آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟
سرخط خبرها

رابطه خطی از دغدغه‌ها تا واکنش‌ها

  • کد خبر: ۵۴۲۵۶
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
رابطه خطی از دغدغه‌ها تا واکنش‌ها
عباس عبدی - رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
شیوه‌های گوناگونی برای شناخت هر پدیده یا موجودیت سیاسی وجود دارد. در میان همه آن‌ها شاید دقیق‌ترین شیوه، شناخت دغدغه‌های آن باشد؛ دغدغه‌های واقعی و نه گفتاری. اینکه یک حزب یا حکومت یا فرد همیشه درباره عدالت سخن بگوید یا مدعی آزادی‌خواهی شود، کافی نیست. اگر می‌گوییم که دغدغه امام‌علی (ع) عدالت بود، نه فقط به‌واسطه سخنان ایشان، بلکه به‌دلیل دغدغه‌های عملی ایشان است که چنین نتیجه‌ای را می‌گیریم. داستان‌هایی شگفت‌انگیز از رفتار ایشان با برادر یا دخترشان یا در نزد قاضی گفته می‌شود که نشان‌دهنده سطح دغدغه‌های عملی آن امام است. اکنون می‌توانیم سطح دغدغه‌های هر فرد یا گروه یا مقامی را مشاهده کنیم.
 
منظور از دغدغه واکنشی است که نسبت به رخداد‌های بیرونی نشان می‌دهند. اگر به ما خبر درگذشت شخصی داده شود، واکنش ما در برابر این خبر متأثر از احساس ما درباره آن فرد است. اگر از نزدیکان باشد و علاقه زیادی به او داشته باشیم، بسیار متأثر می‌شویم. هرچه این فرد از ما دورتر باشد یا علاقه کمتری به او داشته باشیم، این واکنش کم‌رنگ‌تر خواهد بود. ممکن است تسلیت پررنگی به بازماندگان او بگوییم، اما این فقط در حد تعارف است، نه بیشتر. از اینجا می‌توان فهمید که زنده‌ماندن شخص اول، دغدغه واقعی ما بوده است و درباره دومی چنین نیست.

با این مقدمه بیاییم اخبار و رویداد‌های جاری در کشور را فهرست کنیم، سپس واکنش مسئولان در برابر آن‌ها را نیز بنویسیم. از رویداد‌های بزرگ مثل حوادث پس از گرانی ناگهانی بنزین و سقوط هواپیما و ترور سردار شهیدسلیمانی و خسارت‌های جانی در مراسم تشیع پیکر سردار شهید می‌گذریم که کیفیت و کمیت واکنش‌های رسمی در هر مورد روشن است.
 
همچنین واکنش اولیه در برابر کرونا را نیز نادیده می‌گیریم. در همین چند ماه اخیر، واکنش‌ها به برخی برنامه‌های اینستاگرامی و گزارشگری فوتبال را مقایسه کنید با واکنش به فقر و تورم و گرانی و رشد کم اقتصادی و بیکاری و واکسن کرونا و رقص یک کارمند در یک اداره و بیان یک جمله از سوی یک کارشناس در تلویزیون در توصیه به رقصیدن و.... در حقیقت سطح واکنش‌ها به مسائل در بیشتر موارد و نه همه آن‌ها با نیاز‌های جامعه و مردم هم‌سو نیست و حتی معکوس است. یا موضوع از نظر مردم بی‌اهمیت است، اما واکنش‌های رسمی خیلی شدید است.
 
یا موضوع از نظر مردم مهم است، اما واکنش‌ها در جهت خلاف آن اهمیت بروز داده می‌شود. شاید بتوان گفت تنها موردی که این دو حساسیت هم‌سو بودند، در جریان ترور سردار شهید سلیمانی بود. درحالی‌که با اطمینان می‌توان گفت که در همه موارد دیگر نوعی از شکاف میان دغدغه‌ها و حساسیت‌های مردم با دغدغه‌های رسمی وجود دارد یا دیده می‌شود. این شکاف در مواردی به تضاد هم می‌رسد. چنین وضعی محصول تفاوت میان اولویت‌های افراد رسمی و مردم عادی است. به‌عبارت دیگر، جنس این دو تا حدودی متفاوت شده است که حساسیت‌های آنان متفاوت است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->