نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و اورتون| پایان رویاپردازی با کلوپ حال ناخوش کشتی مشهد حضور تماشاگران زن در بازی پرسپولیس و آلومینیوم ممنوع شد + عکس مشکلات بی‌شمار ورزشگاه تختی در دوره مدیریت هیات فوتبال | حتی کاور چمن هم نداشتند! ثبت نام مجدد کاندیدا‌های هیات فوتبال خراسان یک تخلف بزرگ است | اهمال کاری هیات در روند برگزاری انتخابات مسجل است  پرسپولیس در جستجوی جام حذفی| جمعه شب حساس سرخ‌ها در اراک واکنش درویش به برکناری از پرسپولیس حذف ستاره‌های لوگوی سرخابی در آئین واگذاری شمسایی: به اولین هدفمان که صعود به جام جهانی بود، رسیدیم یزدانی: حضور ورزشکارانی مثل تیلور اعتبار کشتی المپیک را بالا می‌برد نتیجه و ویدئو خلاصه بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا | سلام یوزهای ایرانی به جام جهانی خطیر: حق امضای استقلال همچنان با من است پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند وزیر ورزش و جوانان: امروز نقطه عطفی در تاریخ ورزش کشور است پائز نیامده والیبالیست‌ها را به خط کرد غیبت حسن یزدانی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد سرمربی تیم ملی والیبال وعده المپیک پاریس را داد! پخش زنده بازی فوتسال ایران و قرقیزستان در جام ملت‌های آسیا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین توافق بیغم با مس + عکس
سرخط خبرها

گفتگو با کوروش یزدانی، قهرمان کوچک مسابقات بین‌المللی شطرنج

  • کد خبر: ۵۳۵۵۳
  • ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
گفتگو با کوروش یزدانی، قهرمان کوچک مسابقات بین‌المللی شطرنج
کوروش یزدانی ۱۱ سال دارد و در کلاس پنجم دبستان نخبگان علّامه طباطبایی درس می‌خواند. او در آخرین نبرد خود در صفحه‌ی شطرنج، قهرمان مسابقات دوستانه و بین‌المللی کوچک‌تر از ۱۲ سال آمریکا شده است.
شبنم کرمی | شهرآرانیوز؛ زندگی ما آدم‌ها به بازی شطرنج شباهت زیادی دارد، صفحه‌ی بزرگ شطرنجی که در آن، هریک از مهره‌های مختلف نقشی و راهی در پیش دارد. هرچه بیشتر مهره‌ها را بشناسیم و شرایط اطرافمان را بهتر درک کنیم، کمتر فرصت‌ها را از دست می‌دهیم، و اگر کمی تمرکزمان بیشتر باشد، می‌توانیم با آرامش بیشتری در زندگی برنده باشیم. کوروش یزدانی ۱۱ سال دارد و در کلاس پنجم دبستان نخبگان علّامه طباطبایی درس می‌خواند.
 
او در آخرین نبرد خود در صفحه‌ی شطرنج، قهرمان مسابقات دوستانه و بین‌المللی کوچک‌تر از ۱۲ سال آمریکا شده است. موضوع جالب این است که موفّقیّت‌های او در شطرنج خواهر کوچکش را هم به این راه آورده است، به‌طوری‌که به دلیل کسب مقام‌های قهرمانی بسیاری در این رشته، در پنج‌سالگی به اردوی تیم ملّی نوجوانان ایران دعوت شده است که در این سن کم یک رکورد به حساب می‌آید. با کوروش گفت‌وگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

گفتگو با کوروش یزدانی، قهرمان کوچک مسابقات بین‌المللی شطرنج
 

•شطرنج را از چه زمانی و چرا شروع کردی؟

شطرنج را از ۹ سالگی شروع کردم، زیرا علاقه‌ی زیادی به بازی‌های فکری داشتم و به دلیل اینکه در مسابقات بین‌المللی و جهانی ریاضیّات «کانگورو» به میزبانی استرالیا هم شرکت می‌کنم و معلّم‌ها و اطرافیانم به من گفته بودند شطرنج ریاضی را قوی می‌کند، این موضوع برایم بهانه‌ای برای آغاز شطرنج شد.


•از اوّلین موفّقیّتت برای ما می‌گویی؟

اوّلین موّفقیّتم در شطرنج مربوط به مسابقات آموزشگاه‌های ناحیه‌ی ۴ مشهد بود که مقام سوم انفرادی و قهرمانی تیمی را در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ پس از حدود ۳ ماه که از شروع شطرنجم گذشته بود به دست آوردم.


•در چه مسابقاتی شرکت کرده‌ای و تاکنون چه مقام‌هایی کسب کرده‌ای؟

به‌جز موردی که گفتم، قهرمان تیمی آموزشگاه‌های ناحیه‌ی ۴ (۱۳۹۷)، قهرمان ریتینگ‌داران زیر ۱۳۰۰ جام بین‌المللی یلدا (۱۳۹۸)، پدیده‌ی جام بین‌المللی پایتخت (۱۳۹۸)، قهرمان مسابقات مدرسه‌ی شطرنج خراسان رضوی (۱۳۹۸)، نایب‌قهرمان مسابقات مدرسه‌ی شطرنج خراسان رضوی (۱۳۹۸)، مقام سوم مسابقات مدرسه‌ی شطرنج خراسان رضوی (۱۳۹۸)، نایب‌قهرمان مسابقات آنلاین استان رده‌ی سنّی کوچک‌تر از ۱۲ سال (۱۳۹۹)، مقام پنجم تیمی در مسابقات آنلاین لیگ جهانی ۲۰۲۰ و جزو امتیازآورترین بازیکنان تیم ایران، قهرمان مسابقات بین‌المللی بوندسلیگا آلمان رده‌ی سنّی کوچک‌تر از ۱۲ سال (۲۰۲۰)، ۳ دوره قهرمان مسابقات انتخابی جام بین‌المللی ستارگان رده‌ی سنّی کوچک‌تر از ۱۲ سال (۲۰۲۰)، قهرمان هشتمین دوره‌ی مسابقات جام بین‌المللی ستارگان رده‌ی سنّی زیر ۱۲ سال (۲۰۲۰)، قهرمان مسابقات آموزشگاه نخبگان علّامه طباطبایی (۱۳۹۹)، نایب‌قهرمان انفرادی آموزشگاه‌های ناحیه‌ی ۴ (۱۳۹۹) و قهرمان تیمی آموزشگاه‌های ناحیه‌ی ۴ (۱۳۹۹) شده‌ام و آخرین مقامی هم که کسب کرده‌ام قهرمانی مسابقات دوستانه و بین‌المللی کوچک‌تر از ۱۲ سال آمریکا با کسب صددرصد پیروزی در همه‌ی مراحل مسابقه‌های آن (آذر ۱۳۹۹) بوده است.


•سطح مسابقه‌ی آخر را چگونه دیدی؟

این مسابقه در سطح بالایی در ۲ روز در دور مقدماتی و نهایی و به صورت آنلاین و در ۵ دور ده‌دقیقه‌ای در دور اوّل و مقدماتی با حضور ۵۶۰ شطرنج‌باز از ۵۶ کشور و در دور نهایی با حضور ۳۲۵ شطرنج‌باز از ۴۰ کشور جهان برگزار شد.


•به‌یادماندنی‌ترین و مهم‌ترین پیروزی و شکستی که داشته‌ای.

به‌یادماندنی‌ترین نتیجه‌ی ورزشی‌ام کسب مقام ششمی رده‌ی سنّی ۱۶سال مشهد فقط با ۱۰ سال سن و یک سال تجربه‌ی بازی شطرنج بود و تا این لحظه، در ۲ سالی که شطرنج را به صورت جدّی شروع کرده‌ام، فقط یک خاطره‌ی تلخ دارم که در مسابقات قهرمانی تیمی باشگاهی مشهد (۱۳۹۸) با یک بی‌توجّهی کوچک، با اینکه برتری کامل در برابر حریفم داشتم، باختم و به نتیجه‌ی تیم لطمه زدم.
البتّه امسال توانستم در مسابقات ریاضیّات بین‌المللی و جهانی «کانگورو» دیپلم افتخار در رتبه‌ی ممتاز مسابقات را کسب کنم. الان هم برای دوره‌ی بعدی مسابقات آماده می‌شوم. به نظرم، چون شطرنج رشته‌ای فکری است، باعث پیشرفت هرچه بیشتر در موفّقیّت تحصیلی هم هست.


•اگر بتوانی در مقابل هر شطرنج‌باز تاریخی در دوران نوجوانی‌اش بازی کنی، چه کسی را انتخاب می‌کنی؟

استادبزرگ خوزه رائول کاپابلانکا، شطرنج‌باز و دیپلمات اهل کوبا، چون او از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۷ قهرمان شطرنج جهان بود و استعداد ذاتی‌اش در بازی شطرنج و توانایی‌اش در حل مسئله و موفّقیّت در مدل‌های پیچیده او را یکی از مهم‌ترین شطرنج‌بازان تاریخ کرده است که به‌راحتی مشکل‌ترین حرکات را پیدا می‌کرد.

 

•هنگام بازی معمولاً چه تعداد حرکت را در ذهنت تصویرسازی می‌کنی؟

به شرایط بازی بستگی دارد و در هر مرحله بازی شطرنج، تصویرسازی ذهنی متفاوت است، امّا با توجّه به اینکه به بالابردن قدرت محاسبه در شطرنج خیلی کمک می‌کند، مرحله‌ی آخر بازی دست‌کم به محاسبه‌ی حدود ۵ تا ۸ حرکت نیاز دارد.


•فکر می‌کنی تا چند سال دیگر بتوانی از مرز برترین‌های این رشته عبور کنی؟

با توجّه به تیمی حرفه‌ای که در کنار من و خواهرم هستند و برنامه‌ای که برایمان پیش‌بینی کرده‌اند، از طرف خودم و فاطمه این قول را می‌دهم که نتایجی به دست آوریم که باعث انگیزه‌ی ورزشکاران و حال خوب مردم شود و به قول خواهرم، پرچم ایران را مثل همیشه بالا نگه داریم.


•هم‌رشته بودن با خواهرت چقدر در موفّقیّتتان تأثیر داشته است؟

هم‌رشته بودن در یک رشته‌ی انفرادی یعنی همیشه یک حریف تمرینی قوی در کنارت هست و انگار دائم در حال شرکت در مسابقات و کسب تجربه هستی که باعث انگیزه‌ی بیشتر هردوی ماست.


•روزی چند ساعت تمرین می‌کنید؟

هردو زیر نظر ۳ استاد کار می‌کنیم. من روزی ۳ ساعت تمرین دارم و خواهرم ۲ ساعت، یک ساعت مسابقه‌ی آنلاین و یک ساعت هم مسابقه‌ی حقیقی داریم. فاطمه بعضی روز‌ها هم به صورت آنلاین ۲ساعت در اردوی تیم ملّی تمرین دارد.


• پدر و مادرت چقدر برای موفّقیّت‌های تو و خواهرت تلاش می‌کنند؟

پدرم محیطی حرفه‌ای برای پیشرفت من و خواهرم فراهم کرده است. مادرم هم همیشه در همه‌ی مسابقات همراهمان است و در کنار هم برای موفّقیّت ما تلاش می‌کنند. همیشه از آن‌ها و همه‌ی کسانی که ما را در این راه پشتیبانی می‌کنند تشکّر می‌کنم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->