بازگشایی حریم هوایی اردن به روی پروازهای ورودی و خروجی زبان بدن سخنگوی ارتش اسرائیل وقتی که با دستانی لرزان از انتقام ایران می‌گوید + فیلم جزئیات انفجار بامداد شنبه (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) در فرودگاه مهرآباد ۷۰ زخمی در حملات تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی هلاکت ۲ صهیونیست در حمله موشکی ایران به ریشون لتسیون سفیر ایران در دیدار با مقام وزارت خارجه انگلیس، خواستار محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی شد خبرگزاری تاس روسیه: بیش از ۱۵۰ هدف در سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرار گرفتند نخعی راد: به پشتوانه مردم، از این شرایط عبور می‌کنیم آنتونیو گوترش خواستار توقف حملات در منطقه شد (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) سران ایتالیا و فرانسه با بن‌سلمان درباره ایران تلفنی صحبت کردند (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) رئیس‌جمهور ونزوئلا: نتانیاهو هیتلر قرن بیست و یکم است ایران: به زودی حملات شدیدتری به اسرائیل انجام می‌دهیم سفیر ایران در سازمان ملل: پاسخ ایران به اسرائیل قانونی و قاطع خواهد بود حمله اسرائیل به مهرآباد تهران + فیلم (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) حمله مجدد ایران به اسرائیل (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس | مرحله جدید عملیات وعده صادق ۳ هشدار دادستان خراسان رضوی به فعالان فضای مجازی | مردم فعالیت های مشکوک را گزارش نمایند اختصاصی شهرآرانیوز | واکنش مردم تهران به عملیات موفق وعده صادق ۳ (۲۴ خرداد ۱۴۰۴) جزئیات حمله ایران به اسرائیل از زبان سردار وحیدی: پایگاه‌ نواتیم و تل‌نوف را هدف قرار دادیم اطلاعیه شماره ۲ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره «عملیات وعده صادق۳» حمله مجدد اسرائیل به ایران (شنبه، ۲۴ خرداد ۱۴۰۴) + عکس و فیلم رسانه‌ اسرائیلی: موشک‌های ایران تل‌آویو را در شوک فرو برد ۸ پرنده صهیونیستی شکار شد پیام توییتری پزشکیان هم‌زمان با عملیات وعده صادق ۳ در عملیات وعده صادق ۳ چه تعداد موشک به اسرائیل شلیک شد؟ نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله اسرائیل به ایران آغاز شد | نماینده روسیه: حملات با حمایت فرانسه بود+ ویدئو (۲۳ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

گفت‌وگو آیین درویشی است

  • کد خبر: ۵۲۶۹۵
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
گفت‌وگو آیین درویشی است
عبدالجواد موسوی - روزنامه‌نگار
در هیچ دوره‌ای به‌یاد ندارم که این‌همه اجماع بر سر گفت‌وگو شکل گرفته باشد. اگرچه یکی از شعار‌های بنیادین انقلاب آزادی بود و قرار بر این بود که هر کس با هر سلیقه و عقیده‌ای در بیان آنچه بدان معتقد است هیچ گرفت‌وگیری نداشته باشد، اما هیچ‌گاه گفت‌وگو به گفتمانی فراگیر بدل نشد و نه‌تنها چنین نشد، بلکه گاه کسی که دم از گفت‌وگو می‌زد، آماج تمسخر و تحقیر می‌شد. البته بودند معدود کسانی که به این امر خیر احترام می‌گذاشتند و همواره در پی آن بودند که به‌جای دامن‌زدن به دوقطبی‌های ویرانگر و مضحک، راه گفت‌وگو را در پیش بگیرند، اما همان‌طور که گفتم، هیچ‌گاه گفت‌وگو با این‌همه اقبال‌عمومی روبه‌رو نبوده است.
 
اینک هم که می‌گویم اقبال‌عمومی، منظورم این نیست که همه گروه‌ها و مراجع فکری و سیاسی و روشن‌فکری از این کار استقبال می‌کنند؛ خیر! هنوز هم این شیوه مسالمت‌آمیز دشمنان خاص خود را دارد و هستند کسانی که گفت‌وگو را آغاز انحراف می‌دانند و به‌صراحت می‌گویند همین‌که شما حاضر می‌شوید با مخالف خود تن به گفت‌وگو بدهید یعنی از ارزش‌های ناب و اصیل خود کوتاه آمده‌اید و ما نه‌تنها حاضر نیستیم با هیچ‌یک از مخالفان خود سر یک‌میز بنشینیم و وقت گران‌بهای خود را هدر دهیم بلکه تا رسیدن به خواسته‌های خود لحظه‌ای «آروم نمی‌گیگیریم!»
 
هرچند ممکن است این بندگان‌خدا نیز چند صباحی دیگر به زمره مدافعان گفت‌وگو بپیوندند، اما دست‌به‌نقد و تا اطلاع ثانوی نمی‌توان این عزیزان را در شمار مدافعان گفت‌وگو تعریف کرد. برای رفع هرگونه سوءتفاهم عرض می‌کنم دشمنان گفت‌وگو فقط به یک گروه خاص با ظاهری متحدالشکل محدود نمی‌شوند. در آن‌سو هم هستند عده‌ای که دعوی روشن‌فکری دارند، اما چنان تعصبی در حق آرا و خواسته‌های خود می‌ورزند که هر کسی را گمان برند همانند آن‌ها نمی‌اندیشد به‌تیغ تهمت و پرونده‌سازی می‌نوازند و در مقام مفتش‌های فرهنگی و سیاسی هیچ سخنی را به‌غیر از سخنان دلخواه خود حاضر نیستند بشنوند. با آن‌ها نیز اینک کاری نداریم.
 
در اینجا به‌طور مشخص به کسانی اشاره دارم که این روز‌ها و شب‌ها سخت در تکاپو افتاده‌اند تا مجالی فراهم آورند برای شنیدن سخن دیگران؛ آن هم نه به‌قصد پیشبرد اهداف گروه جناحی خاص، بلکه به‌قول دکتر نعمت‌ا... فاضلی، برای نجات ایران. دیدم که مهدی نصیری در پاسخ به منتقدان رادیکالش که می‌گفتند: «چرا در برابر احمدی‌نژاد فقط لبخند می‌زدی و موضع تند و صریح نمی‌گرفتی؟» گفته است: «من فقط می‌خواهم باب گفت‌وگو با افراد مختلف باز شود و دیگران عقایدشان را مطرح کنند!» و باز در پاسخ به دیگری که گفته بود: «این گفته‌ها به چه منظوری انجام می‌شود؟» گفته بود: «گفت‌وگو برای گفت‌وگو!»

اینجا درباره شخص مهدی نصیری حرف نمی‌زنیم و چیزی را قضاوت نمی‌کنیم، اما نمی‌توان از کنار این سخن او که نیاز مبرم جامعه امروز ما شنیدن است، به‌سادگی گذشت. بزرگ‌ترین مصیبت ما در سال‌های گذشته این بوده است که می‌خواسته‌ایم متکلم‌وحده باشیم. هر جا هم که کم می‌آوردیم و حاضر نبودیم سخن طرف مقابل را بشنویم، سخن خواجه‌شیراز را مستمسک قرار می‌دادیم و می‌گفتیم: «گفت‌وگو آیین درویشی نبود!» اتفاقا امروزه‌روز اگر درویشی حقیقی یک آیین داشته باشد، همین گفت‌وگوست و آنکه حاضر نیست تن به گفت‌وگو بدهد، خودکامه‌ای است که اگر قدرت و فرصت پیدا کند، جهانی را به‌آشوب خواهد کشید. اگر عمری باقی باشد، در‌این‌باره باز هم سخن خواهم گفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->