کشف ۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی میناب (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وضعیت طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی مطلوب است دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری سارق بی‌رحم در مشهد طعمه‌اش را با نوشیدنی مسموم به قتل رساند + عکس جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ جهاد اسلامی: اسرائیل به این نتیجه رسیده که جنگ راهکار آزادی اسرا نیست ادعای رسانه صهیونیستی: هواپیمای رئیس موساد در ریاض به زمین نشست موشک‌های تاروس به اوکراین نخواهد رفت ادعای رسانه صهیونیستی: اکثر مسئولان اسرائیلی موافق توافق مبادله اسرا هستند ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد شلیک ۳۰ موشک به پایگاه میرون اسرائیل توسط حزب الله لبنان + فیلم (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتانیاهو از صدور حکم بازداشتش وحشت زده است خودروی یک وزیر صهیونیست واژگون شد + فیلم زلنسکی: حداقل به هفت سامانه دفاع هوایی نیاز داریم حزب الله قادر است الجلیل را محو کند عربستان، اولین مقصد «بلینکن» رسانه عبری: عملیات رفح یک اشتباه است شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
سرخط خبرها

حکایت نه چندان جدی «رأی آوردن یک قاتل»!

  • کد خبر: ۵۴۲۷۴
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
حکایت نه چندان جدی «رأی آوردن یک قاتل»!
فعالان سیاسی به ادعا‌های عباسعلی کدخدایی، عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان، در دفاع از نظارت استصوابی واکنش نشان دادند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ گفت‌وگوی اخیر عباسعلی کدخدایی، عضو حقوق‌دان و سخنگوی شورای نگهبان، با ایلنا جنجال‌برانگیز شده است. کدخدایی در این مصاحبه با دفاع از نظارت استصوابی اعلام کرد که محدودیت‌های قانونی در هیچ نظام سیاسی، نافی آزاد‌بودن و آزادی عمل مردم نیست و در‌صورت نبودن این محدودیت‌ها ممکن است مردم به یک قاتل رأی دهند. وی همچنین با استناد به نظرسنجی‌های صورت‌گرفته از‌سوی دستگاه‌های دولتی، میزان تأثیر شورای نگهبان را در کاهش مشارکت مردم به‌دلیل ردصلاحیت‌هایی که در انتخابات صورت می‌گیرد، کمتر از یک‌درصد اعلام کرد.
 
کدخدایی در این مصاحبه به سؤالات دیگری نیز پاسخ گفت؛ از‌جمله دلیل رد صلاحیت علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم. او در‌این‌باره گفت: «دلیل رد صلاحیت آقای مطهری موضوعات اقتصادی نبوده است، بلکه دلایل دیگری مطرح بوده که به خودشان نیز گفته شده است و با یکی از اعضای شورای نگهبان صحبت کردند که از ایشان خواستیم اجازه دهند گفتگو‌ها با دوربین ثبت و ضبط شود، اما آقای مطهری اجازه ندادند. بهترین راه این بود که اجازه می‌دادند آن گفتگو ضبط شود تا امروز شاهد این اختلافات نباشیم.» این اظهارات سخنگوی شورای نگهبان با واکنش چهره‌های سیاسی مختلفی همراه شده است.


۳ دلیل برای رد صلاحیت من مطرح کردند

علی مطهری در گفت‌وگویی با ایلنا به اظهارات اخیر سخنگوی شورای نگهبان مبنی‌بر دلایل رد صلاحیتش پاسخ گفت. مطهری در‌این‌باره گفت: «زمانی که هیئت نظارت بر انتخابات مرا رد صلاحیت کرد، شورای نگهبان از بنده دعوت کرد که برای صحبت به آنجا بروم. یکی از اعضای حقوق‌دان شورا و کارشناس پرونده در جلسه حضور داشتند. بعد از بحث‌های متفرقه به‌ویژه درباره نحوه بررسی صلاحیت‌ها، وارد موضوع شدیم. آن عضو حقوق‌دان سه نمونه از اظهارنظر‌های من را مطرح کردند و به آن‌ها اعتراض داشتند و من بر درستی هر سه مورد تأکید کردم. مطالب مطروحه درباره نهم دی، مرحوم ابراهیم یزدی و مسئله رفع حصر بود. هیچ حرفی از اینکه فیلم‌برداری انجام و گفتگو ثبت و ضبط شود، مطرح نبود. نمی‌دانم آقای کدخدایی این حرف‌ها را از کجا آورده‌اند.»


مردم مختارند حتی به قاتل رأی دهند

عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نیز در توئیتی در واکنش به اظهارات جنجال‌برانگیز کدخدایی که گفته بود درصورت نبود نظارت استصوابی ممکن است مردم به یک قاتل رأی دهند، نوشت: «تا حالا می‌گفتند قاتل‌ها را اعدام می‌کنند، نگو صاف‌صاف می‌چرخیدند و در انتخابات شرکت می‌کردند و کسی خبر نداشته. به‌علاوه مردمی که به قاتل بالفعل رأی دهند، حتی اگر قاتل را هم رد صلاحیت کنید، به یک قاتل بالقوه رأی خواهند داد.»

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب، نیز درصفحه توئیتر خود در پاسخ به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان نوشت: «جناب آقای دکتر عباسعلی کدخدایی بزرگوار، حق انتخاب آزاد مردم، بنیادی‌ترین اصل دموکراسی یا مردم‌سالاری است؛ نه اینکه قیم‌گونه به مردم بگویید به چه کسانی می‌توانند رأی دهند.»


مجلس کار شورای نگهبان را برای تعیین صلاحیت‌ها راحت کرد

از آن سو محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین گفت: «نمایندگان مجلس برای اینکه فقط واجدان شرایط ثبت‌نام کنند، تصمیم خوبی گرفتند و اساسا کار شورای نگهبان را برای تعیین صلاحیت‌ها راحت کردند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->