برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

تخم‌مرغ همچنان روی مدار گرانی

  • کد خبر: ۵۳۵۲۷
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
تخم‌مرغ همچنان روی مدار گرانی
تخم‌مرغ همچنان بر مدار گرانی می‌تازد و نرخ آن در بازار با پلکانی صعودی در ماه‌های اخیر، از ۱۲ هزارتومان به ۲۱ هزارتومان به ازای هرکیلو رسیده است، با این حال ستاد تنظیم بازار کشور با پاک کردن صورت‌مسئله با استفاده از اهرم توزیع نهاده‌های دولتی، به عرضه ۱۲ هزارتومانی تخم‌مرغ از در کارخانه‌ها اصرار می‌ورزد.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ تخم‌مرغ همچنان بر مدار گرانی می‌تازد و نرخ آن در بازار با پلکانی صعودی در ماه‌های اخیر، از ۱۲ هزارتومان به ۲۱ هزارتومان به ازای هرکیلو رسیده است، با این حال ستاد تنظیم بازار کشور با پاک کردن صورت‌مسئله با استفاده از اهرم توزیع نهاده‌های دولتی، به عرضه ۱۲ هزارتومانی تخم‌مرغ از در کارخانه‌ها اصرار می‌ورزد. البته به‌گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی، قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ ۳ هزارتومان بیشتر از این نرخ است و این قیمت‌گذاری غیرمنطقی، موجب کاهش تولید تخم‌مرغ و تعطیلی واحد‌های تولیدکننده استان شده است.


تفاوت نرخ تخم‌مرغ در مناطق مختلف شهر

باتوجه‌به جهش‌های قیمتی اخیر و تماس‌های متعدد شهروندان برای پیگیری وضعیت قیمت تخم‌مرغ، سری به خیابان‌های شهر زدیم. در این بررسی اجمالی، علاوه‌بر گرانی عجیب تخم‌مرغ، تفاوت نرخ آن در منطقه‌های مختلف شهر هم توجه ما را به خودش جلب کرد. در این آشفته‌بازار، تخم‌مرغ از ۱۹ هزار تومان در بولوار پیروزی تا ۲۱ هزارتومان در بولوار‌هاشمیه عرضه می‌شود. همچنین درحالی‌که در قاسم‌آباد قیمت تخم‌مرغ ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان است، این کالا در خیابان کوهسنگی به قیمت ۲۲ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.


توزیع اندک به قیمت مصوب

وضعیت این روز‌های تخم‌مرغ را با یکی از توزیع‌کنندگان این محصول درمیان می‌گذاریم تا ابعاد مختلف موضوع را بررسی کنیم. ازقندی با اشاره به اینکه قیمت تحویل تخم‌مرغ به واحد‌های صنفی در بازار، بین ۱۶ هزارو ۸۰۰ تا ۱۷ هزارو ۳۰۰ تومان است، می‌گوید: اتحادیه، هفته گذشته اقدام به دریافت تخم‌مرغ به‌صورت مستقیم از مرغدار کرد و برخی مرغداران از ترس اتحادیه، قیمت عرضه تخم‌مرغ در بازار را ۱۲ هزارتومان اعلام کرده‌اند.
 
وی ادامه می‌دهد: اتحادیه از تولیدکنندگان خواسته است روزانه ۲۰ جعبه تخم‌مرغ دراختیار اتحادیه قرار دهند و تمام این بار را ابتدای این هفته با قیمت ۱۵ هزارتومان در بازار توزیع کرده‌اند تا قیمت‌ها شکسته شود.
 
این توزیع‌کننده تخم‌مرغ در بازار مشهد بیان می‌کند: باتوجه‌به اینکه حجم این تخم‌مرغ‌ها کم بوده، این توزیع تأثیری بر بازار نگذاشته است و آن بار هم تمام شده است و دوباره قیمت توزیع تخم‌مرغ در میان مغازه‌داران، به ۱۷ هزار تومان رسیده است. وی می‌افزاید: گفته می‌شود سامانه‌ای درحال راه‌اندازی است که توزیع‌کننده و تولیدکننده باید سفارش‌ها را در آن ثبت کنند، اما به‌دلیل اینکه بازار تحت‌تأثیر دلالان است، این کار اجرایی نخواهد شد.


کاهش تولید تخم‌مرغ

در گپ‌وگفتی با مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی، دلایل کاهش تولید تخم‌مرغ در بازار را جویا می‌شویم. سیدحسین موسوی‌نژاد با بیان اینکه تولیدکنندگان تخم‌مرغ باید از قانون تبعیت کنند، می‌گوید: با این حال مرغداران به ادامه تولید تخم‌مرغ مجبور نیستند و باتوجه‌به شرایط فعلی، از ابتدای سال تابه‌حال، ۲۵ درصد در میزان جوجه‌ریزی کاهش داشته‌ایم که این کاهش، چهار ماه آینده خود را نشان خواهد داد.
 
موسوی‌نژاد با اشاره به اینکه قیمت مصوب تخم‌مرغ در اواخر شهریور ۱۲ هزارتومان در مرغداری‌ها تعیین شده است، می‌افزاید: این نرخ همان زمان هم متناسب با هزینه‌های مرغدار نبود و با اینکه دولت هزینه‌های حمل‌ونقل، قیمت ذرت و دان و مکمل‌های جانبی را افزایش داده است، انتظار ثبات قیمت نهایی را دارد.
 
وی بیان می‌کند: این ثبات قیمت دستوری، شاید مدت زمان کوتاهی اثر ظاهری بگذارد، اما دود آن به چشم مصرف‌کننده می‌رود، زیرا ما به ادامه این ضرر مجبور نیستیم و باتوجه‌به بی‌انگیزگی مرغداران به‌دلیل تصمیم‌های دستوری ستاد تنظیم بازار کشور، درنهایت مصرف‌کننده متضرر خواهد شد. اکنون تولیدکننده باتوجه‌به نرخ دولتی، در ازای هرکیلو تخم‌مرغ ۳ هزار تومان ضرر می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان‌رضوی با بیان اینکه برخلاف ادعای دولت، از ابتدای سال کمتر از ۷۰ درصد ظرفیت نهاده مرغداری‌ها تامین شده است، می‌گوید: طبق برآوردها، اگر ۱۰۰ درصد خوراک دام و نهاده با نرخ دولتی تامین شود، یک کیلو تخم‌مرغ باید به قیمت تقریبی ۱۴ هزارو ۸۵۰ تومان از مرغدار خریداری شود.
 
موسوی‌نژاد تاکید می‌کند: کشوری که در ۳۰ سال گذشته جزو صادرکنندگان شاخص تخم‌مرغ به کشور‌های همسایه بوده است و ۶۰ درصد حجم صادرات آن از خراسان‌رضوی تامین می‌شده است، با ادامه این روند، حالا ناگزیر به واردات گسترده تخم‌مرغ از کشور‌های دیگر است. وی با تایید کاهش حجم تولید تخم‌مرغ، در تشریح این ماجرا می‌گوید: این کاهش تولید، مربوط‌به سه گروه است؛ یکی از آن‌ها مرغداران غیرمجاز بوده‌اند که از ابتدای امسال به‌دلیل اینکه تامین نهاده برای آن‌ها سخت شده است، با اینکه سهم ۲۵ درصدی در تامین تخم‌مرغ بازار استان داشته‌اند، از فعالیت بازمانده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان می‌افزاید: گروه دیگری از مرغداران، بیشتر از ظرفیت خود به تولید تخم‌مرغ می‌پرداختند که این افراد به‌دلیل مشکل تامین نهاده‌ها، ظرفیت خود را به ظرفیت مجاز کاهش دادند، زیرا نهاده متناسب با ظرفیت مجاز بین تولیدکنندگان توزیع می‌شود.

موسوی‌نژاد با اشاره به گروهی دیگر از مرغداران که هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، ادامه می‌دهد: این گروه، مرغدارانی هستند که انگیزه‌ای برای تولید ندارند، زیرا قیمتی که ستاد تنظیم بازار مشخص کرده است، هیچ‌گونه همخوانی با هزینه‌های تولیدکنندگان ندارد و با اینکه انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، اعداد و رقم‌های پیشنهادی تولیدکنندگان را بررسی و تایید کرد، در ستاد تنظیم بازار به شکل دستوری، قیمت مصوب تخم‌مرغ را تغییر نداده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->