ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

نیمی از پرستاران بخش کرونایی مشهد به کرونا مبتلا شده‌اند

  • کد خبر: ۵۳۰۷۵
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰
نیمی از پرستاران بخش کرونایی مشهد به کرونا مبتلا شده‌اند
به گفته مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از ابتدای شیوع کووید‌۱۹ تاکنون، حداقل نیمی از پرستاران بخش کرونا به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این میان، هشت‌نفر از کادر پرستاری هم جانشان را بر اثر این بیماری از دست دادند.
گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ روز پرستار سال‌۹۸ مثل خیلی از روز‌هایی که در تقویم سال‌های قبل‌تر رسیده بود، آمد و رفت با همان درددل‌های همیشگی پرستاران از حقوق و مزایای کم، قانون استخدامی، معوقات و استاندارد نبودن ساعات کاری. هیچ‌کس نمی‌دانست قرار است تا روز پرستار سال ۹۹، عجیب‌ترین و متفاوت‌ترین دوران در بیمارستان‌ها و کار آن‌ها حاکم شود. حالا روز پرستار رسیده و شاید متفاوت‌تر از حداقل یک قرن گذشته، وقتی پای مشکلات و درددل‌های پرستاران بنشینی، همه حرف‌ها به یک موضوع ختم شود؛ کرونا و سایه سیاه آن بر سر سفیدپوشان.

۱۰ ماه عجیب در بیمارستان‌ها سپری شد؛ کرونا خیلی مرموزتر از آن بود که با خوش‌بینی‌ها و امید‌های روز‌های اولی که برای پایان آن پیش‌بینی می‌شد، تمام شود، درست همان روز‌های اولی که پرستاران با چالش رقص، به شکستن فضای سنگین بیمارستان‌ها و امید‌دادن به بیماران رفتند. اما این چالش خیلی طول نکشید. فضای سنگین بیمارستان‌ها پُر از درد شد و تقلا میان مرگ و زندگی. حالا نفس‌های بیماران هر لحظه به شماره می‌افتد و پرستاران در همین لحظات نفس‌گیر، روز‌ها و ماه‌ها را تحمل می‌کنند.

هم‌زمان با روز پرستار، بخشی از سختی‌ها و گلایه‌های پرستاران را با مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در‌میان می‌گذاریم. امیررضا صالح‌مقدم در گفتگو با خبرنگار ما درباره وضعیت کادر پرستاری توضیح می‌دهد: در خراسان‌رضوی ۸‌هزار و ۲۰۰ نفر در کادر پرستاری نیرو داریم که شامل تخصص‌ها و مقاطع مختلف پرستاری و کمک‌پرستاری هستند و در مراکز درمانی فعالیت می‌کنند. حدود ۵۰‌درصد از این پرستاران در بخش‌های کرونایی مشغول به خدمت هستند.

به گفته این مسئول در حوزه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، از ابتدای شیوع کووید‌۱۹ تاکنون، حداقل نیمی از پرستاران بخش کرونا به این ویروس مبتلا شده‌اند. از این میان، هشت‌نفر از کادر پرستاری هم جانشان را بر اثر این بیماری از دست دادند.

دکتر صالح‌مقدم درباره این نکته که پرستاران حتی با وجود کار در شرایط سخت کرونا باز هم مطالبات پرداخت‌نشده و گلایه‌های فراوانی دارند، می‌گوید: برخی از مطالبات صنفی و حقوقی پرستاران پرداخت شده و بخشی به‌دلیل مشکلات مالی دولت باقی مانده است. در‌عین‌حال از دولت انتظار می‌رود در این شرایط علاوه‌بر تأمین اعتبار مورد‌نیاز در حوزه درمان، شغل پرستاری را به‌عنوان سخت و زیان‌آور در نظر بگیرد تا این قشر از مزایای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور هم بهرمند شوند.

وی درباره دیگر گلایه پرستاران از فشار شدید کاری و متناسب نبودن تعداد پرستار با تخت‌های بیمارستانی و تشدید این وضعیت در ایام کرونا، توضیح می‌دهد: وضعیت اشتغال پرستاران ما با استاندارد‌های بین‌المللی و حتی کشوری تفاوت دارد. در استاندارد بین‌المللی به‌ازای هر تخت بیمارستانی، سه تا چهار پرستار، اما در ایران به ازای هر تخت، یک و هشت‌دهم پرستار داریم. متأسفانه در بیشتر بخش‌های درمان، از همین استاندارد کشوری هم عقب هستیم. این عدد در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بین یک تا یک‌دهم است. این مسئله هم در کیفیت ارائه خدمات به بیماران تأثیر دارد و هم در فشار کاری و خستگی پرستاران.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پاسخ به این پرسش که چرا پرونده جان‌باختگان کادر پرستاری هنوز به‌صورت رسمی جزو شهدای خدمت کامل نشده است، می‌گوید: پرونده این پرستاران را به ارگان‌های مرتبط ارجاع داده‌ایم تا مراحل رسیدگی، پیگیری شود و عنوان «شهید خدمت» به این عزیزان اطلاق شود و آیندگان به نیکی از زحمات پرستاران مدافع سلامت یاد کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->