نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج، سوار بر ماشین پیشرفت

  • کد خبر: ۴۷۳۷۲
  • ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
  • ۲
علیرضا فیروزجا نابغه شطرنج، سوار بر ماشین پیشرفت
درباره علیرضا فیروزجا اعجوبه شطرنج ایران که همچنان در ریتینگ جهانی به پیش می‌رود
به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا فیروزجا، شطرنج‌باز نوجوان ایرانی، با لقب استاد بزرگ به یکی از بهترین‌های این رشته در جهان ورزش تبدیل شده است. او لقب نابغه را در بین اهالی شطرنج و ورزشی‌ها به خود اختصاص داده است. نوجوانی هفده‌ساله که در رده اول رده‌بندی زیر 20سال این رشته در جهان است و رده هفدهم در بین بهترین شطرنج‌بازان جهان در لایو ریتینگ رده‌بندی فدراسیون جهانی شطرنج را در اختیار دارد.

کافی است سری بزنیم به سایت فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) و نگاهی بیندازیم به سیر صعودی این الماس درخشان ایرانی تا مسیر نابغه شدن او را ببینیم. راهی که به گفته خودش با روزی 16ساعت تمرین به اینجا ختم شده است. کارشناسان این رشته او را رقیب اصلی کارلسن برای تصاحب تاج قهرمانی جهان می‌دانند. او با استعدادترین شطرنج‌باز نوجوان جهان است که هنوز به سن هجده‌سالگی نرسیده است. پسر همین خاک و همین سرزمین، از شهرستان بابل در استان مازندران و متولد خردادماه1382.


سیزده‌سالگی؛ ورود به جمع برترین‌ها!

4سال قبل و در اکتبر2016 فیروزجا با ریتینگ2469 استاد بین‌المللی شطرنج بود و در رده85 بهترین شطرنج‌بازان جوان جهان قرار داشت. نابغه در مسیر رشد قرار گرفته بود و در سیزده‌سالگی در فهرست 100شطرنج‌باز جوان جهان قرار داشت.

3سال قبل و در اکتبر2017 فیروزجا ریتینگ2525 شطرنج را تصاحب کرده بود و در رده47 بهترین شطرنج‌بازان جوان جهان قرار داشت. نابغه در یک‌سال 56واحد ریتینگ خود را ترقی داده بود و در چهارده‌سالگی اهداف بزرگ‌تری را دنبال می‌کرد. فیروزجا برای رسیدن به سطح بالای شطرنج به دنبال رسیدن به لقب استاد بزرگی این رشته بود.

شطرنج‌باز بااستعداد کشورمان 8ماه بعد و در اواخر ماه می2018 به لقب استاد بزرگی مفتخر شد تا با درجه2561، رده27 بهترین‌های این رشته در سطح جوانان را تصاحب کند، افتخاری بزرگ برای نوجوانی پانزده‌ساله.

نوجوان ایرانی که لقب استادبزرگی را تصاحب کرده بود، حالا به رده‌بندی سطح جوانان راضی نبود. علیرضا به‌دنبال پیدا کردن جایگاه در بین بهترین‌های شطرنج جهان بود. نابغه برای رسیدن به 100شطرنج‌باز برتر جهان 10ماه وقت نیاز داشت. رشد شگفت‌انگیز فیروزجا آغاز شده بود. او در بهمن‌ماه1397 با درجه2657، رده95 بهترین شطرنج‌بازان جهان را تصاحب کرد. این مهم درحالی اتفاق افتاد که یک‌ماه قبل از آن فیروزجا نفر چهارم بهترین شطرنج‌بازان جوان جهان شده بود.

فیروزجا در یک‌سال 71واحد دیگر به درجات بین‌المللی خود اضافه کرد و در اسفند98 با درجه2728، نفر21 رده‌بندی شطرنج جهان در شانزده‌سالگی شد. او حدود 2ماه قبل از آن و درحالی‌که درجه‌اش 2723 بود، نفر اول ریتینگ‌داران این رشته در رده جوانان شده بود؛ عنوانی با افتخاری ماندنی و در سن شانزده‌سالگی!


کرونا فیروزجا را همسایه آناند کرد

جهانی شدن ویروس کرونا و تعطیلی تورنمنت‌های ورزشی به رشته شطرنج هم سرایت کرد تا ترمز سیر صعودی فیروزجا که در 3سال کم‌نظیر بود، به مدت 7ماه کشیده شود. علیرضا که در این مدت بیکار نبود و در مسابقات آنلاین این رشته یکی از فعال‌ترین شطرنج‌بازان جهان بود، بعد از 7ماه به سوپرتورنمنت نروژ دعوت شد و بعد از 10رقابت با بهترین‌های جهان، 20واحد دیگر به ریتینگ خود اضافه کرد و درجه خود را به 2748رساند. حالا او بالاتر از ناکومورای بزرگ آمریکایی و در نزدیکی‌های قهرمان اسبق جهان ویسوآناتان آناند ایستاده است. جایگاهی رفیع در دنیای شطرنج، جایگاهی که شاید هیچ‌یک از کارشناسان این رشته در ایران، آن را به این زودی‌ها برای هیچ ایرانی نمی‌دیدند.

افتخارات الماس درخشان و نابغه ایرانی به قدری زیاد است که در این مقال نمی‌گنجد. شاید اگر بخواهیم یکی از آن‌ها را به یاد بیاوریم ، نایب‌قهرمانی او در مسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان باشد. جایی که او بعد از ناکومورا، بهترین سرعتی‌باز جهان، رده دوم را به خود اختصاص داد، هرچند موفق شد او را در همان تورنمنت و در مسابقات برق‌آسا شکست دهد! زحمات فیروزجا بر هیچ‌کس پوشیده نیست. برای رسیدن به این سطح و این عنوان باافتخار در بین اهالی شطرنج او سختی‌های زیادی را تحمل کرده است. افتخار ایران برای رسیدن به قله شطرنج جهان هنوز راه زیادی دارد، هرچند جهان شطرنج برای مراسم تاج‌گذاری او و انتقال قدرت از کارلسن باید از همین حالا سفارش فرش قرمز را بدهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
0
0
واقعا قبول اینکه یه نفر تو ١۶ سالگی اینقدر دورو و منافق باشه برام سخته،

در عرض ۶ماه از دیدار با رهبر و سردار سلیمانی بخاطر بازی نکردن با اسرائیل رسید به تغییر ملیت بخاطر بازی نکردن با اسرائیل،
واقعا باید گفت خیلی ماهرانه و منافقانه رفتار کرد، البته با کمی ترس
نیاز به اون پاچه خواری اول نبود
احمد حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
این حرفا نشون میده شما خیلی تنزل کردی، رسانه های این سیستم مغز شما رو کامل شستشو دادن. پاچه خواری چیه؟ این سیستم شما که عاشق پاچه خواریه، به زور نمیذارن ورزشکارا مسابقه بدن و به زور اونا رو میبرن پیش مسئولین و حالا تو میگی منافق
وضعت خیلی خرابه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->