افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

معاون وزیر کشور در مشهد: مدیریت شهرها باید دانش پایه شود

  • کد خبر: ۵۰۲۴۳
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
معاون وزیر کشور در مشهد:  مدیریت شهرها باید دانش پایه شود
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشوربا تاکید بر ضرورت توجه به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در برنامه‌ریزی‌ها و طرح‌های توسعه شهر گفت: متاسفانه در برنامه‌ریزی‌ها بیشتر موضوعات کالبدی مطرح شده و کمتر به جنبه فرهنگی و اجتماعی توجه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی جمالی‌نژاد در نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با این توضیح که پایداری در شهر‌ها چندوجهی و پیچیده است، گفت: هرچند دانشگاه‌های جهان در حال برروی مفاهیم برنامه‌ریزی شهری مشغول کار هستند، اما نهادسازی و وجوه آن در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کمتر مورد توجه بوده درحالی‌که خصلت‌های شهر‌های آینده و ملاحظات شهر‌های امروز باید مدنظر قرارگیرند.


رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: باید در بدنه مدیریت شهرها، نگاه و گفتمان جدید و شهر‌های دانش پایه ایجاد شود و شهر محل تبلور، نوآوری و ابتکار باشد. باید حوزه‌های فنی و تکنولوژی در شهر‌ها دارای کرسی و گفتمان باشند و شهر‌ها ترسیم کننده آمال وآرزوی مردم خود باشند.


وی در توضیح دیگر ویژگی‌های شهر‌های مطلوب گفت: شهر باید ارتقادهنده کیفیت زندگی و وصل نیاز‌های پایه شهروندان، تغییردهنده تعاملات و روابط انسانی و انعطافپذیر با شرایط جو شهر باشند.


به گفته جمالی‌نژاد، شهرداران نیز باید آرزو‌های بزرگ داشته باشند در مدیریت شهر با رویکردی فراگیر و همه‌جانبه‌نگر فعالیت کنند. شهردار باید در تمام حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و معماری و هویتی دارای ایده و حرف تازه باشد و در سمت مقابل نیز شهروند باید مسئول باشد.


وی ادامه داد: شهر سبدی از مسئولیت‌ها و اقدامات است و شهر‌های آینده توابع جدیدی از مسائل دارند. در قرن جدید شهر‌ها ناچار به پذیرش تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و حوادث مختلف هستند. گریزی از اپیدمی‌ها نیست و آمادگی ساختاری برای مقابله با این بحران‌ها بسیار مهم است؛ لذا مدیریت شهر‌ها باید طوری باشند که انعطاف در برابر بحران و قدرت بسیج امکانات را داشته و مهمتر آنکه شهروندمحور باشند.


معاون وزیر کشور ادامه داد: در طراحی برنامه‌های مدیریتی شهر‌ها باید پژوهش و مطالعات در تصمیم‌سازی اثرگذار باشد و دانش بومی ما می‌تواند در توسعه و توانمندی مدیران کمک شایانی باشد، اما توجه به تجارب و دانش نوین جهانی و الگو‌های موفق شهر‌های جهان را نباید از نظر دور داشت.

 

توسعه پایدار نیاز به رشته‌های مختلف تخصصی دارد

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: توسعه پایدار نیاز به رشته‌های مختلف تخصصی دارد و یکی از فلسفه‌های هماهنگی و همکاری شورای شهر و شهرداری مشهد با دانشگاه نیز به همین خاطر است.

محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که با موضوع توسعه پایدار و شهر‌های آینده برگزار می‌شود، اظهارکرد: بسیار خرسندیم که چنین مسیر و شعار و راهبردی توسط مدیران برگزاری این همایش انتخاب شده است.

 

وی با بیان اینکه شهری مثل مشهد که شورای شهر آن و دانشگاهی، چون دانشگاه فردوسی آن نگاهش فقط روزمرگی نیست، نیاز دارد که به چنین شعاری بپردازد، گفت: در وهله نخست باید توجه داشته باشیم که زودگذر و گذرا برنامه‌ها را انتخاب نکنیم و دوم اینکه منابع خود را به راحتی هدر ندهیم و برای آیندگان برنامه‌ریزی کنیم.

 

کافی افزود: اگر بتوانیم بهره برداری مناسب و بدون ضربه زدن به اصل منابع در جهت رفاه حال شهروندان را انجام دهیم، موفق شده‌ایم که رسالت خود را به خوبی ایفا کنیم.

 

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه توسعه پایدار نیاز به رشته‌های مختلف تخصصی دارد و شاید فلسفه هماهنگی و همکاری شورای شهر و شهرداری مشهد با دانشگاه نیز به همین خاطر است، تصریح کرد: دانشگاه جامعی مثل دانشگاه فردوسی مشهد، اکثر دیسیپلین‌های مورد نیاز برای توسعه پایدار، اعم از حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و مهندسی و محیط زیست و علوم روان‌شناسی و تربیتی را داراست و امروز که جامعه ما با چالش‌های جدیدی، چون ویروس کرونا مواجه است، مجبوریم این شرایط ناخواسته را به شکلی مدیریت کنیم که زندگی مردم کمترین آسیب را ببیند.


تاثیرگذاری نخبگان علمی در ارائه راهکار برای حل مشکلات شهری را باور داشته باشیم

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد نیز در نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری گفت: شورای پنجم شهر مشهد، به‌عنوان تخصصی‌ترین ترکیب ادوار شورای شهر، پیوسته به نقش و تاثیرگذاری نخبگان علمی و دانشگاهی در ارائه راهکار برای حل مشکلات شهری باور داشته و این مهم را یکی از سیاست‌ها و رویکرد‌های خود دانسته است؛ برهمین اساس برگزاری نهمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری را در دستورکار خود قرار داد؛ که با موضوع توسعه پایدار و شهر‌های آینده برگزار می‌شود، با بیان اینکه مدیریت شهر‌های امروز با توجه به پیچیدگی‌ها و تنوع مسائل، بدون بهره‌گیری از دانش مدیریت شهری میسر نیست، اظهارکرد: براساس همین اصل مهم، از سال ۱۳۸۵ تاکنون ۸ کنفرانس مدیریت شهری برگزار شده که محوریت آن توسعه پایدار شهری با تکیه بر مسائل فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، نهادی و اقتصادی بوده است.

 

وی با بیان اینکه نتایج این کنفرانس‌ها، جدای از توجه به برخی از مشکلات، توانسته بستر ارتباط بین بخش علمی و دانشگاهی کشور و مدیریت اجرایی شهر مشهد را برقرار کند، گفت: شورای پنجم شهر مشهد، به‌عنوان تخصصی‌ترین ترکیب ادوار شورای شهر، پیوسته به نقش و تاثیرگذاری نخبگان علمی و دانشگاهی در ارائه راهکار برای حل مشکلات شهری باور داشته و این مهم را یکی از سیاست‌ها و رویکرد‌های خود دانسته است؛ برهمین اساس برگزاری نهمین کنفرانس ملی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری را در دستورکار خود قرار داد تا بتواند از یکسو به بخشی از مسائل جاری بپردازد و از سوی دیگر برای افق میان‌مدت و بلندمدت شهر چشم‌اندازی را ترسیم کند و لذا عنوان «توسعه پایدار و شهر‌های آینده» مدنظر قرار گرفت.

 

حیدری در ادامه افزود: شورای شهر مشهد در این دوره، از بدو آغاز فعالیت نسبت به تهیه برنامه عملیاتی ۴ ساله شهرداری مشهد اقدام کرد، آن را به تصویب رساند و به عنوان شورایی برنامه‌محور به این نکته توجه داشته که ارائه روش‌ها و تجربه‌های گذشته و حرکت کردن بر مسیر آزمون و خطا و تکیه بر راه‌حل‌های متناقض و موازی، گره‌گشای مشکلات شهر نیست و ما باید ضمن پرداختن به مسائل جاری، برای افق آینده نیز برنامه‌ای داشته باشیم.

 

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه در دنیای امروز، شهر‌ها در بهبود و در وخامت شرایط اقلیمی نقش دارند، گفت: جدای از فرهنگ، افزایش آگاهی‌ها و فرهنگ عمومی، تغییر الگوی مصرف، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، بازیافت مواد، تغییر سبک زندگی و توسعه فضای سبز و جلوگیری از تخریب محیط زیست می‌تواند در زمینه نگرانی‌ها و چالش‌های حوزه تغییرات اقلیمی به مجشموعه مدیریت شهری کمک کند.

 

حیدری با اشاره به موضوع توسعه پایدار نهادی، به عنوان یکی دیگر از محور‌های اضافه شده به کنفرانس، تصریح کرد: شهر‌ها و مدیریت شهری ما از فقدان نظام مدیریت یکپارچه رنج می‌برد؛ گذر از مدیریت سنتی به مدیریت هوشمند و تبیین سازوکار‌های مدیریتی با مشارکت همه ذی‎نفعان می‌تواند ما را به سمت مدیریت نهادی پیش ببرد و امیدواریم پژوهشگران و محققان در این همایش به ما کمک کنند.

 

حیدری با بیان اینکه توسعه اقتصادی، شرط لازم برای توسعه شهر است، اظهارکرد: در کنار آن، پرداختن به پیامد‌ها و کنترل آثار جانبی آن شرط کافی است؛ در کنار توسعه اقتصادی باید روی موضوع کاهش آثار سوء احتمالی برخی از فعالیت‌های عمرانی با تکیه بر نگاه به ارزیابی‌های زیست محیطی توجه داشته باشیم.
وی گفت: سیاست شورای پنجم شهر مشهد، توسعه متوازن و عدالت‌محور بوده و سعی کرده با اعمال تبعیض مثبت برای گروه‌های کم‌برخوردار شرایط مناسب‌تری را در حاشیه شهر فراهم آورد، ولی کماکان این موضوع، بحث چالش برانگیزی است و بدون شک دستاورد‌های علمی همایش می‌تواند کمک‌حال مدیریت شهری مشهد باشد.


حیدری آشنایی مردم با مسائل شهر، فرهنگ عمومی و مشارکت شهروندان در فرآین تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و نظارت بر مسائل شهری را طلایی‌ترین و کلیدی‌ترین موضوعی دانست که نقش بسیار پررنگی در توسعه پایدار دارد و افزود: شورای پنجم شهر مشهد در همین راستا، منشور حقوق شهرنشینی را تهیه و به تصویب رساند و درحال فراهم کردن سازوکار اجرایی برای آن است؛ این منشور تاکید ویژه‌ای به ارتقاء آگاهی عمومی و تقویت مطالبه‌گری حقوق از سوی شهروندان دارد.

 

۲۵۱ مقالات برتر در مجله جغرافیا و توسعه فضای شهری چاپ می‌شوند

محمدهادی مهدی‌نیا، دبیر نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌‎المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری که با موضوع توسعه پایدار و شهر‌های آینده برگزار می‌شود، ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران و شرکت‌کنندگان این رویداد علمی، اظهارکرد: این دوره از کنفرانس با هماهنگی و همراهی شورای شهر مشهد، دانشگاه فردوسی، شهرداری مشهد و مرکز پژوهش‌های شورای شهر و تعدادی از دانشگاه‌ها مشهد و کشور درحال برگزاری است.

 

وی در ادامه گفت: حامیان این کنفرانس مجمع شهرداران کلانشهرها، انجمن علمی اقتصادی توسعه منطقه‌ای، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی، سازمان نقشه‌برداری ایران، انجمن جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام، سایت تخصصی civilica، سایت تخصصی «باهمایش» و conference alart هستند.

 

مهدی‌‎نیا اشاره‌ای هم به سابقه دوره‌های پیشین این رویداد داشت و افزود: براساس توافقی که با مجله محترم و وزین «جغرافیا و توسعه فضای‌شهری» صورت گرفته، مقالات برتر در این مجله به چاپ خواهند رسید.

 

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد محور اصلی وبینار را «شهر‌های آینده و تغییرات اقلیمی» اعلام کرد و افزود: روز گذشته کارگاه‌های مختلفی برگزار شد و امروز هم نشست‌های تخصصی با محوریت انطباق اقلیمی در شهر‌های هوشمند و مدیریت شهری در دوران کرونا و پس از کرونا را شاهد خواهیم بود

 

مهدی‌نیا از ارسال ۲۵۱ مقاله به کنفرانس خبرداد و گفت: پس از ارزیابی‌های به عمل آمده، ۹۸ مقاله پذیرفته شده که از این تعداد ۱۸ مقاله به‌عنوان مقاله انتخاب شده برای سخنرانی درنظر گرفته شده است.

 

معضلات آینده کلانشهرهای کشور باید با نشست‌های علمی شناسایی شوند

محمد اجزاشکوهی ، دبیر علمی نهمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت شهری «توسعه پایدار و شهرهای آینده» نیز با اشاره به معضلات جدید کلانشهرهای کشور، بر ضرورت برگزاری نشست‌های علمی و گردهم آوردن نخبگان و متخصصان برای درک این مشکلات و گام نهادن در جهت رفع آنها تاکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی کلانشهرهای جهان سوم رشد سریع جمعیت است، گفت: نتایج همه آمارها و بررسی‌ها حاکی از رشد بسیار سریع جمعیت در مشهد است. این درحالی‌است که امروز در اکثر کلانشهرهای جهان رشد جمعیت منفی شده و با پدیده احتمال مرگ کلانشهرها مواجه هستیم. درواقع مدتهاست در دنیای مدرن دیگر کلانشهرها رشد نمی‌کنند.

 

وی ادامه داد: این رشد سریع جمعیت در مشهد سبب گسترش فیزیکی شهر شده و مطرح شدن موضوعاتی مانند تخریب ارتفاعات جنوبی یا توسعه غرب و تداخل مشهد با شهرهای همسایه، از اولین تبعات آن است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->