رئیس پلیس مهاجرت فراجا: زین پس تنها به دارندگان گذرنامه خدمات ارائه می‌دهیم ابراز نگرانی سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل نسبت به نقض گسترده حقوق بشر در این کشور نگاهی به نشست مشترک وزرای خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان با موضوع افغانستان + متن کامل بیانیه ساماندهی مهاجران محور دیدار سرکنسول افغانستان در مشهد با مدیرکل اتباع آغاز اردوی آمادگی تیم ملی فوتسال زیر ۱۷ سال افغانستان در تهران قیمت امروز پول افغانی (پنجشنبه سوم مهرماه ۱۴۰۴) صعود با اقتدار تیم ملی فوتسال افغانستان به جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۶ خلاصه بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و میانمار مقدماتی جام ملت‌های آسیا (۲ مهرماه ۱۴۰۴) + فیلم عکس‌هایی از دیدارهای تیم ملی فوتسال افغانستان در مقابل مالدیو و میانمار استاندار تهران: یک میلیون و ۴۰۰ هزار مهاجر افغانستانی از کشور خارج شده‌اند قیمت امروز پول افغانی (چهارشنبه دوم مهرماه ۱۴۰۴) سخنگوی طالبان: آمریکا باید با افغانستان منطقی برخورد کند سفیر چین در تهران: پکن مخالف اقدامات تحریک‌آمیز در افغانستان است قیمت امروز پول افغانی (سه‌شنبه یک مهرماه ۱۴۰۴) تاریخ و ساعت بازی تیم‌های ملی فوتسال افغانستان و میانمار مسافر غیرقانونی تهران در دهلی دستگیر شد | نجات معجزه‌آسای نوجوان افغان از محفظه چرخ هواپیما «جشنواره کاروان حُله» امیدی برای شکوفایی استعداد‌های شعر و داستان مهاجران افغانستانی همه چیز درباره طرح تعویض پاسپورت‌های خانواری دست‌نویس با پاسپورت الکترونیکی اتباع افغانستانی دیپلمات پیشین کشورمان: احتمال توافق میان آمریکا و طالبان در رابطه با بگرام وجود دارد قیمت امروز پول افغانی (دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴) قیمت امروز پول افغانی (یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند

  • کد خبر: ۵۲۵۳۷
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
ملازهی: راه آهن خواف- هرات می‌تواند آسیای مرکزی را از انزوای جغرافیایی خارج کند
ملازهی کارشناس مسایل افغانستان و منطقه تاکید کرد: ساخت خط آهن خواف - هرات همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می‌تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند.

به گزارش شهرآرانیوز - پیرمحمد ملازهی با اشاره به افتتاح خط آهن خواف - هرات با بیان این که این پروژه بخشی از پروژه بزرگ همکاری های مشترک در چابهار است و اهمیت آن از این زاویه قابل توجه است افزود: واقعیت این است که این پروژه در منطقه‌ای انجام میشود  که به لحاظ تاریخی در حوزه تمدن ایرانی- اسلامی است و متاسفانه این حوزه خیلی تاکنون مورد توجه دولتمردان قرار نگرفته است. در زمان آقای حامد کرزی تلاش شد که تلویزیون مشترکی میان ایران، افغانستان و تاجیکستان ایجاد شود اما موانعی بود و این کار انجام نشد.

 

وی ادامه داد: از این رو، ساخت خط آهن مذکور همکاری جدی منطقه‌ای و دو جانبه است که می تواند کل آسیای مرکزی را از حالت انزوای جغرافیایی خارج کند و مسیر ترانزیت انرژی و تجارت را از مسیر سنتی قبلی به سمت ایران برگرداند و چابهار را به مرکز اصلی تجاری در منطقه که به آب‌های آزاد دسترسی دارد تبدیل کند. اگر این افتاق بیفتد، موقعیت ژئوپلتیک ایران را به نحو محسوسی افزایش می دهد و ایران را به منطقه آسیای مرکزی، شرق آسیای چین، آسیای جنوبی و خاورمیانه وصل می کند و این مناطق را نیز به یکدیگر متصل می کند که به این شکل وضع ایران در منطقه در ابعاد مختلف ارتقا می‌یابد.

 

این کارشناس مسایل افغانستان و منطقه اظهار کرد: علاوه بر این افتتاح و ساخت این خط آهن به لحاظ اقتصادی منافع زیادی برای هر دو کشور ایران و افغانستان دارد و بخصوص بخش‌های شرقی ایران که تا حدود زیادی به لحاظ اجتماعی و اقتصادی توسعه نیافته هستند را رونق می‌دهد. هم چنین این تعامل و همکاری می‌تواند تاثیر زیادی بر امنیت منطقه و افغانستان داشته باشد.

طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند

وی درباره نگاه طالبان به این روابط و توسعه همکاری‌های افغانستان با ایران و دیگر کشورهای همسایه اظهار کرد: از لحاظ سیاسی طالبان در قطر خودش را شناسانده است و دیگر به عنوان یک گروه شریک در قدرت محسوب می‌شود از این رو طبیعی است که آنها هم از این توسعه و همکاری ذی نفع هستند. در عین حال باید گفت که طالبان به لحاظ قومی چندان در منطقه هرات قدرت قوی ندارند و منطقه تسلط آنها در جنوب افغانستان است. هرات منطقه ای فارس زبان است و فکر می کنم در این مرحله دولت مرکزی و مردم هرات و مزار شریف از این مساله منفعت خواهند داشت.

 

این کارشناس مسایل افغانستان با بیان این که افغانستان متاسفانه از توسعه خطوط راه آهن با توجه به شرایط اشغال این کشور و جنگ های داخلی بی بهره بوده است گفت: بعد از اشغال این کشور تلاش شده است تا خطوطی را برای انتقال انرژی و برق ایجاد کنند که هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

وی گفت: ساخت خط آهن خواف - هرات بخشی از پروژه چابهار است و باید گفت که این پروژه تا کنون توفیق نسبی داشته است. ساخت این خط آهن به دلیل مشکلات جنگ و اشغال خارجی و مسایل دیگر ده سال طول کشیده است در عین حال معتقدم اگر این اقدامات انجام شود همه طرف ها از آن سود خواهند برد.

 

منبع: ایسنا

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->