امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ به گفته مسئولان قرار است پروژه راهآهن خواف به هرات در سه قطعه از چهار قطعه این پروژه در ۲۰ آذر افتتاح شود. کلانپروژهای که گام ابتدایی برای ایجاد زیرساخت ترانزیتی و مراوداتی در منطقه و حرکتی رو به جلو برای تحقق آرزوی دیرینه اتصال چین، هند و کشورهای آسیای میانه به کشورهای اروپایی محسوب میشود. در همین راستا متولیان کشوری و استانی دیروز با حضور در جمع خبرنگاران مشهدی، پاسخگوی برخی ابهامها درباره این طرح بزرگ ملی بودند.
معاون ساختوتوسعه راهآهن شرکت ساختوتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در این نشست، در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرا درباره پیشبینی یا تضمینی در زمینه اجرای قطعه باقیمانده از این پروژه و همچنین امید به اتصال این خط ریلی به کشورهای آسیای میانه و چین، گفت: کشورمان تابهحال راهآهنی با این مشخصات و ظرفیت نداشته است. در جلسات متعدد با مسئولان افغانستانی، آنها اعلام کردهاند که با جدیت پیگیر ساخت قطعه چهارم این پروژه هستند. عباس خطیبی افزود: قطعه چهارم پروژه که ۸۵ کیلومتر است، در دو مرحله اجرا میشود. فاز اول این قطعه، باقی مانده است که طبق وعده، راهآهن افغانستان همزمان با افتتاح و راهاندازی سه قطعه دیگر پروژه آغاز خواهد شد.
وی ادامه داد: منابع این پروژه را شرکت ایتالیایی تامین کرده است و پیمانکار کشور قزاقستان، برنده مناقصه شده است و همچنین این نوید را دادهاند که طراحی فاز بعدی پروژه تا فرودگاه هرات بهزودی به اتمام برسد و مناقصه آن بهزودی برگزار میشود. همچنین مسئولان راهآهن این کشور درباره اتصال مزارشریف به هرات، برنامههای جامعی دارند که در آینده نزدیک اجرا خواهد شد. وی تاکید کرد: از بابت تکمیل این پروژه نگران نیستیم و با جدیتی که در طرف مقابل دیدهایم، حداکثر تا یک سال آینده فاز اول این قطعه ساخته خواهد شد و به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون ساختوتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور درباره ایجاد امنیت این خط راهآهن دربرابر اقدامات احتمالی گروههای شبهنظامی گفت: از سه سال گذشته بر این موضوع تاکید کردهایم که تابهحال افغانستان در تامین امنیت دو قطعه ساختهشده از این طرح در کشور خودشان، عملکرد خوبی داشته است، با این حال نیروهای امنیتی هنوز در منطقه حضور دارند و این شبکه حفاظتی در زمان اجرا و بهرهبرداری از این راهآهن، کماکان حضور خواهند داشت. خطیبی با اشاره به افزایش ضریبامنیتی راهآهن خواف-هرات افزود: والی هرات، دستوری برای ایجاد پاسگاههایی متعدد در تمام طول این مسیر ۶۲ کیلومتری داده است که بخشی از آن ساخته شده است و بخش دیگر درحال ساخت است. با تکمیل این پاسگاهها، یک گردان نیروی نظامی، امنیت این خط را تامین خواهند کرد.
وی با بیان اینکه ابتدا موضوع باربری این خط اجرا خواهد شد، افزود: همه زیرساختهای لازم برای حمل مسافر ایجاد شده است که پس از هماهنگیهای اجرایی بین ایران و افغانستان، میتوان از ظرفیتهای مسافربری این خط برای پوشش خدمات ترابری ریلی حدود ۵/۱ میلیون نفر از مردم کشور افغانستان در منطقه هرات استفاده کرد. خطیبی با اشاره به اینکه هرات و خراسانرضوی، قطب صادراتی و اقتصادی دو کشور محسوب میشوند، اظهار کرد: این پروژه قدم اول برای ایجاد کریدور بزرگ منطقهای است و همچنین فضای خوبی برای امکان ارتباط شبکه ریلی به بندرهای جنوبی و کشورهای عراق و سوریه فراهم خواهد کرد. امیدواریم افغانستان این خط ریلی را تا مزارشریف ادامه دهد تا شاهد تحقق کریدور بیمالمللی در منطقه باشیم.
سید کمالالدین میرجعفریان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مراودات ترانزیتی مزایای اقتصادی بسیاری برای کشور به دنبال دارد، گفت: پروژه ریلی خواف هرات یک ابرپروژهای است که علاوه بر تکمیل پروژه راهآهن بافق، مشهد، تربت حیدریه، سنگان و هرات، یک کریدور بینالمللی بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان ایجاد میکند.