راهبردی مثل گندم، کلزا و چغندر ناراضی‌اند. برای مثال حدود ۲ میلیون تن گندم کیلویی ۱۲ هزار تومان وارد و به‌ازای آن پول پرداخت کردند، اما گندم را از من کشاورز کیلویی ۲۵۰۰ تومان خریدند که این‌ها همه از سیاست اشتباه و ندیده‌گرفتن خواسته‌های کشاورز نشئت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: ما کشاورز‌ها توان داریم این ۳ کالای راهبردی روغن، شکر و گندم را در کشور تولید کنیم، ولی متأسفانه دولت هیچ حمایتی نمی‌کند و به واردات علاقه دارد.
حکیمی، از دیگر کشاورزان فعال در این حوزه، یادآور شد: خرید تضمینی از کشاورز ۵۰ درصد کمتر از قیمت واقعی است. در محصولی مثل چغندر، گندم و کلزا، ما کشاورز‌ها ظرفیت تولید کامل داریم، البته اگر شرایط آن فراهم شود، حمایت شویم، خرید تضمینی برای کشاورز منطقی باشد و هزینه‌های تولیدش را پوشش دهد.

وی افزود: من به‌عنوان کشاورز در وهله اول کاری را انجام می‌دهم که توجیه اقتصادی داشته باشد و اگر توجیهی نداشته باشد، من هم تولید نمی‌کنم. امروز من به‌عنوان کشاورز، مرغدار و دامدار اگر فعالیتم توجیه اقتصادی نداشته باشد، محکوم به شکست هستم. بالأخره من هم تا جایی می‌توانم هزینه‌ها را پوشش دهم، ولی بعد آن ادامه کار برایم سخت می‌شود. اکنون کشاورزی با سیاست‌های اشتباه دولت محکوم به شکست است.

وی افزود: سال آینده با این سیاست‌هایی که دولت پیش گرفته است، سال سختی برای کشاورزی خواهد بود. من ۱۵۰ شغل دائم ایجاد کردم، ولی با این بی‌ثباتی و حمایت‌نشدن‌ها دل‌سرد می‌شوم.
 
 

در تأمین کود فسفات و پتاسه کشوری واردکننده هستیم

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره این مشکلات کشاورزان اظهار کرد: ۷۵ درصد کود‌های داخلی در استان و در کشور با ارز دولتی توزیع می‌شود. ۱۳۷ هزار تن کود ازت سهمیه استان که با نرخ مصوب قبلی درحال توزیع است و هیچ افزایش قیمتی هم ندارد، معادل ۷۵ درصد کود استان است. ۲۵ درصد کود استان که شامل ۴۰ هزار تن کود فسفات و ۱۷ هزار تن کود پتاسه است، ۳ تا ۵ برابر افزایش قیمت داشته، آن هم به این علت که ارز به اندازه کافی تأمین نشده است.

ساربان تصریح کرد: ما در تأمین کود فسفات و پتاسه کشوری واردکننده هستیم، چون فقط دوسه کشور در دنیا آن را تولید می‌کنند. اگر ما بخواهیم این کود‌ها را در کشور خودمان تولید کنیم، با ۱۶ درصد فسفات تولید می‌شود، اما آنچه که وارد می‌شود ۴۶ درصد فسفات دارد که کیفیت آن به‌مراتب بهتر است.

وی افزود: از این نظر ما به کشاورزان توصیه می‌کنیم که اگر ۱۵۰ کیلو فسفات و پتاسه در یک هکتار استفاده کنند، باعث افزایش عملکرد یک تن گندم معادل ۴ میلیون تومان می‌شود و درآمدشان را افزایش می‌دهد که برای کشاورز توجیه اقتصادی دارد. خاک نباید عاری از عنصر فسفات و پتاسه شود. ما ۳ عنصر ازت، فسفات و پتاسه داریم که بسیار ضروری‌اند و باید تلاش کنیم خاک‌هایمان از این عناصر تخلیه نشود.

وی درباره نارضایتی کشاورزان از خرید تضینی دولت اظهار کرد: یکی از اشکالات دولت در خرید‌های تضمینی، این بود که در خرید گندم وجه را بموقع به کشاورز پرداخت کرد، اما در خرید کلزا متأسفانه ۲ ماه تأخیر داشت که باعث نارضایتی کشاورز شد. همچنین در بحث گندم هم الک را استاندارد کردند که باعث شد گندم لاغر و ریز از آن عبور کند و همین امر دلیل دیگر نارضایتی کشاورز شد.

رئیس اداره بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان در ادامه یادآور شد: من اعتقاد دارم، چون واردات این محصولات به کشور با مشکل روبه‌رو خواهد شد و قیمت محصولات کشاورزی افزایش پیدا خواهد کرد، بهتر است کشاورز به‌سمت کشت محصولات راهبردی کشور از جمله جو، گندم، چغندر، کلزا و پنبه رو بیاورد که قیمت‌های آن افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا ما می‌توانیم این ۳ کالای راهبردی را در کشور تولید کنیم که به واردات نیاز نداشته باشیم، گفت: بله، این امر امکان‌پذیر است و هرجا به کشاورز از نظر اقتصادی کمک شود، برای تولید انگیزه ایجاد می‌شود، اما متأسفانه تاکنون داشتیم این کالا‌ها را وارد می‌کردیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->