جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

«سلطنت‌زرنگار» یکی از نخستین محصلان مدارس دخترانه مشهد

  • کد خبر: ۵۴۷۷۵
  • ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
«سلطنت‌زرنگار» یکی از نخستین محصلان مدارس دخترانه مشهد
جست‌وجو درباره نخستین محصلان دختر در مدارس مشهد باعث شد ضمن بررسی اسناد و مدارک تاریخی، نشانی از دانش‌آموختگان مدارس دخترانه مشهد در دهه اول قرن حاضر به دست آوریم.
غلامرضا آذری خاکستر | شهرآرانیوز؛ نخستین دختران دانش‌آموخته در مدارس دخترانه مشهد از اواسط دوره پهلوی اول در قسمت‌های مختلف به کار گمارده شدند.
 
برخی از آن‌ها پس از پایان تحصیلات ابتدایی یا گرفتن گواهی‌نامه سیکل اول، به دلیل کمبود معلم زن در مشهد، به عنوان معلم یا ناظم در سایر مدارس دخترانه استخدام می‌شوند. سلطنت زرنگار از جمله دختران مشهد قدیم است که پس از بازگشایی مدارس دخترانه، به عنوان یکی از نخستین محصلان مدارس دخترانه، به فراگیری علم و دانش می‌پردازد و هم‌زمان با تحصیل، از حدود سال ۱۳۱۲ خورشیدی، در دبیرستان فروغ به عنوان ناظم مدرسه نیز استخدام می‌شود.
 
خانم سلطنت زرنگار در سال ۱۲۹۸ خورشیدی در چهارباغ، یکی از محلات قدیمی مشهد، به دنیا آمد. پدرش، ابوالقاسم زرنگار، کارمند بانک ملی شعبه مشهد بود. مادرش، بتول ملائکه، از خانواده‌های قدیمی مشهد و خانه‌دار بودند. او به عنوان تنها فرزند خانواده، پس از پایان تحصیلات ابتدایی که در آن ایام برای خیلی از دختران مقدور نبود، وارد دبیرستان فروغ می‌شود و به دلیل جدیت در کار‌های محول‌شده، مورد توجه مدیر مدرسه، خانم فروغ آذرخشی، قرار می‌گیرد. او از چهارده‌سالگی، پس از گرفتن گواهی سیکل اول، به عنوان ناظم و معلم در دبیرستان فروغ مشغول به کار می‌شود.
 
میترا فتوت، تنها دختر خانم زرنگار که از معلمان بازنشسته شهر محسوب می‌شود، ضمن یادآوری خاطرات گذشته، مطالعه و جدیت در کار را مهم‌ترین دغدغه مادرش می‌داند. «مادرم جدی و با پشتکار بود و از زمانی که یادم می‌آید، اغلب در حال مطالعه بود. در واقع، شازده‌فروغ مادر را تربیت کرد تا بعد از خودش، به‌راحتی مدرسه را اداره کند. زمانی که خانم فروغ به علت کهولت سن نمی‌توانست در مدرسه باشد، مدرسه فروغ که دختر‌های اعیان و اشراف شهر در آن تحصیل می‌کردند، توسط مادرم اداره می‌شد.»
 
سلطنت زرنگار در سال ۱۳۲۷ خورشیدی با محمدتقی فتوت، کارمند اداره اوقاف، ازدواج می‌کند که حاصل آن ۳ فرزند به نام‌های میترا، مهرداد و محمد است. فتوت پس از ازدواج، به اداره آموزش و پرورش منتقل می‌شود و ۳۳ سال در کلاس اول دبستان تدریس می‌کند.
 
بانو زرنگار مدتی نیز به عنوان ناظم و معلم در دبیرستان ایراندخت واقع در کوچه شاهین‌فر مشغول تدریس بود. پس از بازنشستگی نیز مدرسه ملی شهره را که در آن ایام دارای کودکستان و دبستان بود تأسیس کرد. این مدرسه در خیابان بهار قرار داشت و ۱۰ سال مدیریت آن را بر عهده داشت، اما پس از مدتی، به علت بیماری، مدرسه را به آموزش و پرورش واگذار کرد.
 
خانم زرنگار پس از سال‌ها کار در امر تعلیم و تربیت دختران شهر مشهد، به علت بیماری و کهولت سن، در سال ۱۳۸۹ خورشیدی به رحمت ایزدی پیوست و در حرم مطهر به خاک سپرده شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->