سرخط خبرها

خدمت در سنگر گمنامی

  • کد خبر: ۵۳۹۳۱
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴
خدمت در سنگر گمنامی
فعالان مرکز بهداشت عباس‌زاده بیماران کرونایی را تا بهبود کامل همراهی می‌کنند
ندا معصوم | شهرآرانیوز؛ مراکز بهداشت تا قبل از اینکه ویروس کرونا همه‌گیر شود، کارشان مراقبت‌های مربوط به خدمات بهداشتی رایگان به شهروندان بود و در هر محله مجموعه‌های شناخته‌شده‌ای است که برخی از این مجموعه‌ها نوع خدماتشان یک‌باره فرق کرد.
 
فکر کنید یک ویروس ناشناخته همه را غافل‌گیر کند و در خط مبارزه و مقابله با این بیماری، مراکز بهداشت هم قرار بگیرند. به این‌ها اضافه کنید که هرکدام از فعالان این حوزه، چندین‌بار به این بیماری مبتلا شده‌اند و درد و رنجش را با همه وجود چشیده باشند و دوباره به سنگر خدمت برگشته‌اند.
 
به قول خودشان، انتظاری ندارند، اما وقتی حرف از مدافعان سلامت می‌آید، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌آید، بیمارستان‌هاست و کادر درمان آن و کمتر حرفی از مراکز بهداشت می‌شود. حضور نماینده‌های شورای اجتماعی برای تقدیر از حامیان و مدافعان سلامت مرکز بهداشت عباس‌زاده بهانه‌ای برای حضور گزارشگر ما در این مجموعه شد.

 

مرکز شناخته‌شده شهری

نشانی‌اش سرراست و مستقیم است؛ جنب مترو. مجموعه عباس‌زاده از مراکز اختصاصی درمان بیماران کرونایی است و به همین دلیل بخش‌های دیگر آن انتقال داده شده است. داوود حیدری، کارشناس بهداشت محیط، می‌گوید: همه افراد مشکوک به ابتلای بیماری می‌توانند از خدمات این مجموعه استفاده کنند. عباس‌زاده مرکزی شناخته‌شده است و به همین سبب از همه محدوده‌های شهری مراجعه‌کننده دارد و ۱۶ ساعت در روز فعال است.
 
سمت عصر است و مرکز خلوت. البته او اشاره می‌کند که تعداد مراجعه‌کنندگان نسبت به ماه قبل کمتر شده است، با این حال، به‌طور میانگین، روزی ۲۰ آزمایش انجام می‌شود.

 

آزمایش رایگان کرونا

محل نمونه‌گیری داخل محوطه باز است و مراحل خود را دارد. مراجعه‌کننده باید علائم این بیماری را داشته باشد و پزشک آن را تأیید کند تا آزمایش و نمونه‌گیری انجام شود. بین همه مراکزی که افراد باید هفتصدهشتصدهزارتومان برای آزمایش آن هزینه کنند، اینجا آزمایش کرونا رایگان گرفته می‌شود. کل روند پذیرش تا درمان، مربوط به کروناست. به همین سبب در روز، چندمرتبه مرکز ضدعفونی می‌شود. با این حال، کمتر کسی از آن‌هاست که مبتلا نشده باشد. به قول یکی از آن‌ها، از فعالان حوزه بهداشت نباید پرسید کرونا گرفته‌ای یا نه، باید سؤال کرد چندبار کرونا گرفته‌ای!
 
هرکدام از آن‌ها معمولا چندبار مبتلا شده‌اند و این موضوع دور از ذهنی هم نیست. هرچند مراقبت‌های لازم را انجام داده باشی، باز هم امکان سرایت هست، به‌ویژه اینکه آمار مراجعه‌کنندگان زیاد است و کار سخت.

 

بیماری را پنهان نکنید

برای اینکه معلوم شود بیمار مشکوک به کرونا هست یا نه، پزشک علائم را بررسی می‌کند. بسته به سن، جنس و وضعیت بارداری و شیردهی، به بیمار رسیدگی می‌شود.
 
دکتر هاشم آتشی می‌گوید: برخی بیماران این محدوده به علت اینکه کارگر هستند و نمی‌خواهند از کار بمانند، بیماری‌شان را پنهان می‌کنند و در بین اجتماع حاضر می‌شوند. گاه افراد بدحالی مراجعه می‌کنند که بلافاصله باید به مراکز تخصصی انتقال داده شوند و روند بیماری آن‌قدر پیشرفته است که متأسفانه فرد جان خود را از دست می‌دهد.
 
برخی‌ها هم از کرونا ترس دارند و نمی‌خواهند بپذیرند که به این ویروس مبتلا شده‌اند و باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند و مدام بیماری را پنهان می‌کنند. زیرا فکر می‌کنند ابتلا به این بیماری مساوی با مرگ است. این گروه هم دیر مراجعه می‌کنند، درحالی‌که بیماری اگر در مراحل اولیه ابتلا تشخیص داده شود و روند درمان شروع شود، مسیر درمان و میزان سرایت ویروس به دیگران کوتاه‌تر می‌شود.

 

مراقبت تا بهبود کامل

البته مراکز بهداشت بعد از اینکه آزمایش شخصی مثبت شد و بسته به نوع حال بیمار، دارو و مراقبت‌های پزشکی برایش تجویز می‌کنند و مراحل بعد از آن را هم تا بهبود کامل کنترل می‌کنند.
 
دکتر این نکته را هم لابه‌لای حرف‌هایش اضافه می‌کند: خیلی‌ها فکر می‌کنند ویروس را از وسایل حمل‌ونقل عمومی گرفته‌اند، درحالی‌که دورهمی‌های خانوادگی مهم‌ترین علت سرایت است و از آن غافل‌اند، به‌خصوص در فصل زمستان که در‌ها هم بسته است و تهویه به‌خوبی انجام نمی‌شود.
 
او نمی‌خواهد هیچ‌کدام از افرادی که در روند خدمت‌رسانی به مردم فعال بوده‌اند، از قلم بیفتند؛ از راننده‌ای که کادر درمان را جابه‌جا می‌کند تا مسئول آزمایشگاه که به‌صورت مستقیم در ارتباط است. هرچند دیوار دفاعی قوی داشته باشند، امکان ابتلا هست. البته این موضوع شامل خود ماست و آن طرف‌تر خانواده ما هستند که در ارتباط نزدیک با ما قرار دارند و ما در برابر آن‌ها هم احساس مسئولیت می‌کنیم.
 
نیرو‌های فعال در حوزه مراکز بهداشتی این انتظار را ندارند که رسانه‌ها و همه کسانی که از زحمات کادر درمان بیمارستان‌ها قدردانی می‌کنند، یاد آن‌ها هم باشند، ولی به قول آن‌ها، وقتی اسم وزارت بهداشت و درمان می‌آید، اما آن‌ها این‌قدر گمنام هستند بحق نیست. فکر که می‌کنیم، می‌بینیم راست می‌گویند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->